Polski PCS wychodzi na przeciw oczekiwaniom operatorów logistycznych
W polskich portach morskich trwa wdrażanie pierwszych modułów systemu PCS obejmujących elektroniczną awizację statków u dyspozytorów portów. Jedną z pierwszych wdrażanych funkcjonalności będzie automatyczne zwalnianie kontenerów.

— Pierwszym ważnym i atrakcyjnym dla firm uczestniczących w obrocie portowym rozwiązaniem jakie udostępnimy, będzie moduł towarowy, który umożliwi elektroniczne zwalnianie kontenerów. Doświadczenia terminali morskich pokazują, że jest to właściwa droga, a wymiana informacji z Krajową Administracją Skarbową już funkcjonuje — powiedział w rozmowie z IntermodalNews.pl Andrzej Zelek, prezes Polskiego PCS.
Usprawnienie procesu zwalniania kontenerów jest odpowiedzią na potrzeby operatorów logistycznych, a także jednym z działań zwiększających konkurencyjność polskich portów. Jest to szczególnie istotne w przypadku wywozu i dowozu kontenerów do terminalu morskiego pociągami, gdyż wystarczy, że pojawią się wątpliwości co do jednego kontenera, aby zablokować cały skład.
— Z rozmów, które prowadziliśmy z interesariuszami wynika, że jest to poważna przeszkoda, której usunięcie usprawni wiele innych procesów. Dlatego w pierwszej kolejności system PCS będzie obejmował kwestie towarowo — celne. W następnej kolejności będą rozwijane systemy do awizacji kontenerów zintegrowane z narzędziami wykorzystywanymi przez operatorów logistycznych — poinformował Andrzej Zelek.
Oszczędności dla firm
Polski PCS integrowany jest z najnowszymi systemami komunikacyjnymi Krajowej Administracji Skarbowej. Narzędzie to pozwoli zautomatyzować wiele czynności związanych z wymianą informacji między operatorami terminali, organami administracji publicznej a firmami spedytorskimi. Podobne systemy funkcjonują już w portach europejskich, gdzie ich wdrożenie pozwoliło skrócić procedury logistyczne z kilku dni do kilku godzin. Z wdrażanego obecnie systemu będą korzystać urzędy morskie, KAS, administracja portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, firmy logistyczne, agencje celne, przewoźnicy i firmy spedycyjne.
Udziałowcami spółki Polski PCS są Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Czytaj też: W portach Szczecin i Świnoujście rozpoczęto wdrażanie systemu PCS