Partnerzy portalu

Integracja wertykalna w branży logistycznej niepokoi spedytorów

W ostatnich latach duże firmy żeglugowe dokonywały akwizycji operatorów logistycznych, przewoźników drogowych i kolejowych i coraz mocniej wchodzą w sektor logistyki lądowej. Pojawiają się obawy, że integracja wertykalna branży może zaszkodzić konkurencji. Jak dotąd nie ma jednak dowodów na działania monopolistyczne. 

Jednym z pierwszych przejawów integracji wertykalnej w branży logistycznej było połączenie linii żeglugowych z operatorami morskich terminali kontenerowych. Podobne zjawisko występuje też w logistyce lądowej, gdyż dość często zdarza się, że w ramach jednej grupy kapitałowej funkcjonuje przewoźnik kolejowy, operator terminali intermodalnych, spedytor, zarządca magazynów, agencja celna itp. Jednakże rynek przewozów kolejowych jest uregulowany przepisami unijnymi, które wymuszają strukturalne oddzielenie przewoźników kolejowych od zarządców obiektów infrastruktury usługowej (np. terminali) i zapewnienie do nich niedyskryminacyjnego dostępu. 

W ostatnich latach dzięki rekordowo wysokim stawkom frachtu oceanicznego linie żeglugowe wypracowały ogromne zyski i zebrały wystarczająco dużo gotówki, by dokonywać przejęć znaczących spółek z różnych obszarów branży logistycznej. Przykładem integracji wertykalnej są inwestycje duńskiej firmy A.P. Moller – Maersk, której biznes do niedawna opierał się na żegludze kontenerowej i zarządzaniu terminalami morskimi. Maersk przejął niedawno za 1,8 mld dol amerykańską firmę Pilot Freight Services, a w grudniu ubr. za 3,6 mld dol. kupił operatora logistycznego z Honk Kongu LF Logistics. W 2021 r. duński gigant przejął też dostawcę usług e-commerce Visible Supply Chain Management. W najbliższym czasie Maersk planuje wejść na rynek cargo lotniczego, a od kilku lat firma ta rozwija także własną sieć kolejowych połączeń intermodalnych. Jak widać Maersk jest obecny już na wszystkich szczeblach łańcuchów logistycznych. 

Duże zakupy

Inne linie żeglugowe również dokonują dużych akwizycji. W 2019 r. CMA CGM przejęła jednego z największych operatorów logistycznych w Europie CEVA Logistics. W styczniu 2022 r. francuski armator za 3 mld dol kupił firmę Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services, która zajmuje się logistyką kontraktową dla e-commerce i omnichannel fulfillment. Natomiast w kwietniu br. CMA CGM przejęła Gefco, które jest jednym z największych dostawców usług logistycznych dla przemysłu motoryzacyjnego. MSC z kolei przejął niedawno firmę Bolloré Africa Logistics za 6,4 mld dol. 

Żegluga oceaniczna jest branżą silnie skonsolidowaną. 9 największych przewoźników jest zrzeszonych w trzech aliansach, które kontrolują 84 proc. zdolności przewozowej światowej floty kontenerowców. Oznacza to, że w tym sektorze można mówić o oligopolu. Ponieważ w ostatnich latach rekordowo wysokim stawkom za przewozy morskie towarzyszyło pogorszenie jakości usług przewoźników (duże opóźnienia, anulowanie zawinięć do portów) załadowcy ładunków i importerzy krytykowali tę sytuację stwierdzając, że może wynikać z działań o charakterze zmowy kartelowej. Jednakże organy kontroli rynku z USA, UE i Chin nie znalazły dowodów na antykonkurencyjne zachowania w żegludze oceanicznej. Wysokie ceny frachtu były skutkiem przewagi popytu nad podażą, do czego przyczyniły się skutki pandemii koronawirusa.  

Obawy spedytorów

Pojawiają się jednak opinie, że integracja wertykalna w branży logistycznej może mieć negatywny wpływ na jej konkurencyjność. W lutym Europejskie Stowarzyszenie Spedycji, Transportu, Logistyki i Służb Celnych (CLECAT) zaapelowało do Komisji Europejskiej o zbadanie wpływu tej sytuacji i zachowań linii żeglugowych na rynek usług logistycznych.

— Ogromne zyski przewoźników oceanicznych, wynikające z ich strategii zarządzania zdolnościami przewozowymi, pozwoliły im zdobyć siłę rynkową i możliwość finansowej wojny, których obecnie używają do pionowej integracji, podnoszenia stawek i wypierania niezależnych spedytorów z rynku niższego szczebla. Nowe, dyskryminujące postępowanie wobec spedytorów, kluczowego organizatora świadczenia usług we wszystkich rodzajach transportu w operacjach „od drzwi do drzwi”, ostatecznie będzie niekorzystne dla załadowców i konsumentów końcowych ze względu na ograniczony wybór usług i wyższe stawki — napisano w liście CLECAT do Margrethe Vestager, komisarz UE ds. konkurencji.

Czytaj też: Ruszą zmasowane kontrole spółek żeglugi liniowej, mają się one czego bać?

Spedytorzy obawiają się, że w sytuacji ograniczonej podaży miejsca na statkach, co w ostatnich latach zdarzało się często, przewoźnicy będą w pierwszej kolejności przydzielać miejsce swoim wewnętrznym podmiotom. Integracja pionowa może też dotknąć mniejszych przewoźników kolejowych i drogowych, którzy również mogą mieć gorszą pozycję w stosunku do firm, których właścicielami są giganci żeglugi oceanicznej. 

— Są to tak dominujące linie, z własnymi usługami transportowymi, pośrednikami dla klientów itp., że nasi członkowie doszli do wniosku, że można nie dostać miejsca na statku lub kontenera w usłudze od portu do portu, jeśli nie otrzymasz od nich również transportu. Linie wspierają własne usługi — skomentował Jens Roemer, wiceprzewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Spedytorów FIATA, podczas zebrania tej organizacji, które odbyło się 18 maja.

W ostatnich latach przewoźnicy oceaniczni tacy jak Maersk rozwijają biznes logistyki lądowej i oferują usługi od drzwi do drzwi. Duński armator twierdzi, że jest to reakcja na zakłócenia łańcuchów dostaw, które wystąpiły po wybuchu pandemii, a możliwość organizacji całego procesu logistycznego w ramach jednej grupy kapitałowej pozwala lepiej reagować na kryzysowe sytuacje, na czym korzystają załadowcy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close