Pojedyncze okienko w portach może przynieść korzyści dla spedytorów
Wprowadzenie „pojedynczych okienek” w portach dla wymiany informacji związanych z odprawą statków, wymagane przez konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej może przynieść korzyści dla spedytorów i załadowców ładunków oraz ograniczyć liczbę kwestionowanych opłat pobieranych przez linie żeglugowe.
Zgodnie z Konwencją o ułatwieniach (FAL), która weszła w życie 1 stycznia br. administracje publiczne mają obowiązek wprowadzenia systemów cyfrowych z pojedynczymi punktami wymiany informacji związanych z procedurami przy przybyciu statków do portów, postoju i wypłynięcia statków z portu. Organy administracyjne mają również obowiązek połączyć lub skoordynować elektroniczną transmisję wymiany danych aby zapewnić że informacje będą wysłane i dostarczone tylko raz.
Wprowadzenie pojedynczego okienka w malezyjskich portach ułatwiło pracę agentom żeglugowym, przekonuje K. Subramaniam, dyrektor Portu Kland cytowany przez „the Loadstar”. Wcześniej agencji musieli posługiwać się papierowymi dokumentami z zgodami na wejście do portów i cumowanie. Dla każdego statku potrzeba było zdobyć dokumenty papierowe z pieczątkami 6 urzędów, co zajmowało kilka dni. Obecnie odbywa się to w jednym systemie cyfrowym w kilka minut.
Korzyści dla spedytorów
Do tej pory spedytorzy i załadowcy towarów nie odczuli korzyści z wdrożenie pojedynczych okienek w portach, ale to może się zmienić kiedy zostaną one zintegrowane z narzędziami Port Community System, które dopasowują przepływy logistyczne do procedur administracyjnych. Dzięki temu informacje o ładunku i linii żeglugowej będą dostępne dla spedytorów, nadawców i odbiorców ładunków. Informacja o rozładowaniu towaru będzie widoczna natychmiast, co pozwoli zarezerwować operacje logistyczne.
Duże korzyści przyniesie też integracja pojedynczego okienka z systemami odpraw celnych oraz wprowadzenie narzędzie do śledzenia kontenerów. Dzięki nim spedytorzy będą mogli przekazywać informacje o tym miedzy kontener przybył na magazyn i kiedy go opuścił oraz zdjęcia kontenera liniom żeglugowym poprzez jedno okienko. To z kolei zdaniem Subramaniama ograniczy przypadki narzucania spedytorom kwestionowanych opłat za naprawy kontenerów.
W Polsce pojedyncze okienko dla odpraw statków wdrożone zostało w ramach systemu Polski PCS, który automatyzuje wymianę informacji między liniami żeglugowymi, portami, organami administracji celno-skarbowych i spedytorami. Polska należy do ok 30% krajów świata, które zdążyły wdrożyć pojedyncze okienko w terminie narzuconym w konwencji FAL.
Czytaj też: Polski PCS wychodzi na przeciw oczekiwaniom operatorów logistycznych