Partnerzy portalu

Oddala się perspektywa prywatyzacji HMM

Państwowy Koreański Bank Rozwoju (KDB) oraz spółka Korea Ocean Business Corporation mogą zwiększyć swoje udziały w przewoźniku kontenerowym HMM, po tym jak ten armator spłaci 6% obligacji zamiennych wyemitowanych tym instytucjom. To oddali perspektywę prywatyzacji tej spółki, zapowiadanej w ubiegłym roku.

fot. Pixabay

Państwowe instytucje wykupiły większościowy pakiet HMM w 2016 r. w czasie kryzysu na rynku żeglugi kontenerowej. W kolejnych latach sytuacja rynkowa się poprawiła, a koreański przewoźnik oceaniczny podobnie jak inni armatorzy zarobił sporo gotówki, dzięki rosnącym cenom frachtu w okresie pandemii covid. To z kolei skłoniło rząd Korei Płd. do rozpoczęcia procesu prywatyzacji tej firmy. 

Pod koniec ubr. poinformowano o wyłonieniu konglomeratu Harim Holding działającego na rynku przewozów masowych oraz funduszu private equity JKL Partner  jako preferowanych nabywców akcji HMM. Lista potencjalnych inwestorów była krótka, gdyż zgodnie z polityką rządu w Seulu dopuszczone mogły być tylko firmy koreańskie.

Czytaj też: Harim Holding potencjalnym inwestorem HMM

 W lutym br. z negocjacji ws. prywatyzacji spółki wycofał się Harim Holding, który był niezadowolony z warunków, na jakich miała się odbyć sprzedaż akcji HMM. — Prowadzono negocjacje w sprawie głównej treści porozumienia pomiędzy obligatariuszami, ale nie osiągnięto porozumienia. Żadna prywatna firma nie może łatwo zaakceptować transakcji, która uczyni ją głównym akcjonariuszem bez zagwarantowania faktycznych praw do zarządzania — poinformowano w komunikacie giełdowym.

HMM spłaca długi

Zmiana sytuacji na rynku żeglugi kontenerowej po wystąpieniu problemów na Morzu Czerwonym sprawiła, że HMM zarobił w ostatnich miesiącach dużo gotówki. To z kolei skłoniło zarząd tej firmy do podjęcia decyzji o częściowej spłacie obligacji zamiennych. Papiery te wyemitowano w 2019 r. a od przyszłego roku ich oprocentowanie wzrośnie z 3 do 6%. Stąd chęć spłaty z góry obligacji o wartości 74 mln dol. 

Po spłacie KDB i KOBC nadal będą posiadać obligacje HMM o wartości 1,1 mld dol. Papiery te mogą być wymienione na akcje po cenie 5 tys. wonów za akcję, podczas gdy ich wartość rynkowa tych udziałów wynosi obecnie ok. 18 tys. wonów. Zatem ewentualna konwersja obligacji na akcje będzie bardzo opłacalna dla obligatariuszy.

Z drugiej jednak strony zwiększenie udziału KDB i KOBC w HMM może utrudnić prywatyzację tego armatora, gdyż zwiększy się koszt ewentualnego przejęcia tej firmy. HMM może w przyszłym roku chcieć spłacić większą liczbę obligacji, co zwiększy udział państwa w tej firmie do ponad 70% – zauważa the Loadstar.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close