Harim Holding nadal jest zainteresowany przejęciem HMM
Grupa Harim może ponownie złożyć ofertę na zakup armatora żeglugi kontenerowej HMM, jeśli rząd Korei Południowej zdecyduje się na prywatyzację tej spółki. Wcześniejsza próba sprzedaży przewoźnika nie powiodła się z powodu odrzucenia oferty przez potencjalnych kupców.
HMM, ósmy co do wielkości armator kontenerowy na świecie kontrolowany jest obecnie przez państwowe spółki Korea Development Bank i Korea Ocean Business Corp, które posiadają łącznie 57,9% udziałów w tej grupie. HMM został znacjonalizowany w 2016 r. w czasie kiedy branża żeglugi kontenerowej przechodziła kryzys. W ostatnich latach sytuacja finansowa przewoźników w tym koreańskiego HMM znacznie poprawiła się, co skłoniło rząd w Seulu do rozpatrzenia możliwości prywatyzacji spółki. Potencjalnymi nabywcami mogą być jedynie firmy koreańskie, co znacznie zawęża krąg potencjalnych inwestorów.
Fiasko prywatyzacji
Pod koniec 2023 r. wybrano Harim Holding, działający na rynku przewozów masowych wraz z funduszem JKL Partner jako potencjalnego nabywcę HMM. Jednak ostatecznie do sprzedaży spółki nie doszło, gdyż Harim i JKL nie były zadowolone z warunków na jakich koreański rząd chciał prywatyzować HMM. Przedstawiciele Harim stwierdzili, że władze chciały zachować kontrolę nad działaniem HMM.
Czytaj też: Oddala się perspektywa prywatyzacji HMM
Jak poinformował Alphaliner, przewodniczący rady nadzorczej Harim Kim Hong-kuk potwierdził teraz, że grupa rozważy transakcję, jeśli taka okazja się stwierdził, że holding dalej jest zainteresowany przejęciem HMM i może ponownie złożyć ofertę, gdyby rząd Korei Płd. zdecydował się na prywatyzację. W tej sprawie ze strony władz w Seulu w ostatnich miesiącach pojawiały się różne sprzeczne komunikaty. W marcu koreański minister oceanów i rybołówstwa Kang Do-hyung stwierdził, że prowadzone są rozmowy ws. ponownego uruchomienia procedury sprzedaży HMM.
Grupa HMM dysponuje obecnie flotą 79 kontenerowców o łącznej ładowności 880 tys. TEU. 54 statki jest własnością tego przewoźnika. HMM zamówił budowę kolejnych 12 kontenerowców o ładowności 110 tys. TEU, co zwiększy jego możliwości przewozowe o 12,4%.