Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Sieć MSC na 2025 r. odzwierciedla przyszłość – bardziej rozproszonego łańcucha dostaw

Soren Toft, dyrektor generalny Mediterranean Shipping Company (MSC) przewiduje, że w najbliższej przyszłości globalne łańcuchy dostaw będą się coraz bardziej rozdrabniać. Spowoduje to, że załadowcy będą bardziej preferować bezpośrednie zawinięcia do portów niż szybkość obsługi.

fot. Pixabay

To jakby odwrotna teza do przedstawionej niedawno przez przedstawicieli nowo tworzonego sojuszu armatorów – Gemini Cooperation (Maersk, Hapag-Lloyd). Ich oferta przewozów będzie opierać się na koncepcji piasta i szprych (hub-and-spokes), tj. redukcji o połowę liczby bezpośrednich połączeń oceanicznych w porównaniu z obecnymi. Pomiędzy węzłowymi portami a portami docelowymi przewozy będą świadczone wahadłowo w połączeniach dowozowych. To ma spowodować, że Gemini osiągnie niezawodność realizacji harmonogramu stałych połączeń w ponad 90 procentach, co będzie przewagą konkurencyjną sojuszu.

Patrz: Nowe sojusze armatorów zmienią siatkę połączeń feederowych?

Zalety samodzielnego działania

Soren Toft podzielił się uwagami na temat „głębokich zmian”, jakie przechodzą łańcuchy dostaw 8 bm. podczas sesji otwierającej doroczną Światową Konferencję Portową Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Portowych (IAPH). Według niego, MSC już to uwzględnił, publikując sieć usług na 2025 rok. Będzie ją oferował samodzielnie, po rozwodzie z Maerskiem (w sojuszu 2M).

„Łańcuchy dostaw nie są już skoncentrowane wokół kilku krajów i nie opierają się już na jednym lub dwóch głównych rynkach, ale stają się coraz bardziej rozproszone i uważamy, że wymaga to szerszego zasięgu portów w sieci. Nie wierzymy, że jest to spowodowane procesem near-shoringu, bo nie sądzę, by Amerykanie zaczęli produkować własne kubki i zabawki. Podjęliśmy decyzję, aby działać sami ponieważ mamy dużą flotę, ale także dlatego, że daje nam to elastyczność w reagowaniu na wyzwania na świecie. Chcemy być gotowi też na pojawienie się następnych czarnych łabędzi” – wypowiedź Toft cytuje portal The Loadstar.

Gęściejsza siatka

Według  dyrektora Tofta, sieć usług na trasie Azja-Europa Północna zakłada obsługę 12 portów w Azji, podczas gdy „najbliższy konkurent” oferuje dziewięć. W Europie kontenerowce MSC będą zawijać do 13 portów, statki konkurenta do siedmiu. „W sumie zamierzamy zapewnić 1900 bezpośrednich kombinacji portów, ponieważ wierzymy, że klienci chcą pewności bezpośredniego połączenia do miejsca docelowego i że bezpośrednie połączenia są ważniejsze niż prędkość. Nasza sieć odzwierciedla przyszłość bardziej rozproszonego łańcucha dostaw – wyjaśniał Toft.

Inwestycje w terminale i porty

Jak podkreślił, ta strategia stanowi również podstawę znacznych inwestycji MSC w porty i terminale kontenerowe. „Porty pozwalają nam zachować odporność operacyjną; nie inwestujemy w nie tylko po to, aby wycisnąć jakiś zysk. Są one jak pit stopy w w wyścigach Formuły 1 – jeśli możemy wyjechać z portów o jedną lub dwie godziny szybciej, zwiększa to wydajność w całej sieci” – dodał dyrektor. Przypomnijmy, że w miniony piątek europejskie organy regulacyjne ds. konkurencji zatwierdziły przejęcie przez MSC 49 proc. udziałów w hamburskim operatorze terminali HHLA. Wymaga jedynie zgody ukraińskiego rządu, ponieważ HHLA ma terminal w Odessie. 

„Jesteśmy zaangażowani w rozwój portu i ekspansję HHLA, i chcemy pokazać Hamburgowi, jak poważnie podchodzimy do inwestycji. Już w tym roku dodaliśmy do Hamburga kilka głównych linii z Azji, a nasze wolumeny w porcie już wykazują dwucyfrowy wzrost” – powiedział Toft.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close