MSC o krok od kupna 49 proc. akcji HHLA, port zainwestuje do 2028 r. ponad 1,2 mld euro
Zarząd i rada nadzorcza hamburskiego operatora portowego Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) wydała formalną rekomendację dla akcjonariuszy, aby zaakceptowali proponowane przejęcie akcji zwykłych spółki przez Mediterranean Shipping Company (MSC). W rekomendacji ogłosili również, że „podjęto rozszerzone zobowiązania dotyczące długoterminowego rozwoju HHLA, jej zarządzania i zarządzania”.
„Osiągnięto porozumienie w sprawie kluczowych aspektów związanych z zabezpieczeniem HHLA i jego modelu biznesowego w perspektywie długoterminowej”, a „oferta jest zgodna z najlepszym interesem wszystkich interesariuszy firmy” – poinformował zarząd.W związku z tym zarząd i RN uznają „za adekwatną” cenę ofertową w wysokości 16,75 euro za akcję serii A.
„W najbliższych tygodniach poszczególne punkty BCA (Business Combination Agreement), które nie zostały jeszcze sfinalizowane w wiążącej wstępnej umowie ramowej, zostaną wypracowane w dalszych dyskusjach” – poinformował zarząd.
Dodatkowe wsparcie finansowe
Miasto Hamburg i MSC zgodziły się przekazać HHLA 450 mln euro dodatkowego kapitału własnego, który zostanie wykorzystany w ciągu najbliższych kilku lat na inwestycje w działalność biznesową. Kwota ta zostanie przelana, jeżeli parlament Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburga (mającego prawa niezależnego landu) zgodzi się na ofertę MSC, a transakcja zostanie zamknięta.
„Z zadowoleniem przyjmujemy potwierdzenie planów inwestycyjnych HHLA na nadchodzące lata oraz dodatkowe zaangażowanie kapitałowe od dwóch głównych akcjonariuszy. Daje nam to znaczne dodatkowe zasoby, dzięki którym możemy jeszcze aktywniej i szybciej rozwijać HHLA w wiodącą europejską firmę logistyczną, otwierając znaczące możliwości rozwoju i biznesowe” – powiedziała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA. Miasto Hamburg i MSC wesprą również „odpowiednie plany inwestycyjne”, które w latach 2025 – 28 wyniosą co najmniej 775 mln euro. Punkty tego planu są uzupełnieniem umów MSC z miastem w ramach proponowanego przejęcia.
Inne zobowiązania kupującego
MSC wcześniej zobowiązało się do zwiększenia swojej działalności w porcie, w tym zwiększania przeładunków w terminalach HHLA począwszy od 2025 roku i osiągnięcia minimum 1 mln TEU po 2030 r. Kupujący zobowiązał się również do budowy nowego biura w Hamburgu i zatrudniania w nim od 500 do 700 osób. Obecnie zarząd HHLA poinformował, że w „wiążącej wstępnej umowie” MSC zobowiązał się do niezwalniania przez co najmniej pięć lat pracowników z powodów operacyjnych. HHLA zachowa również uprawnienia decyzyjne w planowaniu inwestycji, a w szczególności trwającej modernizacji terminali kontenerowych HHLA w Hamburgu oraz międzynarodowej rozbudowy sieci intermodalnej w nadchodzących latach.
Utrzymana zostanie również neutralność i niezależność modelu biznesowego HHLA, w szczególności intermodalnej spółki zależnej Metrans. Wszyscy klienci będą nadal mieli równy dostęp do wszystkich terminali i usług HHLA w całej Europie, a strategia ta będzie kontynuowana poprzez rozbudowę europejskiej sieci intermodalnej w firmę logistyczną.
Wymogi formalne
Zgodnie z niemieckimi przepisami dotyczącymi obrotu papierami wartościowymi, zarządy były zobowiązane do dokonania przeglądu oferty i uzyskania w ciągu dwóch tygodni od opublikowania oferty niezależnych opinii, w tym opinii o uczciwości. MSC, po uzyskaniu zgody organów regulacyjnych, ogłosiło 23 października ofertę w wysokości 16,75 euro za akcję klasy A. Oferta ta kończy się 20 listopada i zakłada, że MSC będzie właścicielem 49 proc. firmy, podczas gdy miasto zachowa kontrolę nad wszystkimi uprzywilejowanymi akcjami równymi 51 proc. Zamknięcie transakcji jest uzależnione od uzyskania określonych zgód regulacyjnych.