Branża kolejowa zaproponowała pakiet reform, które powinny być uchwalone w kolejnej kadencji PE
Przed wyborami do Parlamentu Europejskiego organizacje branży transportu kolejowego i intermodalnego zaproponowały pakiet reform, które powinny zostać zrealizowane w czasie kolejnej kadencji PE i Komisji Europejskiej aby zrealizować cel zwiększania kolejowych przewozów towarowych o 50% do 2030 r. i podwojenia ich do 2050 r. Realizacja złożeń Strategii Inteligentnej i Zrównoważonej Możliwości musi być oparta na mierzalnych krokach pośrednich — stwierdzono w piśmie do przywódców Unii Europejskiej.
Komisja Europejska postawiła ambitne cele zwiększenia udziału zrównoważonego transportu kolejowego w UE, ale jak dotąd nie podjęto wielu działań, który by Europę przybliżały do ich osiągnięcia. Natomiast niektóre podejmowane ostatnio decyzje takie jak wzrost opłat infrastrukturalnych dla kolei towarowych grożą, wręcz odwrotną zmianą modalną z kolei na drogi.
Czytaj też: Branża kolejowa chce rekompensat podwyżek opłat infrastrukturalnych
Stowarzyszenia branżowe: ERFA, UIRR, Die Güterbahnen i RailGood na kilka dni przez wyborami do Parlamentu Europejskiego podsumowały działania jakie muszą być podjęte przez europejskich legislatorów w latach 2024-2029 aby przybliżyć Unię do realizacji założeń Zielonego Ładu w transporcie towarowym. Działania te obejmują 3 dziedziny: konkurencji intermodalnej i intramodalnej, inwestycji intermodalnych i tworzenia nowej oraz modernizacji istniejącej infrastruktury.
Uczciwa konkurencja
W zakresie konkurencji rynkowej zaapelowano ponownie o stworzenie warunków uczciwego konkurowania miedzy transportem drogowym a kolejowym. Transport szynowy musi stać się bardziej efektywny i konkurencyjny bez zaniedbywania sfery bezpieczeństwa. Konieczne jest uproszczenie i ujednolicenie procedur administracyjnych, w czym aktywny udział powinna mieć Europejska Agencja Kolejowa. Po drugie zaapelowano o uczciwą konkurencję między firmami kolejowymi, w tym o prywatyzację państwowych przewoźników.
Po trzecie zaapelowano o wyrównanie standardów bezpieczeństwa i ponoszenia kosztów zewnętrznych transportu drogowego i kolejowego. W szczególności wzmocniony musi zostać nadzór drogowy i przestrzeganie wymogów bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Decyzje o wysokości opłat infrastrukturalnych podejmowane być powinny z uwzględnieniem konkurencji intermodalnej, aby nie faworyzować jednej gałęzi transportu względem innych.
TEN-T
Należy przyspieszyć dostosowanie sieci TEN-T do pociągów o długości 740 m i skrajni dopuszczającej naczepy P400 oraz implementację systemu ERTMS we wszystkich krajach członkowskich. Organizacje zaapelowały też o zniesienie barier w postaci wymogu znajomości języków na rzecz wprowadzenia albo języka angielskiego albo uproszczonej komunikacji w sieci kolejowej.
W polityce inwestycyjnej wprowadzony powinien zostać priorytet dla kolei. Zniesione powinny być ulgi podatkowe dla paliwa dieslowskiego i nafty oczyszczonej. Przy planowaniu prac budowlanych na sieci kolejowej powinno zachować się równowagę w uwzględnianiu potrzeb kolei pasażerskiej i towarowej w rozkładach jazdy. Należy także poprawić utrzymanie infrastruktury i zlikwidować wąskie gardła na przejściach kolejowych. Kolej powinna mieć także zapewniony dostęp do niskoemisyjnych źródeł energii elektrycznej.