Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Liberalizacja przewozów towarowych pozytywnie wpłynęła na branżę

Liberalizacja rynku kolejowego transportu towarowego przyczyniła się do obniżenia cen i poprawy jakości usług w większości państw członkowskich UE, a także zwiększyła popyta na usługi przewozowe, szczególnie w zakresie transportu intermodalnego. Ciągle jednak poprawy wymaga funkcjonowania transgranicznych kolei towarowych. — wynika z badani przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej.

fot. Pixabay

Kolejowy transport towarowy w Unii Europejskiej został całkowicie zliberalizowany na poziomie krajowym i międzynarodowym w 2007 r. Wprowadzenie konkurencji na torach wpłynęło w zróżnicowany sposób na rynek. W ciągu ostatnich kilkunastu lat widoczny był wzrost udziału nowych i niezależnych przewoźników w rynku. W Polsce w latach 2013-2022 udział ten wzrósł z 40% do ponad 60%. Podobnie kształtowała się struktura rynku przewozów towarowych w Niemczech. 

Po zliberalizowaniu widoczny był spadek cen w transporcie towarowych, choć z badania przeprowadzonego przez EY na zlecenie KE wynika, że spadek ten bardziej dostrzegają przedsiębiorstwa kolejowe niż spedytorzy i załadowcy ładunków. W Niemczech zarówno konkurencja wewnątrzgałęziowa jak i międzygałęziowa przyczyniły się do poprawy jakości usług i redukcji cen w transporcie towarowym. W Polsce kolej osiąga wysokie marże w przewozach ładunków masowych, a niższe tam, gdzie konkuruje z transportem samochodowym, czyli w przewozach intermodalnych. 

Lepsza efektywność

Z badania zaprezentowanego przez KE wynika, że mniejsze przedsiębiorstwa kolejowe osiągają wyższe przychody w przeliczeniu na liczbę zatrudnionych, a to oznacza ze bardziej efektywnie wykorzystują zasoby ludzkie. Duże, państwowe przedsiębiorstwa często oferują bardzo korzystne warunki zatrudnienia, wynegocjowane w umowach społecznych. Część z tych narodowych firm kolejowych powołała spółki-córki, które zatrudniają pracowników na warunkach bardziej zbliżonych do standardów rynkowych. 

Nowe przedsiębiorstwa kolejowe, które pojawiły się na rynku w ostatnich dekadach skupiają się na operacjach, które wymagają wykorzystania mniejszej liczby jednostek taboru. Z tego powodu preferują organizowanie pociągów blokowych zamiast przewozów jednowagonowych. W reakcji na tę sytuację niektórzy załadowcy ładunków, zależni od przewozów rozproszonych zdecydowali się na powołanie własnych przewoźników kolejowych. 

52% załadowców ładunków i 38% firm kolejowych zauważyło poprawę jakości usług w segmencie przewozów towarowych od czasu zliberalizowania rynku. 67% załadowców i 75% przedsiębiorstw kolejowych zgodziło się, że liberalizacja poprawiła dostępność transportu szynowego. 

Rynek taboru

Pojawienie się nowych przewoźników kolejowych spowodowało szybki rozwój rynku dzierżawy taboru. Nowi przewoźnicy często korzystają z wagonów i lokomotyw wynajmowanych. Z raportu wynika jednakże, że finansowanie inwestycji taborowych jest zbyt niskie. Jednym z wyjątków jest Polska, gdzie firmy kolejowe mogą korzystać z dofinansowania unijnego dla taboru przeznaczonego do przewozów intermodalnych. 

W badaniu wskazano także na bariery w rozwoju rynku przewozów towarowych. Są to wysokie koszty wejścia na rynek, silna pozycja firm „zasiedziałych” korzystających czasem z przychylności władz krajowych, bariery infrastrukturalne takie jak niewystarczająca punktualność, czy opóźnienia w wdrażaniu ERTMS.

Nowym zjawiskiem na rynku kolei towarowych, na którą zwrócono w raporcie jest integracja wertykalna. Zapoczątkowała to firma żeglugowa MSC w 2015 r. kiedy przejęła portugalskiego przewoźnika Medway. Skupienie w ramach jednej grupy kapitałowej wszystkich szczebli transportu i logistyki od armatora, poprzez terminale morskie, przewoźników towarowych skończywszy na firmach logistycznych pozwala na bardziej efektywną organizację całego łańcucha dostaw. Z drugiej strony w ostatnich latach pojawiały się obawy, że integracja wertykalna może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynku.

Czytaj też: Integracja wertykalna w branży logistycznej niepokoi spedytorów

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close