Nowe umowy współdzielenia slotów na kontenerowcach
Coraz wyraźniej kształtuje się przyszłoroczny model funkcjonowania sektora oceanicznej żeglugi kontenerowej. Zmieniają się struktury sojuszy przewoźników, ustalenia dotyczące współdzielenia slotów na statkach (VSA) oraz obsługiwanych stałych połączeniach. W ostatnich dwu dniach doszły z tego rynku nowe ustalenia.
Te planowane zmiany są reakcją na zakończenie w lutym 2025 r. partnerstwa 2M między MSC i Maersk oraz opuszczenie The Alliance przez Hapag-Lloyd. Ta ostatnia grupa wraz z Maerskiem utworzą nowy związek o nazwie Gemini Cooperation. Ale to nie koniec zmian. U ich podstaw są też modyfikacje strategii dotychczasowych partnerów, co szczególnie eksponowane jest w odniesieniu do rozwodu MSC i Maerska, nowy rozkład potencjału usług, także aspiracje mniejszych przewoźników z grupy Top-10.
Patrz: Przygotowania do rozdania na nowo kart na rynku kontenerowym
Super gracz MSC przetasowuje karty
Swoją nową, samodzielną sieć usług na trasie wschód-zachód i ujawniła grupa Mediterranean Shipping Company (MSC). Wynika z tej informacji, że ten największy przewoźnik na świecie podejmuje agresywne działania, w celu pogłębienia swojej roli na rynku. Nadal zwiększa swoją flotę, zarówno poprzez długoterminowy program budowy nowych statków, jak i liczne przejęcia ich z drugiej ręki (ma obecnie ponad 850 kontenerowców o łącznej pojemności ponad 6 mln TEU). Ale by je w efektywnie wykorzystać, szuka też pomocników do współpracy.
Samodzielnie planuje obsługiwać trasę wschód-zachód, oferując stałe 34 połączenia (pętle), między portami Dalekiego Wschodu a portami Europy Północnej, Morza Śródziemnego, Zachodniego Wybrzeża Ameryki Północnej, Wschodniego Wybrzeża Ameryki Północnej i Transatlantyku. MSC twierdzi, że korzystając z Kanału Sueskiego będzie oferować cotygodniowe usługi między ponad 1900 bezpośrednimi parami portów, a korzystając z trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei ponadto między ponad 1800 bezpośrednimi parami portów.
Partnerstwo MSC z Premier Alliance
Choć zarząd MSC nacisk kładzie na autonomiczną działalność, tworzy również nowe układy współdzielenia slotów (VSA) na statkach. Taką umowę MSC podpisał w poniedziałek z Premier Alliance, czyli zmienioną nazwą sojuszu The Alliance w okrojonym od lutego składzie: Ocean Network Express (ONE), HMM i Yang Ming. Premier Alliance – zawarty na pięć lat – oferuje ponad 80 bezpośrednich zawinięć do portów.
Zgodnie z opublikowanym harmonogramem, członkowie Premier Alliance będą oferować sześć połączeń Azja – Europa Północna, z których pięć będzie obsługiwanych we współpracy z MSC – FN2/Griffin, FE3/Condor, FE4/Silk, FE5/Lion i FE6/Swan. Oznacza to, że FP1 i IOX Premier Alliance – usługa między Europą Północną a Bliskim Wschodem / Indiami – pozostaną poza umową VSA z MSC.
Z tego samego powodu usługi MSC na trasie Azja – Europa, tj. Albatross i Britannia będą obsługiwane niezależnie przez szwajcarskiego przewoźnika. Jeśli chodzi o handel między Azją a Morzem Śródziemnym, MSC i Premier Alliance będą wspólnie obsługiwać następujące połączenia: MD1/Panther, MS2/Lynx, MD3/Tiger i MD4/Dragon. Na razie nie opublikowano harmonogramu dla trasy transatlantyckiej, która zostanie zaktualizowana oddzielnie.
Partnerstwo MSC z Zim
Równolegle MSC podpisał również trzyletnią umowę VSA z izraelską firmą Zim. Jej celem jest „lepsza obsługa trasy Azja – porty wschodniego wybrzeża USA i Zatoki Meksykańskiej oraz obsługa handlu USA w portach Zatoki Perskiej”. Umowa obejmuje sześć usług MSC – America/Z7S, Emerald/ZXB, Empire/ZNS, Amberjack/ZCP, Lone Star/ZGC i Pelican/ZSL, podczas gdy dwie transpacyficzne usługi ekspresowe Zim między Chinami a Kalifornią pozostaną niezależne.
Nowe usługi mają zostać uruchomione już w lutym 2025 r., pod warunkiem uzyskania zgód i zgłoszeń regulacyjnych, podkreślono w oficjalnym komunikacie. Z wypowiedzi Eli Glickmana, prezesa i dyrektora generalnego Zim wynika, że umowa ta „to bezpośredni rezultat naszego programu odnowy floty, w tym pozyskania statków z napędem LNG, co znacznie poprawiło konkurencyjną pozycję Zim, szczególnie w przewozach z Azji do wschodniego wybrzeża USA”. Glickman nie kryje zadowolenia z umowy, bowiem dzięki niej Zim zwiększy wydajność sieci.
Umowa Gemini
Po zakończeniu 45-dniowego okresu przeglądu dodatkowych informacji przez amerykańska Federalną Komisję Morską (FMC), weszła w życie umowa między liniami kontenerowymi Maersk i Hapag-Lloyd o utworzeniu sojuszu Gemini Cooperation. Komisarz Daniel B. Maffei wyjaśnił jednak swoje obawy dotyczące potencjalnego wpływu nowego sojuszu na konkurencję w żegludze oceanicznej do i z USA. „Umowa Gemini wejdzie w życie z mocą prawną. Niemniej jednak mam pytania i obawy, czy doprowadzi ona do antykonkurencyjnych konsekwencji, które naruszają ustawę o przewozach” – powiedział Maffei.