Przewozy kontenerów na NJS kontynuowały trend wzrostowy w III kw. 2024 r.
Przewozy kontenerów na intermodalnym szlaku kolejowym z Chin do Europy w III kw. 2024 r. wzrosły o 114% w porównaniu do ubiegłego roku i wyniosły 110 tys. TEU – poinformował Euroasian Rail Alliance. Nowy Jedwabny Szlak odnotowuje duży wzrost wolumenu transportu kontenerów od początku br.
Od lipca do września pociągi kontenerowe z Chin do Europy przewiozły 690 tys. ton ładunków — o 118% więcej niż w ubr. Większość przewozów trafia do Polski, głównie do hubu logistycznego Małaszewicze. Polska jest też krajem, który zanotował największy wzrost wolumenu ładunków na NJS. W III kw. br. koleje z Chin do Polski przewiozły 93,3 tys. TEU co oznacza wzrost aż o 221%. Do Niemiec przewieziono 3412 EU (wzrost o 35,7%), do Węgier 1178 TEU (+33,86%), a do Holandii 540 TEU. W kierunku z Europy do Chin najwięcej przewieziono ładunków z Niemiec — 10 tys. TEU, co jednak było wynikiem o 26% mniejszym niż w ubr.
Od stycznia do września br. przewozy kontenerów na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku wyniosły 299 tys. TEU, co oznacza wzrost o 80% w porównaniu z 2023 r. Do Polski trafiło 227 656 TEU, o 154% więcej niż w ubr. Do Niemiec przewieziono 21 tys TEU (wzrost o 120%). Średni czas przewozu ładunków na NJS wyniósł 9,6 dni od początku roku, a w III kw. było do 9,94 dni.
Wskaźnik ERAI Composite obrazujący koszt przewozu kontenerów na szlaku intermodalnym z Chin do Europy przez Kazachstan i Rosję utrzymywał się w III kw. na poziomie 3300 dol. i, co nietypowe, był niższy niż wskaźnik stawek frachtu morskiego WCI Drewry. Dopiero na początku października ceny frachtu morskiego spadły i ponownie są niższe niż koszty przewozu kontenerów koleją.
Czytaj także: Koleje Kazachskie wstrzymały ruch pociągów z kontenerami przez Dostyk