KE zgodziła się na sprzedaż akcji HHLA grupie MSC
Komisja Europejska udzieliła zgody na sprzedaż akcji spółki Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) włosko-szwajcarskiej grupie MSC. Zgodnie z umową zawartą w 2023 r. MSC będzie mieć 49,9% udziałów w HHLA a pozostałą część zachowa miasto Hamburg.
MSC i Miasto Hamburg zgodziły się dokapitalizować kwotą 450 mln euro grupę HHLA, która jest operatorem terminali kontenerowych w Hamburgu, Estonii, Trieście i Odessie, a także właścicielem operatora intermodalnego Metrans. Po finalizacji transakcji przejęcia pakietu akcji HHLA, MSC który jest największym armatorem żeglugi kontenerowej na świecie ma zwiększyć począwszy od 2025 r. działalność w Porcie Hamburg.
We wrześniu na sprzedaż części udziałów w grupie HHLA włosko-szwajcarskiej spółce zgodził się Parlament Miasta Hamburg. 4 października zgody na tę transakcję udzieliła Komisja Europejska, która jest organem regulacji rynku.
— Komisja stwierdziła, że proponowana koncentracja nie będzie budzić obaw o konkurencję, biorąc pod uwagę jej ograniczony wpływ na konkurencję na rynkach, na których działają spółki. Komisja zbadała pionowe i poziome aspekty fuzji i stwierdziła, że nie ma ryzyka wykluczenia lub innych obaw o konkurencję, ze względu na obecność wystarczającej liczby konkurentów, aby zapewnić dostęp do przedmiotowych usług i do portów północnoeuropejskich. Zgłoszona transakcja została zbadana w ramach zwykłej procedury kontroli fuzji — napisano w komunikacie KE.
Inwestycje w Hamburgu
MSC przed zawarciem umowy z ubr. posiadało 22% akcji grupy HHLA. Włosko-szwajcarska grupa wyda 233 mln euro na zakup kolejnych akcji niemieckiej spółki aby osiągnąć 49,9% udziałów. Po finalizacji transakcji HHLA będzie działać jako spółka joint venture. — Miasto Hamburg i MSC uzgodniły opracowanie krótkoterminowego i średnioterminowego planu biznesowego, budżetu i długoterminowego planu inwestycyjnego zgodnie z HHLA. Podczas wspólnego opracowywania planu inwestycyjnego obie strony ocenią, które inwestycje w rozbudowę, infrastrukturę logistyczną i digitalizację portu w Hamburgu są niezbędne do promowania jego długoterminowej konkurencyjności. Ponadto MSC zbuduje nową niemiecką siedzibę główną w Hamburgu po zamknięciu i łącznie zatrudni od 500 do 700 osób w Hamburgu — zapewniono w komunikacie MSC, po zawarciu umowy z miastem Hamburg.
MSC rozszerza swoją działalność na rynku logistycznym w Europie. We wrześniu grupa ta poprzez spółkę zależną Medlog przejęła brytyjską firmę logistyczną Maritime Group. W 2023 r. MSC zawarła umowę z Kolejami Włoskimi ws. przejęcia 49% udziałów w spółce Mercitalia Logistics, która jest operatorem terminali intermodalnych we Włoszech. Do MSC należy także przewoźnik towarowy i operator terminali Medway, który działa na rynku kilku państw Europy Zachodniej.
Czytaj też: MSC o krok od kupna 49 proc. akcji HHLA, port zainwestuje do 2028 r. ponad 1,2 mld euro