Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Bliski finał logistycznej transakcji XXI wieku?

Po stopniowej eliminacji lub rezygnacji, z grona dziesięciu potencjalnych nabywców DB Schenker pozostało dwu: duńska grupa DSV oraz luksemburski inwestor pasywny CVC Capital Partners. W wyborze nabywcy liczy się nie tylko najkorzystniejsza cena. Ważny jest też aspekt „społeczny”, tj. losy ponad 76 000 pracowników DB Schenker w ponad 130 krajach. 

A ponieważ DSV skorygował ofertę, deklarując nie tylko brak redukcji zatrudnienia, ale jego zwiększenie w Niemczech, w ocenach niezależnych analityków stał się obecnie faworytem tej transakcji. Sprzedaż przez grupę DB spółki zależnej DB Schenker została po raz pierwszy oficjalnie ogłoszona w grudniu 2023 r., po kilku latach przymiarek. Powodem jest poszukiwanie przez DB kapitału na sfinansowanie bardzo potrzebnych robót modernizacji sieci transportowej i zmniejszenia wysokiego poziomu zadłużenia.

Uwarunkowania

Być może do przełomu w negocjacjach zbycia DB Schenker pośrednio przyczynił się niedawny artykuł niemieckiego tygodnika „Der Spiegel”, że związek zawodowy Ver.di prowadzi intensywną kampanię na rzecz CVC.  W opinii związkowców „nie ma on działalności logistycznej, więc nie należy spodziewać się z jego strony rychłej utraty miejsc pracy”. A ponoć w  wewnętrznym dokumencie Ver.di wyliczyło, że w przypadku przejęcia DB Schenker przez DSV może zostać utraconych 5300 miejsc pracy. Mniej uwagi przykładano do tego, że CVC jest właścicielem szybko rozwijającej się duńskiej firmy Scan Global Logistics – bezpośredniego konkurenta DB Schenker.

Także z analiz ekspertów niemieckich wynikało, że dotychczasowym zakupom DSV towarzyszyły „zazwyczaj” redukcje w ciągu 18 miesięcy po transakcji do 45 proc. zatrudnienia przejmowanej spółki. W istocie, DSV ma imponujące doświadczenie w fuzjach i tylko w ciągu ostatniej dekady zrealizował trzy duże transakcje przejęć: UTI, Panalpina i Global Integrated Logistics (GIL)

Korekta oferty

Według doniesień prasowych, DSV i konsorcjum kierowane przez private equity CVC złożyły wiążące oferty, deklarując za przejęcie DB Schenke po ok. 14 mld euro. Agencja Bloomberg poinformowała przy tym, że CVC – „specjalista od wykupu” spółek – podbiła nawet cenę do 16 mld euro, o ile niemiecki rząd ponownie zainwestowałby w ok. 25 proc. udziałów w DB Schenker.

Tymczasem agencja prasowa Reuters podała, powołując się na „źródła zbliżone do negocjatorów”, że DSV skorygował ofertę. Chce zainwestować w ciągu trzech do pięciu lat w DB Schenker ok. 1 mld euro, aby uczynić jego działalność bardziej rentowną. Poprzedni oferenci wycofali się z powodu obaw, że ich system informatyczny również wymaga znacznych inwestycji. Ale co równie istotne, DSV zadeklarował też, jak ustalił Reuters, że po przejęciu nie zostaną sprzedane żadne pojedyncze części DB Schenker, złożył gwarancje utrzymania przez dwa lata – licząc od 2025 r. – zatrudnienia na niezmienionym poziomie oraz jego zwiększeniu w Niemczech w perspektywie średnioterminowej. 

„Logiczny nabywca”?

Na początku tego roku analityk rynku Tobias Fromme, starszy pracownik naukowy w firmie konsultingowej Bernstein powiedział, że DSV jest „logicznym nabywcą” DB Schenker, bowiem ma „najwyższy potencjał synergii i najniższe ryzyko realizacji”, a podmiot przejmowany będzie „warty najwięcej dla DSV i to on powinien być w stanie zapłacić za nią najwięcej”.

Obecnie w niektórych mediach zachodnich przypomina się, że DSV przez większość tego roku znajdowało się w „trudnej sytuacji” PR. Nowy dyrektor generalny Jens Lund musiał bronić decyzji grupy o utworzeniu w Arabii Saudyjskiej spółki joint-venture o wartości 10 mld euro w celu budowy futurystycznego mega-miasta NEOM. Zostało to ostro skrytykowane ze względu na „wątpliwą historię praw człowieka w tym pustynnym królestwie”. Niedawno jeden z inwestorów instytucjonalnych zażądał odpowiedzi po doniesieniach, że DSV przewoził towary przez Rosję i do Rosji – pomimo deklaracji, że tego nie robi. Co więcej, w kwietniu DSV skarżył się, że jego duński odpowiednik SGL korzysta z rosyjskiej sieci kolejowych przewozów towarowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close