Partnerzy portalu

E-commerce na fali

Tagi: e-commerce,

Przejście klienta do zakupów on-line jeszcze nigdy nie odbywało się w tak spektakularnym tempie. To olbrzymia szansa dla producentów i sprzedawców, ale też i wielkie wyzwanie.

fot. Pixabay

Świat zakupów cyfryzował się od dawna, jednak pandemia Covid-19 i związany z nią lockdown pomógł dokonać prawdziwego skoku w tym zakresie. Już około 70% dorosłych Polaków kupuje w internecie. Klienci-tradycjonaliści, którzy nie byli skłonni do zakupów w sklepach internetowych, musieli się ostatecznie do nich przekonać. A kiedy już raz spróbowali, okazało się, że nie jest to ani tak trudne ani tak ryzykowne. Dziś wielu z nich na stałe korzysta z możliwości zamawiania produktów on-line. Widać to szczególnie w grupie osób 45+, w której udział klientów chętnych na zakupy w sieci wzrósł w tym czasie o niemal 10%.

Co szczególnie chętnie kupujemy przez internet? Przede wszystkim produkty adresowane do rynku B2C takie jak: żywność, kosmetyki, odzież, książki, akcesoria sportowe, artykuły gospodarstwa domowego i RTV oraz produkty dla zwierząt. Co ciekawe, rośnie też sprzedaż internetowa samochodów i części samochodowych, ubezpieczeń czy produktów kolekcjonerskich, a nawet zdalna sprzedaż mieszkań, które w czasie pandemii stały się atrakcyjną formą lokowania kapitału.

Warto przyjrzeć się wyzwaniom stojącym przed producentami i sprzedawcami, którzy korzystają z kanałów e-commerce. To, co dotyka ich, będzie miało wpływ na oczekiwania wobec obsługi łańcucha logistycznego.

Coraz krótszy czas dostawy do klienta

Klienci zamawiają, płacą i chcą dostać swoje produkty jak najszybciej. Jak grzyby po deszczu pojawiają się więc kolejne automaty paczkowe, których liczba w ostatnich kilkunastu miesiącach wzrosła o ok. 60%, a do InPostu dołączyli też inni gracze jak Allegro, Poczta Polska czy Orlen. 

Rośnie też liczba firm oferujących szybkie dostawy, zarówno te tego samego dnia (express delivery), jak i te realizowane w przeciągu kilkudziesięciu minut od złożenia zamówienia (quick-commerce). Oferuje je coraz więcej sklepów, np. Biedronka, Żabka czy Auchan przy współpracy z firmami kurierskimi, takimi jak Glovo czy Bolt.

Szybki rozwój marketplace

Nie wystarczy już własny sklep internetowy. Producenci chcą, by ich produkty były dostępne w wielu różnych sklepach w sieci. Ułatwia to decyzję zakupową klientom, którzy mogą zamówić wiele różnych towarów w czasie jednej sesji zakupowej. Stąd rosnące zainteresowanie platformami takimi jak Amazon czy Allegro. Rola i pozycja rynkowa agregatorów produktów będzie nadal rosła, co widać także na przykładzie platform tematycznych, jak Zalando, Empik czy Decathlon.

Zwiększanie się potencjału sprzedażowego mediów społecznościowych

By móc sprzedawać efektywniej, firmy muszą stwarzać klientowi jak najwięcej okazji sprzedażowych podczas jego kontaktów z marką w internecie. Oznacza to, że media społecznościowe – dotąd wykorzystywane w celach promocyjnych, powinny także umożliwiać zakup (social commerce). Posty na Facebooku, filmy na TikToku czy zdjęcia na Pinterest i Instagramie powinny dawać odbiorcy błyskawiczną okazję do przekucia swojego zainteresowania w zakup. Wiąże się z tym zmiana retoryki przekazu oraz integracji wielu narzędzi np. bannerów reklamowych z wewnętrznymi porównywarkami cen.

Zwiększanie się roli urządzeń mobilnych

Świat handlu internetowego przenosi się do małych, przenośnych urządzeń. Coraz mniej konsumentów poszukuje produktów korzystając z komputera czy laptopa. Kupowanie przez telefon komórkowy daje im możliwość szybkiej integracji zakupu z systemem płatniczym, zastosowanie wyszukiwarek głosem i obrazem, szybką komunikację z bliskimi zaangażowanymi w zakup. Potrzeby te generują konieczność olbrzymich inwestycji w rozwój sklepu po stronie sprzedającego.

Choć tempo wzrostów w e-commerce nadal jest duże, prognozuje się, że skok 2020 roku nieprędko się powtórzy i będzie ono spadać do poziomów sprzed pandemii. Oznacza to, że firmy, które w ostatnich dwóch latach pojawiły się na rynku i skorzystały z jego rozchwiania oraz tego, że klienci musieli ratować się zakupami on-line w czasie braku dostępności sklepów stacjonarnych, teraz będą zmuszone do podjęcia się dużo dotkliwszej rywalizacji konkurencyjnej. Konieczne będą dalsze inwestycje w mechanizm platform sprzedażowych i ich promocję. A także rywalizowanie lepszym czasem dostawy, atrakcyjniejszymi formami płatności i polityką zwrotów czy nowymi usługami uzupełniającymi. Prawdopodobnie właśnie na bazie nowych funkcji i usług firmy będą chciały kreować wartość dodaną dla swojej oferty. (Możemy spodziewać się ciekawej rozgrywki w tym obszarze pomiędzy Allegro a uruchomioną w zeszłym roku polską wersją platformy Amazon.) Konieczne jest też obserwowanie nowych mediów internetowych, których szybkie zaadoptowanie jako kanałów sprzedażowych może dać firmom szansę na wybicie się względem konkurencji. Ważnym do obserwowania trendem jest też coraz większe zainteresowanie sprzedażą bezpośrednią do klientów (direct-to-consumer) ze strony globalnych marek, które dotąd korzystały z pośrednictwa dystrybutorów. Dla nich e-commerce to szansa na większe marże i lepszy kontakt z odbiorcą.

Jedno jest pewne – rok 2022 będzie okresem wytężonej pracy dla wszystkich, którzy chcą sprzedawać swoje produkty przez internet.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close