Port Rotterdam zbuduje nową stację towarową
Zarząd największego portu morskiego w Europie planuje budowę nowej stacji towarowej przystosowanej do obsługi pociągów o długości 740 m. Port Rotterdam wspólnie z niderlandzkim zarządcą infrastruktury opracował wizję logistyki kolejowej do roku 2050.

Port Rotterdam mierzy się z problemem wąskich gardeł w kolejowej infrastrukturze dostępowej, które uniemożliwiają zwiększenie udziału koleji w obsłudze kontenerów i innych ładunków od strony lądu. Obecnie udział kolei w przewozach ładunków z i do tego portu wynosi 11%, podczas gdy samochody transportują 54% a transport wodny śródlądowy 35% obrotów holenderskiego portu.
Aby zwiększyć udział zrównoważonego transportu w obsłudze logistycznej Zarząd Portu Rotterdam rozpoczyna jedną z największych inwestycji w infrastrukturę kolejową, która będzie mieć kluczowe znaczenie dla europejskiej logistyki. 7 października zawarto umowę ze spółką Swietelsky Rail Benelux na budowę nowej stacji rozrządowej Maasvlakte-Zuid, na którą składać się będą 4 zespoły po 6 torów przystosowanych do pociągów o długości 740 m. Inwestycja obejmuje również elektryfikację i przebudowę bocznicy oraz budowę dwóch torów przelotowych.
Zmiana modalna
Dzięki tej inwestycji Port Rotterdam przygotuje się na prognozowany wzrost ruchu kontenerowego, jak również umożliwi przeniesienie ładunków z dróg na kolej. Nowa infrastruktura pozwoli obsłużyć dodatkowe 6750 pociągów rocznie, które zapewnią płynny transport ładunków między portem a różnymi lokalizacjami w Europie. Zarząd portu szacuje, że dzięki tej inwestycji 675 000 przejazdów ciężarówek w skali roku zostanie zastąpionych zrównoważonym transportem kolejowym. Port Rotterdam planuje osiągnąć redukcję emisji CO2 o 30% do 2030 r. zgodnie z założeniami polityki klimatycznej Unii Europejskiej.
Budowa nowej stacji towarowej rozpocznie się w 2025 r. Pierwszy etap zostanie oddany do użytku w 2027 r. a drugi w połowie 2040 r. Inwestycja współfinansowana z funduszy unijnych w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF 2).
Wizja logistyki
Zarząd Portu Rotterdam, wspólnie z zarządca infrastruktury kolejowej w Holandii ProRail, oraz niderlandzkim Ministerstwem Infrastruktury i Zarządu Dróg Wodnych opracowali także wizję logistyki do 2050 r., która przewiduje dalszą rozbudowę i elektryfikację linii dostępowych do portu. Projekty te umożliwią rozbudowę przepustowości linii kolejowych. Szereg z tych projektów zostanie zrealizowanych do 2040 r.
— ProRail i Zarząd Portu zobowiązały się do solidnego połączenia kolejowego z zapleczem. Wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę międzynarodowego transportu kolejowego towarów, ograniczenie transportu drogowego i zapewnienie odpowiedniej alternatywy dla śródlądowych dróg wodnych przy niskim poziomie wody. Stanowi to ważny wkład w realizację Porozumienia klimatycznego i Europejskiego Zielonego Ładu, a my współpracujemy, aby zapewnić większą dostępność dla Holandii i europejskiego zaplecza — napisano w komunikacie Portu Rotterdam.
Czytaj też: Porty Rotterdam, Duisburg i śródlądowe porty szwajcarskie połączy sieć cyfrowa