Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chiny i Kazachstan prognozują trzykrotny wzrost liczby pociągów na Korytarzu Transkaspijskim

Chiny i Kazachstan przewidują zwiększenie liczby pociągów uruchamianych na Korytarzu Transkaspijskim łączącym Azję z Europą do 2000 rocznie w 2029 r. Zwiększenie przepustowości tego szlaku zapewnią realizowane inwestycje w infrastrukturze kolejowej i portach kaspijskich. 

fot. TITR

W Astanie odbyło się 25 września spotkanie ministrów transportu Kazachstanu i Chin podczas, którego uzgodniono prognozowane wolumeny transportu ładunku na transkaspijskim korytarzu intermodalnym Chiny — Europa. W latach 2025 — 2026 planowane jest uruchomienie tym szlakiem 600 pociągów rocznie, w 2027 r. do 1000 pociągów, a w 2029 Chińczycy i Kazachowie chcą odprawić 2000 składów. 

Korytarz Transkaspijski staje się jedną z najważniejszych magistral transportowych w Euroazji ze względu na rozwój wymiany handlowej między krajami Azji Środkowej, a Chinami jednej strony i Europą oraz Bliskim wschodem z drugiej. W 2023 wolumen przewozów na Korytarzu transkaspijskim wyniósł 2,76 mln t i był o 65% wyższy niż w 2022 r. 

Strategiczny korytarz

Od czasu rosyjskiej agresji militarnej na Ukrainę w 2022 r. szlakiem tym zainteresowali się także operatorzy logistyczni organizujący przewóz ładunków z Chin do Europy. Zainteresowanie to wzrosło zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy pojawiły się problemy na Morzu Czarnym i statki oceaniczne skierowano na trasę dookoła Afryki. Zainteresowane włączeniem się do Korytarza Transkaspijskiego są także państwowe koleje Polski i Ukrainy. Może się to stać po zapowiadanym niedawno uruchomieniu połączenia promowego między Gruzją a Ukrainą.

Czytaj też: Ukraina chce przywrócić połączenia promowe z Gruzją i włączyć się do Korytarza Środkowego

W kolejnych latach dzięki modernizacjom i rozbudowie infrastruktury poprawi się przepustowość i transit time na Korytarzu Środkowym. Obecnie Koleje Kazachskie dobudowują drugi tor na linii łączącej transgraniczny terminal przeładunkowy Dostyk z stacją Moyinty. Z powodu prowadzonych prac budowlanych w ostatnich tygodniach trzeba było ograniczyć ruch pociągów kontenerowych przez Dostyk. 

Koleje Kazachskie budują także obwodnicę kolejową największego miasta kraju Ałmaty, budują nową linię kolejową do granicy chińskiej w Ayagoz, gdzie powstanie trzecie kolejowe przejście graniczne między Chinami a Kazachstanem. Trwają także prace w portach nad Morzem Kaspijskim. W Aktau powstaje terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe wyniosą 300 tys. TEU rocznie. W obu kazachskich portach trwa pogłębianie basenów i przebudowa nabrzeży w celu umożliwienia przyjęcia statków o zanurzeniu 6 m. Dzięki tym pracom przepustowość portów Kuryk i Aktau zwiększy się o 10 mln ton i wyniesie 30 mln t. rocznie. Kazachskie ministerstwo prognozuje, że przeładunki kontenerów przez porty kaspijskie wyniosą 50 tys. TEU w 2025 r. i 85 tys. TEU w 2026 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close