ERFA przedstawiła priorytety kolei towarowych dla nowej Komisji Europejskiej
Podczas corocznego spotkania, które odbyło się 10 września Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych zaprezentowało oczekiwania branży w nowej kadencji instytucji Unii Europejskich. W manifeście do nowej Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego przedstawiono najważniejsze postulaty branży.
Organizacja skupiająca niezależnych operatorów kolejowych zidentyfikowała 4 najpilniejsze zadani, które powinny być priorytetami dla UE w zakresie zrównoważonego transportu towarowego. Po pierwsze należy dokończyć dostosowanie głównych transkontynentalnych magistral kolejowych do standardów sieci TEN-T. Modernizacje powinny być planowane tak, by ograniczenia w ruchu wprowadzane na czas prac budowlanych były zoptymalizowane pod kątem wpływu na funkcjonowanie transportu kolejowego.
Drugim priorytetem powinna być zmiana zasad polityki naliczania opłat za dostęp do infrastruktury drogowej i kolejowej tak aby promowała zmianę modalną z transportu samochodowego na kolej. — Potrzebujemy wieloletnich stabilnych ram dla opłat za dostęp do infrastruktury i głównych środków wsparcia, takich jak TraFöG w Niemczech. Polityka dot. opłat powinna być głównym, niedyskryminującym instrumentem wspierającym transport kolejowy zamiast dotowania określonych segmentów rynku lub bezpośredniego dotowania określonych firm – apeluje ERFA.
Przyspieszyć ERTMS
Kolejnym działaniem powinno być przyspieszenie implementacji systemu sterowania ERTMS, którego zabudowa na liniach kolejowych powinna być zharmonizowana z montażem urządzeń pokładowych. ERFA apeluje o ograniczenie zmian specyfikacji i uproszczenie procedur testowych urządzeń, a także o wsparcie przewoźników kolejowych inwestujących w systemy ECTS.
Ostanim priorytetem jest zakończenie tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i likwidacja barier biurokratycznych takich jak wymogi językowe, czy różnice w zasadach certyfikacji pojazdów i urządzeń.
Czytaj też: Branża kolejowa zaproponowała pakiet reform, które powinny być uchwalone w kolejnej kadencji PE