Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

E-commerce i tranzyt motorami rozwoju transportu kombinowanego w Niemczech

Rząd Niemiec prognozuje wzrost wolumenu transportu kombinowanego o 88,9% do 2040 r. na co wpływ będzie mieć przesunięcie modalne ładunków transportowanych samochodami na pociągi na trasach powyżej 200 km. Transport intermodalny ma przyciągnąć nowych klientów zwłaszcza z sektora e-commerce oraz zwiększyć przewozy tranzytowe — wynika z analizy sporządzonej przez niemieckie Federalne Ministerstwo Infrastruktury Cyfrowej i Transportu.

fot. Pixabay

Zgodnie z prognozą wolumen ładunków transportu lądowego do 2040 r. wzrośnie o 17,3% z czego transport kolejowy wzrośnie o 18%, drogowy o 19,1%, a wodny śródlądowy zmniejszy się o 15,9%. Udział kolei w przewozach ładunków pozostanie na niezmienionym poziomie 9%, a transportu śródlądowego spadnie z 4,7% w 2019 do 3,4%. Praca przewozowa transportu kolejowego wzrośnie o 35,3%, drogowego o 34% a wodnego śródlądowego spadnie o 6,6%. Udział kolei w pracy przewozowej utrzyma się na poziomie ok. 20% a transportu śródlądowego spadnie z 7,5% do 5,3%. 

Zmniejszenie wolumenu transportu wodnego na pierwszy rzut oka wygląda rozczarowujące, ale wynika to z przewidywanej zmiany struktury towarów i mniejszego zapotrzebowania na przewozy surowców takich jak węgiel, czy produkty naftowe. Niemieccy operatorzy transportu kolejowego i śródlądowego są gotowi na nadchodzące zmiany. — Trend ten wynika ze zmiany struktury towarów. Widzimy szansę na renesans żeglugi śródlądowej. Dzięki uwolnionym zdolnościom przewozowym chcemy wzmocnić transport kontenerowy, do którego idealnie nadają się statki żeglugi śródlądowej – skomentował Jürgen Albersmann, dyrektor generalny Contargo, cytowany w komunikacie spółki. 

Rozwój w intermodalu

Z prognozy wynika, że w przypadku transportu kolejowego i wodnego śródlądowego najlepsze perspektywy rozwoju mają przewozy intermodalne. Wynika to stąd, że w przypadku przewozów towarów masowych na odległość ponad 200 km już dziś koleje i barki transportują w Niemczech ponad 90% ładunków. Zatem zrównoważony transport szynowy i śródlądowy aby zwiększyć przewożone wolumenty, musi pozyskać klientów, którzy obecnie wybierają przewozy drogowe. 

Niemieckie ministerstwo prognozuje, że masa ładunków przewożonych transportem kombinowanym do 2040 wzrośnie o 88,9% i wyniesie 246,7 mld ton. Intermodalny transport kolejowy wzrośnie o 95,7% a wodny śródlądowy o 56,%. Z kolei praca przewozowa intermodalu ma do 2040 r. wzrosnąć o 81% i wynieść 115 mld tkm. Praca kolei intermodalnych wzrośnie o 82,2% a barek o 71,1%. 

Tranzyt i e-commerce

Ze względu na położenie geograficzne przez Niemcy przebiega wiele międzynarodowych magistral transportowych, które są intensywnie wykorzystywane w transporcie kolejowym i intermodalnym. Rząd Niemiec prognozuje, że ruch tranzytowy na kolei wzrośnie o 56% do 2040 r. Ładunki „nieznane” i jednostki intermodalne obejmują 77% tranzytowego ruchu kolejowego w Niemczech. Udział transportu wodnego śródlądowego wynosi 11%

Drugim motorem rozwoju transportu kombinowanego w Niemczech w kolejnych latach będzie przeniesienie przewozów przesyłek kurierskich między regionami metropolitalnymi z dróg na koleje. W dokumencie zwrócono uwagę na plany Deutsche Post/DHL, która zamierza uruchomić przeładunki intermodalne w swoich centrach logistycznych. Zainteresowanie przewozami kombinowanymi deklarują także inne firmy kurierskie oraz dostawcy usług e-commerce jak Amazon. 

— Oprócz względów związanych z polityką klimatyczną, popyt ten jest szczególnie wywołany zwiększonym wolumenem przesyłek w ostatnich latach. Osiągnięty poziom wolumenu przewozów pozwala obecnie na pełny załadunek przesyłkami paczkowymi całych pociągów na niektórych trasach, szczególnie pomiędzy obszarami metropolitalnymi — stwierdzono w dokumencie. 

Czytaj też: E-commerce na fali

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close