Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Rotterdam zbuduje nową stację towarową

Zarząd największego portu morskiego w Europie planuje budowę nowej stacji towarowej przystosowanej do obsługi pociągów o długości 740 m. Port Rotterdam wspólnie z niderlandzkim zarządcą infrastruktury opracował wizję logistyki kolejowej do roku 2050. 

fot. Port Rotterdam

Port Rotterdam mierzy się z problemem wąskich gardeł w kolejowej infrastrukturze dostępowej, które uniemożliwiają zwiększenie udziału koleji w obsłudze kontenerów i innych ładunków od strony lądu. Obecnie udział kolei w przewozach ładunków z i do tego portu wynosi 11%, podczas gdy samochody transportują 54% a transport wodny śródlądowy 35% obrotów holenderskiego portu. 

Aby zwiększyć udział zrównoważonego transportu w obsłudze logistycznej Zarząd Portu Rotterdam rozpoczyna jedną z największych inwestycji w infrastrukturę kolejową, która będzie mieć kluczowe znaczenie dla europejskiej logistyki. 7 października zawarto umowę ze spółką Swietelsky Rail Benelux na budowę nowej stacji rozrządowej Maasvlakte-Zuid, na którą składać się będą 4 zespoły po 6 torów przystosowanych do pociągów o długości 740 m. Inwestycja obejmuje również elektryfikację i przebudowę bocznicy oraz budowę dwóch torów przelotowych.

Zmiana modalna

Dzięki tej inwestycji Port Rotterdam przygotuje się na prognozowany wzrost ruchu kontenerowego, jak również umożliwi przeniesienie ładunków z dróg na kolej. Nowa infrastruktura pozwoli obsłużyć dodatkowe 6750 pociągów rocznie, które zapewnią płynny transport ładunków między portem a różnymi lokalizacjami w Europie. Zarząd portu szacuje, że dzięki tej inwestycji 675 000 przejazdów ciężarówek w skali roku zostanie zastąpionych zrównoważonym transportem kolejowym. Port Rotterdam planuje osiągnąć redukcję emisji CO2 o 30% do 2030 r. zgodnie z założeniami polityki klimatycznej Unii Europejskiej. 

Budowa nowej stacji towarowej rozpocznie się w 2025 r. Pierwszy etap zostanie oddany do użytku w 2027 r. a drugi w połowie 2040 r. Inwestycja współfinansowana z funduszy unijnych w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF 2). 

Wizja logistyki

Zarząd Portu Rotterdam, wspólnie z zarządca infrastruktury kolejowej w Holandii ProRail, oraz niderlandzkim Ministerstwem Infrastruktury i Zarządu Dróg Wodnych opracowali także wizję logistyki do 2050 r., która przewiduje dalszą rozbudowę i elektryfikację linii dostępowych do portu. Projekty te umożliwią rozbudowę przepustowości linii kolejowych. Szereg z tych projektów zostanie zrealizowanych do 2040 r. 

— ProRail i Zarząd Portu zobowiązały się do solidnego połączenia kolejowego z zapleczem. Wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę międzynarodowego transportu kolejowego towarów, ograniczenie transportu drogowego i zapewnienie odpowiedniej alternatywy dla śródlądowych dróg wodnych przy niskim poziomie wody. Stanowi to ważny wkład w realizację Porozumienia klimatycznego i Europejskiego Zielonego Ładu, a my współpracujemy, aby zapewnić większą dostępność dla Holandii i europejskiego zaplecza — napisano w komunikacie Portu Rotterdam. 

Czytaj też: Porty Rotterdam, Duisburg i śródlądowe porty szwajcarskie połączy sieć cyfrowa

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close