Oddala się perspektywa prywatyzacji HMM
Państwowy Koreański Bank Rozwoju (KDB) oraz spółka Korea Ocean Business Corporation mogą zwiększyć swoje udziały w przewoźniku kontenerowym HMM, po tym jak ten armator spłaci 6% obligacji zamiennych wyemitowanych tym instytucjom. To oddali perspektywę prywatyzacji tej spółki, zapowiadanej w ubiegłym roku.

Państwowe instytucje wykupiły większościowy pakiet HMM w 2016 r. w czasie kryzysu na rynku żeglugi kontenerowej. W kolejnych latach sytuacja rynkowa się poprawiła, a koreański przewoźnik oceaniczny podobnie jak inni armatorzy zarobił sporo gotówki, dzięki rosnącym cenom frachtu w okresie pandemii covid. To z kolei skłoniło rząd Korei Płd. do rozpoczęcia procesu prywatyzacji tej firmy.
Pod koniec ubr. poinformowano o wyłonieniu konglomeratu Harim Holding działającego na rynku przewozów masowych oraz funduszu private equity JKL Partner jako preferowanych nabywców akcji HMM. Lista potencjalnych inwestorów była krótka, gdyż zgodnie z polityką rządu w Seulu dopuszczone mogły być tylko firmy koreańskie.
Czytaj też: Harim Holding potencjalnym inwestorem HMM
W lutym br. z negocjacji ws. prywatyzacji spółki wycofał się Harim Holding, który był niezadowolony z warunków, na jakich miała się odbyć sprzedaż akcji HMM. — Prowadzono negocjacje w sprawie głównej treści porozumienia pomiędzy obligatariuszami, ale nie osiągnięto porozumienia. Żadna prywatna firma nie może łatwo zaakceptować transakcji, która uczyni ją głównym akcjonariuszem bez zagwarantowania faktycznych praw do zarządzania — poinformowano w komunikacie giełdowym.
HMM spłaca długi
Zmiana sytuacji na rynku żeglugi kontenerowej po wystąpieniu problemów na Morzu Czerwonym sprawiła, że HMM zarobił w ostatnich miesiącach dużo gotówki. To z kolei skłoniło zarząd tej firmy do podjęcia decyzji o częściowej spłacie obligacji zamiennych. Papiery te wyemitowano w 2019 r. a od przyszłego roku ich oprocentowanie wzrośnie z 3 do 6%. Stąd chęć spłaty z góry obligacji o wartości 74 mln dol.
Po spłacie KDB i KOBC nadal będą posiadać obligacje HMM o wartości 1,1 mld dol. Papiery te mogą być wymienione na akcje po cenie 5 tys. wonów za akcję, podczas gdy ich wartość rynkowa tych udziałów wynosi obecnie ok. 18 tys. wonów. Zatem ewentualna konwersja obligacji na akcje będzie bardzo opłacalna dla obligatariuszy.
Z drugiej jednak strony zwiększenie udziału KDB i KOBC w HMM może utrudnić prywatyzację tego armatora, gdyż zwiększy się koszt ewentualnego przejęcia tej firmy. HMM może w przyszłym roku chcieć spłacić większą liczbę obligacji, co zwiększy udział państwa w tej firmie do ponad 70% – zauważa the Loadstar.