Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pojedyncze okienko w portach może przynieść korzyści dla spedytorów

Wprowadzenie „pojedynczych okienek” w portach dla wymiany informacji związanych z odprawą statków, wymagane przez konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej może przynieść korzyści dla spedytorów i załadowców ładunków oraz ograniczyć liczbę kwestionowanych opłat pobieranych przez linie żeglugowe. 

fot. Pixabay

Zgodnie z Konwencją o ułatwieniach (FAL), która weszła w życie 1 stycznia br. administracje publiczne mają obowiązek wprowadzenia systemów cyfrowych z pojedynczymi punktami wymiany informacji związanych z procedurami przy przybyciu statków do portów, postoju i wypłynięcia statków z portu. Organy administracyjne mają również obowiązek połączyć lub skoordynować elektroniczną transmisję wymiany danych aby zapewnić że informacje będą wysłane i dostarczone tylko raz. 

Wprowadzenie pojedynczego okienka w malezyjskich portach ułatwiło pracę agentom żeglugowym, przekonuje K. Subramaniam, dyrektor Portu Kland cytowany przez „the Loadstar”. Wcześniej agencji musieli posługiwać się papierowymi dokumentami z zgodami na wejście do portów i cumowanie. Dla każdego statku potrzeba było zdobyć dokumenty papierowe z pieczątkami 6 urzędów, co zajmowało kilka dni. Obecnie odbywa się to w jednym systemie cyfrowym w kilka minut. 

Korzyści dla spedytorów

Do tej pory spedytorzy i załadowcy towarów nie odczuli korzyści z wdrożenie pojedynczych okienek w portach, ale to może się zmienić kiedy zostaną one zintegrowane z narzędziami Port Community System, które dopasowują przepływy logistyczne do procedur administracyjnych. Dzięki temu informacje o ładunku i linii żeglugowej będą dostępne dla spedytorów, nadawców i odbiorców ładunków. Informacja o rozładowaniu towaru będzie widoczna natychmiast, co pozwoli zarezerwować operacje logistyczne. 

Duże korzyści przyniesie też integracja pojedynczego okienka z systemami odpraw celnych oraz wprowadzenie narzędzie do śledzenia kontenerów. Dzięki nim spedytorzy będą mogli przekazywać informacje o tym miedzy kontener przybył na magazyn i kiedy go opuścił oraz zdjęcia kontenera liniom żeglugowym poprzez jedno okienko. To z kolei zdaniem Subramaniama ograniczy przypadki narzucania spedytorom kwestionowanych opłat za naprawy kontenerów. 

W Polsce pojedyncze okienko dla odpraw statków wdrożone zostało w ramach systemu Polski PCS, który automatyzuje wymianę informacji między liniami żeglugowymi, portami, organami administracji celno-skarbowych i spedytorami. Polska należy do ok 30% krajów świata, które zdążyły wdrożyć pojedyncze okienko w terminie narzuconym w konwencji FAL.

Czytaj też: Polski PCS wychodzi na przeciw oczekiwaniom operatorów logistycznych

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close