MI zaktualizowało program budowy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu
Ministerstwo Infrastruktury zaktualizowało harmonogram programu wieloletniego, w ramach którego finansowana jest budowa infrastruktury dostępowej do planowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Jak poinformowano na stronie KPRM, w programie wieloletnim nie zmieni się przewidziana pula środków budżetowych zarezerwowanych na tę inwestycję, ale przesunięto w czasie ich wydatkowanie. Wynika to z opóźnień prac nad harmonogramem, oraz w konsekwencji opóźnień postępowań przetargowych i przesunięcia w czasie podpisania umów z wykonawcami. Zgodnie z aktualnym programem realizacja projektu budowy infrastruktury dostępowej dla portu w Świnoujściu ma się zakończyć do 2029 r.
— Aktualizacja harmonogramów rzeczowo-finansowych polega na dostosowaniu ich do podpisanych umów z wyłonionymi, w drodze postępowań przetargowych, wykonawcami oraz zaplanowanych działań związanych z dalszą realizacją zadań. Wprowadzone zmiany nie skutkują zwiększeniem całkowitej wartości Programu oraz zmianą jego montażu finansowego — napisano w komunikacie.
W ramach aktualizacji usunięto słowo „fakultatywne” odnoszące się do finansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w związku z podpisaniem przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie pre-umowy z CUPT z dnia 25 lipca 2023 r. oraz przesunięto w czasie planowane coroczne wydatki z programu wieloletniego.
Budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu realizowana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Strona publiczna, czyli Urząd Morski w Świnoujściu oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odpowiadają za stworzenie infrastruktury dostępowej od strony lądu i morza. Natomiast sam terminal, który powstanie na nowym pirsie, na zachód od Gazoportu, zbuduje konsorcjum QTerminals i Deme Group, które będzie dzierżawić obiekt przez 30 lat.
Czytaj także: Świnoujście doskonałą lokalizacją dla portu kontenerowego