E-commerce i tranzyt motorami rozwoju transportu kombinowanego w Niemczech
Rząd Niemiec prognozuje wzrost wolumenu transportu kombinowanego o 88,9% do 2040 r. na co wpływ będzie mieć przesunięcie modalne ładunków transportowanych samochodami na pociągi na trasach powyżej 200 km. Transport intermodalny ma przyciągnąć nowych klientów zwłaszcza z sektora e-commerce oraz zwiększyć przewozy tranzytowe — wynika z analizy sporządzonej przez niemieckie Federalne Ministerstwo Infrastruktury Cyfrowej i Transportu.
Zgodnie z prognozą wolumen ładunków transportu lądowego do 2040 r. wzrośnie o 17,3% z czego transport kolejowy wzrośnie o 18%, drogowy o 19,1%, a wodny śródlądowy zmniejszy się o 15,9%. Udział kolei w przewozach ładunków pozostanie na niezmienionym poziomie 9%, a transportu śródlądowego spadnie z 4,7% w 2019 do 3,4%. Praca przewozowa transportu kolejowego wzrośnie o 35,3%, drogowego o 34% a wodnego śródlądowego spadnie o 6,6%. Udział kolei w pracy przewozowej utrzyma się na poziomie ok. 20% a transportu śródlądowego spadnie z 7,5% do 5,3%.
Zmniejszenie wolumenu transportu wodnego na pierwszy rzut oka wygląda rozczarowujące, ale wynika to z przewidywanej zmiany struktury towarów i mniejszego zapotrzebowania na przewozy surowców takich jak węgiel, czy produkty naftowe. Niemieccy operatorzy transportu kolejowego i śródlądowego są gotowi na nadchodzące zmiany. — Trend ten wynika ze zmiany struktury towarów. Widzimy szansę na renesans żeglugi śródlądowej. Dzięki uwolnionym zdolnościom przewozowym chcemy wzmocnić transport kontenerowy, do którego idealnie nadają się statki żeglugi śródlądowej – skomentował Jürgen Albersmann, dyrektor generalny Contargo, cytowany w komunikacie spółki.
Rozwój w intermodalu
Z prognozy wynika, że w przypadku transportu kolejowego i wodnego śródlądowego najlepsze perspektywy rozwoju mają przewozy intermodalne. Wynika to stąd, że w przypadku przewozów towarów masowych na odległość ponad 200 km już dziś koleje i barki transportują w Niemczech ponad 90% ładunków. Zatem zrównoważony transport szynowy i śródlądowy aby zwiększyć przewożone wolumenty, musi pozyskać klientów, którzy obecnie wybierają przewozy drogowe.
Niemieckie ministerstwo prognozuje, że masa ładunków przewożonych transportem kombinowanym do 2040 wzrośnie o 88,9% i wyniesie 246,7 mld ton. Intermodalny transport kolejowy wzrośnie o 95,7% a wodny śródlądowy o 56,%. Z kolei praca przewozowa intermodalu ma do 2040 r. wzrosnąć o 81% i wynieść 115 mld tkm. Praca kolei intermodalnych wzrośnie o 82,2% a barek o 71,1%.
Tranzyt i e-commerce
Ze względu na położenie geograficzne przez Niemcy przebiega wiele międzynarodowych magistral transportowych, które są intensywnie wykorzystywane w transporcie kolejowym i intermodalnym. Rząd Niemiec prognozuje, że ruch tranzytowy na kolei wzrośnie o 56% do 2040 r. Ładunki „nieznane” i jednostki intermodalne obejmują 77% tranzytowego ruchu kolejowego w Niemczech. Udział transportu wodnego śródlądowego wynosi 11%
Drugim motorem rozwoju transportu kombinowanego w Niemczech w kolejnych latach będzie przeniesienie przewozów przesyłek kurierskich między regionami metropolitalnymi z dróg na koleje. W dokumencie zwrócono uwagę na plany Deutsche Post/DHL, która zamierza uruchomić przeładunki intermodalne w swoich centrach logistycznych. Zainteresowanie przewozami kombinowanymi deklarują także inne firmy kurierskie oraz dostawcy usług e-commerce jak Amazon.
— Oprócz względów związanych z polityką klimatyczną, popyt ten jest szczególnie wywołany zwiększonym wolumenem przesyłek w ostatnich latach. Osiągnięty poziom wolumenu przewozów pozwala obecnie na pełny załadunek przesyłkami paczkowymi całych pociągów na niektórych trasach, szczególnie pomiędzy obszarami metropolitalnymi — stwierdzono w dokumencie.
Czytaj też: E-commerce na fali