DSV kupi DB Schenker za 14,3 mld euro
Duńska spółka DSV zawarła porozumienie ws. zakupu udziałów DB Schenker. Wartość tej największej transakcji branży logistycznej w XXI wieku wyniesie 14,3 mld euro (107 mld koron duńskich).
Na zakup niemieckiego operatora logistycznego Duńczycy planują przeznaczyć 4-5 mld euro z kapitału własnego, a resztę kwoty pozyskać z pożyczek. Oferta DSV została wyłoniona spośród propozycji złożonych przez kilkanaście podmiotów z branży logistycznej i rynku kapitałowego. Po sfinalizowaniu transakcji DSV połączony z Schenkerem stanie się największą firmą logistyczną na świecie, zatrudniającą 147 tys osób w 90 krajach. Przychody tego giganta szacowane na podstawie ubiegłorocznych wyników wynosić będą ponad 39 mld euro rocznie.
DSV zapewnia, że kluczowym rynkiem po przejęcie DB Schenker będą Niemcy. Część centralnych funkcji połączonej korporacji będzie zlokalizowanych w tym kraju, w tym w siedzibie w Essen. DSV planuje zainwestować w Niemczech 1 mld euro w najbliższbczych 3 latach.
— Dodając kompetencje i doświadczenie Schenker do naszej istniejącej sieci, zwiększamy naszą konkurencyjność we wszystkich trzech działach: Air & Sea, Road i Solutions. Oprócz udoskonalenia naszej platformy handlowej w DSV, przejęcie zapewni naszym klientom jeszcze wyższy poziom usług, innowacyjne i płynne rozwiązania oraz elastyczność ich łańcuchów dostaw — komentuje Jens H. Lund, prezes DSV.
Plany na przyszłość
DSV zapewnia, że przez dwa lata po sfinalizowaniu transakcji nie będzie przeprowadzać zwolnień i zachowa wszystkie układy zbiorowe i indywidualne warunki zatrudnienia dla pracowników niemieckich. Co będzie dalej? Związki zawodowe w DB Schenker wyrażały obawy przed możliwymi zwolnieniami grupowymi po połączeniu dwóch spółek. Niemieckie media szacują, że może dotyczyć to 1600-1900 osób. DSV zapewnia że będzie stosować niemieckie zasady współdecydowania w polityce pracowniczej.
Czytaj też: Prywatyzacja DB Schenker: CVC podnosi stawkę
Umowa ws. przejęcia DB Schenker musi zostać zatwierdzona przez radę nadzorczą DB, niemieckie ministerstwo ds. transportu i regulatorów rynku. Niezbędne zgody mają zostać wydane w drugim kwartale 2025 r. Dla Kolei Niemieckich zakończenie z sukcesem, planowanej od kilku lat prywatyzacji DB Schenker to ważna wiadomość. DB potrzebuje gotówki na spłatę długów i niezbędne inwestycje. Rząd Niemiec przy wyborze inwestora kierował się nie tylko wysokością oferty, ale też utrzymaniem zatrudnienia i perspektywami rozwoju firmy.
— Sprzedaż DB Schenker firmie DSV oznacza największą transakcję w historii DB i zapewnia naszej spółce zależnej ds. logistyki jasne perspektywy wzrostu. Ważne było dla nas znalezienie silnego partnera dla Schenker i długoterminowego domu dla pracowników firmy — powiedział Richard Lutz, prezes DB.