Chiny i Kazachstan prognozują trzykrotny wzrost liczby pociągów na Korytarzu Transkaspijskim
Chiny i Kazachstan przewidują zwiększenie liczby pociągów uruchamianych na Korytarzu Transkaspijskim łączącym Azję z Europą do 2000 rocznie w 2029 r. Zwiększenie przepustowości tego szlaku zapewnią realizowane inwestycje w infrastrukturze kolejowej i portach kaspijskich.
W Astanie odbyło się 25 września spotkanie ministrów transportu Kazachstanu i Chin podczas, którego uzgodniono prognozowane wolumeny transportu ładunku na transkaspijskim korytarzu intermodalnym Chiny — Europa. W latach 2025 — 2026 planowane jest uruchomienie tym szlakiem 600 pociągów rocznie, w 2027 r. do 1000 pociągów, a w 2029 Chińczycy i Kazachowie chcą odprawić 2000 składów.
Korytarz Transkaspijski staje się jedną z najważniejszych magistral transportowych w Euroazji ze względu na rozwój wymiany handlowej między krajami Azji Środkowej, a Chinami jednej strony i Europą oraz Bliskim wschodem z drugiej. W 2023 wolumen przewozów na Korytarzu transkaspijskim wyniósł 2,76 mln t i był o 65% wyższy niż w 2022 r.
Strategiczny korytarz
Od czasu rosyjskiej agresji militarnej na Ukrainę w 2022 r. szlakiem tym zainteresowali się także operatorzy logistyczni organizujący przewóz ładunków z Chin do Europy. Zainteresowanie to wzrosło zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy pojawiły się problemy na Morzu Czarnym i statki oceaniczne skierowano na trasę dookoła Afryki. Zainteresowane włączeniem się do Korytarza Transkaspijskiego są także państwowe koleje Polski i Ukrainy. Może się to stać po zapowiadanym niedawno uruchomieniu połączenia promowego między Gruzją a Ukrainą.
Czytaj też: Ukraina chce przywrócić połączenia promowe z Gruzją i włączyć się do Korytarza Środkowego
W kolejnych latach dzięki modernizacjom i rozbudowie infrastruktury poprawi się przepustowość i transit time na Korytarzu Środkowym. Obecnie Koleje Kazachskie dobudowują drugi tor na linii łączącej transgraniczny terminal przeładunkowy Dostyk z stacją Moyinty. Z powodu prowadzonych prac budowlanych w ostatnich tygodniach trzeba było ograniczyć ruch pociągów kontenerowych przez Dostyk.
Koleje Kazachskie budują także obwodnicę kolejową największego miasta kraju Ałmaty, budują nową linię kolejową do granicy chińskiej w Ayagoz, gdzie powstanie trzecie kolejowe przejście graniczne między Chinami a Kazachstanem. Trwają także prace w portach nad Morzem Kaspijskim. W Aktau powstaje terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe wyniosą 300 tys. TEU rocznie. W obu kazachskich portach trwa pogłębianie basenów i przebudowa nabrzeży w celu umożliwienia przyjęcia statków o zanurzeniu 6 m. Dzięki tym pracom przepustowość portów Kuryk i Aktau zwiększy się o 10 mln ton i wyniesie 30 mln t. rocznie. Kazachskie ministerstwo prognozuje, że przeładunki kontenerów przez porty kaspijskie wyniosą 50 tys. TEU w 2025 r. i 85 tys. TEU w 2026 r.