Pierwszy na świecie kontenerowiec na metanol zacumował przy Hutchison Ports Gdynia
Laura Maersk — pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem zawinął 5 października do terminalu Hutchison Ports Gdynia. Statek dotarł do Gdyni po podróży z Rotterdamu.
Laura Maersk to niewielki kontenerowiec o pojemności 2100 TEU. To pierwszy z serii statków zasilanych metanolem zamówionych przez duńskiego armatora A.P. Møller-Mærsk. Kontenerowiec zbudowano w stoczni Hyundai Mipo w Ulsan w Korei Południowej. Statek został ochrzczony przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Urszulę von den Leyen w Kopenhadze 14 września br. Wprowadzenie do żeglugi nowego napędu kontenerowców jest elementem strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych przez Maersk, gdyż do zasilania statków wykorzystywany będzie „zielony metanol” czyli produkowany z biomasy lub wychwyconego CO2 z użyciem energii odnawialnej.
To drugi statek duńskiego armatora, który zawinął do terminalu Hutchison Ports Gdynia. W środę przy Nabrzeżu Bułgarskim cumował kontenerowiec Vuoksi Maersk o pojemności 3596 TEU, który jest dostosowany do eksploatacji w temperaturach do -25 st. Celsjusza.
Operator gdyńskiego terminalu Hutchison Ports Gdynia również inwestuje w zielone technologie pozwalające wyeliminować emisję CO2 i spalin. Firma ta realizuje program elektryfikacji suwnic, dzięki czemu emisje GHG geenrowane przez prace przeładunkowe zostaną zmniejszone o 45%. Przy Nabrzeżu Bułgarskim zainstalowany będzie również system do zasilania cumujących statków energią elektryczną z lądu.
Czytaj także: Hutchison Ports Gdynia (Gdynia Container Terminal) zelektryfikuje suwnice placowe