CSSC pokazało projekt kontenerowca o pojemności 27 500 TEU
Spółka China State Shipbuilding Corporation zaprezentowała podczas targów SMM projekt kontenerowca o rekordowej ładowności 27 500 TEU. CSSC otrzymała certyfikat Approval in Principle norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego dla tego projektu.
Prezentacja projektu kontenerowca Green Sealion 27500 była jednym z najciekawszych wydarzeń Hamburskich Targów Morskich SMM, które zakończą się 6 września wieczorem. Kontenerowce tego projektu mają zapewnić redukcję emisji CO2 dzięki optymalizacji wykorzystania przestrzeni statku, dzięki której udało się zmieścić więcej ładunków. Będzie to pierwszy statek, który może zabrać na pokład ponad 27000 TEU. Obecnie największe na świecie kontenerowce to statki o ładowności 24 346 TEU z floty szwajcarsko-włoskiego armatora MSC.
Od początku XXI wieku rozmiary największych kontenerowców wzrosły prawie czterokrotnie. W 2003 r. największym statkiem kontenerowym na świecie był Anna Maersk, który mógł na pokład zabrać „tylko” 8272 TEU. Według dzisiejszych standardów jest to kontenerowiec średniej wielkości. Tendencja do budowy coraz większych statków wynika z jednej strony z rosnącej globalizacji światowej gospodarki, która powoduje wzrost wolumenu ładunków transportowanych drogą morską. Z drugiej strony większe jednostki zapewniają niższe zużycie paliw i w konsekwencji mniejszą emisję gazów cieplarnianych w przeliczeniu na przewożoną jednostkę transportową, co ma duże znaczenie obecnie w związku z koniecznością dekarbonizacji transportu.
Granice efektywności
Mimo powyższych zalet gigantycznych kontenerowców najpopularniejsze wśród armatorów są statki o ładowności około 16 tys. TEU, które zapewniają dobrą efektywność kosztową i środowiskową, a jednocześnie są bardziej elastyczne od większych kontenerowców, gdyż mogą zawijać do większej liczby portów. Statki o pojemności powyżej 20 tys. TEU obsługują głownie połączenia Azja — Europa.
Green Sealion 27500 to nie jedyna nowość zaprezentowana przez chińską korporację stoczniową na targach w Hamburgu. CSSC pokazała też projekt kontenerowca o pojemności 20 tys. TEU z ekologicznym napędem dual fuel na amoniak, a także statek o ładowności 16 tys. TEU z napędem dual fuel LNG z zwiększoną efektywnością energetyczną dzięki projektowi kadłuba wide body. Chińczycy pokazali też statek do transportu etanu o pojemności 103 m. sześc. oraz do transportu amoniaku o pojemności 93 tys. m. sześc.
Czytaj też: MSC bije rekordy pojemności kontenerowców