Czechy i Austria przywracają ruch kolejowy po powodzi
W Czechach i Austrii stopniowo przywracany jest ruch na liniach kolejowych uszkodzonych przez powódź, która nawiedziła środkową Europę w połowie września br. Naprawa niektórych magistral kolejowych potrwa jednak wiele miesięcy.
W Czechach, gdzie powódź spowodowała duże straty w północno-wschodniej części kraju, przywrócony został ruch na odcinkach Hranice na Morava, Studénka, Polanka nad Odrą oraz między stacjami Vítkovice i Kunčice w Ostrawie, dzięki czemu wznowione zostało kursowanie pociągów z i do Słowacji. W wielu miejscach obowiązują ograniczenia prędkości, co powoduje liczne opoźnienia. Nadal nieczynna jest główna stacja kolejowa w Ostrawie, a ruch pasażerski skierowany został do stacji Svinov. Nieczynne są także kolejowe przejścia graniczne z Polską w Zebrzydowicach i Chałupkach. Pociągi intermodalne z Polski (m.in. z Małaszewicz) kursują trasami okrężnymi.
Przywrócono natomiast ruch na autostradzie D1 która łączy się z polska autostradą A1. Po czeskiej stronie ruch odbywa się tylko jednym pasem drogi i obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h. W okolicach Přívoz wystąpiło osuwisko, którego skutki są obecnie usuwane przez straż pożarną w celu przywrócenia ruchu po wszystkich jezdniach autostrady.
Sytuacja w Austrii
W Austrii przywrócono ruch na wielu liniach kolejowych w regonie Wiednia i Dolnej Austrii, choć na części odcinków obowiązują ograniczenia. Największe utrudnienia występują na linii Wiedeń — St. Pölten, która jest częścią ważnego korytarza transportowego Ren — Dunaj. Najbardziej dotknięte powodzią zostały stacja Tullenefeld i tunel Atzenbrugger, przez który przechodzi linia dużych prędkości Wiedeń — Monachium. Obecnie nieczynne są dwa tory nowej linii, która została oddana do użytku w 2012 r. Z kolei na starej linii kolejowej ruch odbywa się po jednym torze z ograniczoną prędkością. Sytuacja ta powoduje duże utrudnienia w międzynarodowym ruchu towarowym. Koleje Austriackie zapowiadają że 10 października przywrócony zostanie ruch na dwóch torach starej linii. Remont nowej magistrali może potrwać kilka miesięcy.
— To powódź, która zdarza się raz na sto lat i powoduje trwające stulecia zniszczenia infrastruktury kolejowej. Niestety musimy się spodziewać, że prace porządkowe, a przede wszystkim rekonstrukcja, zajmą kilka miesięcy – powiedziała Judith Engel, odpowiedzialna członkini zarządu ÖBB-Infrastructure AG.
Sytuacja w w Austrii ma wpływ na międzynarodowe przewozy intermodalne. Ruch towarowy między Wiedniem a St. Pölten jest wstrzymany w ciągu dnia a w nocy odbywa się z ograniczeniami. Operatorzy w porozumieniu z dyrekcjami kolei w Niemczech i Austrii pracują nad uruchomieniem tras objazdowych dla pociągów towarowych.
W Polsce największe problemy w ruchu towarowym obecnie spowodowane są zamknięciem dla ruchu na linii Głogów – Krzepów, który jest częścią kolejowej „Nadodrzanki”, nieczynny jest też odcinek Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto.
Czytaj też: Duże utrudnienia w ruchu kolejowym w Austrii i Czechach po powodzi