Prywatyzacja DB Schenker: CVC podnosi stawkę
Fundusz CVC Capital Partners, który jako jeden z dwóch podmiotów obok spółki DSV, pozostał w wyścigu o przejęcie DB Schenker, wysłał Kolejom Niemieckim list, w którym zaproponował bardziej korzystną ofertę prywatyzacji logistycznego giganta. To pokłosie informacji, że rząd Niemiec ma skłaniać się ku ofercie duńskiej spółki logistycznej.
Zgodnie z informacjami agencji Reuters, CVC miał zagwarantować DB 1 mld euro w przypadku gdyby fundusz zdecydował się później sprzedać DB Schenker na giełdzie. Wówczas DB zachowałyby 24,9% udziału w DB Schenker. Ta oferta jest jednak zależna od zgody rządu Niemiec na wspólne zainwestowanie w spółkę, które władzom w Berlinie dawałoby 25% udziałów w DB Schenker. W przypadku jej przyjęcia DB otrzymają 16 mld euro w gotówce. Oprócz tego CVC proponuje również drugą opcję, czyli przejęcie 100% udziałów w DB Schenker za 14 mld euro – podobną ofertę złożyła spółka DSV.
W ubiegłym tygodniu pojawiły się informacje, że DSV deklaruje zainwestowanie w DB Schenker 1 mld euro aby poprawić rentowność działalności tej firmy. DSV założył także gwarancje utrzymania zatrudnienia przez 2 lata. Ku ofercie DSV mieli skłaniać się przedstawiciele rządu, którzy chcą aby inwestorem została firma z branży logistycznej.
Czytaj też: Bliski finał logistycznej transakcji XXI wieku?
Z kolei CVC Capital Partners deklaruje, że po przejęciu spółka DB Schenker pozostanie niezależnym operatorem logistycznym z siedzibą w Niemczech. Za sprzedażą DB Schenker australijskiemu funduszowi opowiedziały się związki zawodowe, które obawiają się, że gdy właścicielem firmy zostanie inna spółka z branży logistycznej to przeprowadzi masowe zwolnienia. Ver.di szacuje, że nawet 5300 miejsc pracy w DB Schenker może być zagrożonych.
Aspekt społeczny
— Przez ostatnie kilka miesięcy Ver.di uważnie śledziło proces sprzedaży DB Schenker i zawsze stawało w obronie interesów pracowników. W ścisłej współpracy z Generalną Radą Pracy związek zawodowy zajął jasne stanowisko publiczne i energicznie prowadził kampanię na rzecz uratowania jak największej liczby miejsc pracy i utrzymania zbiorowych układów pracy. Jutro, w środę, Rada wzywa wszystkich pracowników do wysłania mocnego sygnału i jasnego wyrażenia naszych obaw — napisano w oświadczeniu Ver.di wysłanym 10 września.
Prywatyzacja DB Schenker będzie jedną z największych transakcji w branży logistycznej w XXI wieku. Spółka ta zatrudnia 75 000 pracowników, z czego 15 000 w Niemczech. Koleje Niemieckie chcą sprzedać swoją logistyczną „perłę w koronie” aby zdobyć gotówkę na częściowa spłatę zadłużenia wynoszącego ponad 30 mld euro i zdobyć fundusze na inwestycje.