Porty Rotterdam, Duisburg i śródlądowe porty szwajcarskie połączy sieć cyfrowa
W ramach wspólnej inicjatywy operatorzy platform Portbase i Rhein-Ports uruchomili pionierski projekt mający na celu cyfrowe połączenie społeczności portów morskich i śródlądowych. Celem jest optymalizacja przepływu danych pomiędzy holenderskimi portami morskimi a portami śródlądowymi na Renie. Porty w Rotterdamie, Duisburgu i porty na Renie szwajcarskim wspierają ten projekt jako udziałowcy i pełnią rolę ambasadorów tworzenia sieci infrastruktury cyfrowej.

Połączenie systemów społeczności portowej Portbase PCS i RheinPorts RPIS (system planowania i informacji RiverPorts) umożliwia poprawę wydajności i przejrzystości w łańcuchach dostaw od portu morskiego do głębi lądu. Dzięki płynnej wymianie danych można zoptymalizować procesy importu i eksportu, usprawnić planowanie i uprościć przekazywanie informacji zaangażowanym stronom zainteresowanym. Pomaga to zmniejszyć złożoność wymiany danych w łańcuchach logistycznych i ostatecznie stanowi wartość dodaną dla przedsiębiorstw żeglugowych, terminali, portów i wszystkich zaangażowanych partnerów. Wraz z rozpoczęciem fazy testowej następuje pierwsza konkretna realizacja deklaracji woli ze szwajcarskiego Rhein Ports i duisport odbywa się obecnie od 2022 r. w porcie w Rotterdamie.
Oprócz ścisłej współpracy między portami a operatorami platform, podmioty logistyczne w łańcuchach dostaw również odgrywają kluczową rolę, łącząc się z platformami, wymieniając za ich pośrednictwem dane i tworząc wartość dodaną dzięki oferowanym usługom. Firma logistyczna Danser pełni rolę ważnego partnera w fazie testowej i wspiera pierwsze kroki inicjatywy wymiany danych. W oparciu o te doświadczenia zostaną opracowane kolejne przypadki użycia, które umożliwią płynną transmisję danych pomiędzy portami śródlądowymi a portem morskim w Rotterdamie.
Celem jest stworzenie cyfrowego korytarza. Umożliwia to swobodne i bezpieczne przesyłanie danych, zmniejsza złożoność i zwiększa wydajność żeglugi śródlądowej i portów. W rezultacie czerpią z tego korzyści wszyscy zaangażowani – od firm importujących i eksportujących, przez operatorów terminali, po przedsiębiorstwa żeglugowe, porty i organy celne.
Aby to osiągnąć, wymagane jest aktywne zaangażowanie i uczestnictwo społeczności. Inicjatywa ma jasny cel jak najszybszego wygenerowania korzyści, dlatego też chce zakończyć fazę testową do końca 2024 r., aby faza rozruchu mogła nastąpić w 2025 r. Inicjatorzy wraz ze społecznością chcą z sukcesem stworzyć cyfrowy korytarz pomiędzy portami śródlądowymi i morskimi oraz odegrać znaczącą rolę w kształtowaniu przyszłości logistyki portowej.