Polskie terminale towarowe czekają na decyzję KE ws. podatku od nieruchomości
Polska czeka na decyzję Komisji Europejskiej ws. zgodny na zwolnienie terminali towarowych z podatku od nieruchomości. Taka forma pomocy publicznej w świetle prawa unijnego wymaga akceptacji KE, jednakże decyzja tej sprawie opóźnia się.
Sprawa zwolnienia kolejowej infrastruktury usługowej w Polsce z podatku od nieruchomości ciągnie się od kilku lat. W okresie 2017-2021 obowiązywał szeroki zakres zwolnienia obejmujący również prywatne bocznice. Przepisy zwalniające właścicieli tych nieruchomości kolejowych zostały wprowadzone w życie mimo braku ich notyfikacji przez Komisję Europejską. W związku z tym Naczelny Sąd Administracyjny wysłał do Trybunału Sprawiedliwości UE pytania prejudycjalne, czy takie zwolnienie może przedsiębiorcom przysługiwać bez akceptacji KE. 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na jej podstawie zwolnienie z podatku od nieruchomości zostało ograniczone do terminali towarowych. Jednakże nowe przepisy, w których operatorom terminali przyznano tak formę pomocy prawnej mogą wejść w życie dopiero po akceptacji KE. Polska w tej sprawie wysłała zapytanie do Brukseli, co de facto było przyznaniem, że wcześniej złamano unijne prawo wprowadzając zwolnienie podatkowe dla OIU.
Czytaj też: Zapowiada się dobry czas dla OIU i rozwoju regulacji rynku kolejowego
Opóźniona procedura
Pierwotnie wejście w życie zwolnienia podatkowego zaplanowano na 1 stycznia 2023, ale w związku z przedłużającą się procedurą notyfikacji (KE czeka na orzeczenie trybunału unijnego) termin jego wejścia w życie przesunięto na 1 stycznia 2024. W związku z wątpliwościami firm i samorządów 8 maja br. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z powodu braku decyzji Komisji, samorządy nie powinny udzielać operatorom terminali zwolnienia z podatków od nieruchomości, gdyż może zostać to uznane za udzielenie przedsiębiorcom pomocy publicznej niezgodnej z prawem unijnym.
— Udzielenie pomocy w tym przypadku wiązałoby się z ryzykiem konieczności zwrotu przez przedsiębiorcę (podatnika) korzyści z tytułu tego zwolnienia wraz z odsetkami za cały okres, w którym środek ten byłby pomocą nielegalną, również w sytuacji zakończenia postępowania notyfikacyjnego decyzją pozytywną. W przypadku nielegalnej pomocy publicznej beneficjent nie może mieć uzasadnionego roszczenia o jej przyznanie — napisano w komunikacie MF.
Jak wyjaśnia ministerstwo, przedsiębiorstwa będące beneficjentami pomocy mogą powoływać się na uzasadnione oczekiwania co do prawidłowości tej pomocy tylko wówczas, gdy taka pomoc została przyznana zgodnie z obowiązującymi procedurami, a przedsiębiorca powinien zwykle być w stanie upewnić się, że dopełniono wymogów tej procedury. Część prawników, reprezentujących podatników uważa, że mimo braku notyfikacji przepisów, zwolnienie podatkowe przyznawane operatorom infrastruktury usługowej w latach 2017-2021 było zgodne z prawem unijnym, gdyż przepisy, które je wprowadzały nie były selektywne. Takie stanowisko zostało przekazane Trybunałowi Sprawiedliwości UE.