Pierwszy kontenerowiec Maerska na metanol wprowadzony do serwisu oceanicznego
Antonia Maersk, najnowszy i największy statek duńskiego armatora zasilany metanolem został wprowadzony do obsługi regularnego połączenia Azja — Europa.
Kontenerowiec Antonia Maersk zbudowany został w stoczni Hyundai w Ulsan w Korei Płd. Ceremonia nadania nazwy statku odbyła się 9 sierpnia w Aarhus w Dani. Jednostka ta może zabierać na pokład 16 592 TEU. Jej nośność wynosi 174 tys. DWT, a długość 350 m, co czyni ten statek największym kontenerowcem z napędem dual fuel na metanol na świecie.
Antonia Maersk została wprowadzona został do obsługi serwisu AE5/Albatross obejmującego zawinięcia do portów Aarhus (Dania), Göteborg (Szwecja), Bremerhaven (Niemcy) w Europie i Busan (Kora Płd), Dalian, Xingang, Szanghaj, Ningbo (Chiny) Tanjung Pelapas (Malezja) w Azji. Jest to zarazem pierwszy kontenerowiec na metanol kursujący na linii oceanicznej. Wcześniej Maersk wprowadził mniejsze statki z takim napędem do obsługi połączeń feederowych w Europie.
Czytaj też: Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol zacumował przy Hutchison Ports Gdynia
Antonia Maersk bunkrowana jest biometanolem, który jest traktowany jako paliwo zeroemisyjne. Jak informuje duński armator, każdego dnia rejsu statek ten oszczędza 280 ton emisji CO2 w porównaniu z kontenerowcami podobnej wielkości z napędem konwencjonalnym. Biometanol pozwala zredukować emisje gazów cieplarnianych o 65%.
Redukcja emisji
— Dzięki Antonia Maersk podejmujemy kolejny ważny, konkretny krok w zielonej transformacji żeglugi i zwiększamy zdolność naszych klientów ze Szwecji do dalszego ograniczania emisji w transporcie. Przed rokiem 2027 uruchomimy dodatkowe 20 statków napędzanych metanolem, więc to podróż, która dopiero się zaczyna — skomentowała Birna Ödefors, dyrektor zarządzająca regionu nordyckiego w A.P. Moller Maersk.
Obecnie w służbie jest ok. 30 kontenerowców na metanol, a prawie 300 jest zamówionych przez różnych przewoźników. Sam Maersk posiada 5 statków z takim napędem a kolejnych 20 zostało przez tego armatora zamówionych. Maersk zamówił także 20 statków z napędem dual fuel LNG, które mogą korzystać z biometanu.