Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Stoczniowcy z Ameryki Płn i Europy domagają się ceł antydumpingowych na chińskie statki

Kanadyjskie stowarzyszenie przemysłu stoczniowego (CMISA) domaga się wprowadzenia 100% cła na statki budowane w Chinach. Wcześniej wcześniej podobne apele wystosowały stowarzyszenia stoczniowców z USA i Europy, których zdaniem chińskie stocznie korzystają z nielegalnych dotacji rządowych. 

fot. Pixabay

Przemysł stoczniowy w Ameryce Północnej i Europie w ciągu ostatnich lat mierzy się z coraz silniejszą konkurencją z państw azjatyckich, zwłaszcza z Chin. Chińskie stocznie budują statki po cenach 30-40% niższych niż zachodnie i oferują różne dodatkowe zachęty finansowe udzielane przez państwowe banki chińskie. Amerykańskie i europejskie stocznie nie są w stanie konkurować z takimi dyskontowymi cenami. W efekcie armatorzy z Kanady, USA i Europy zamawiają statki w chińskich stoczniach. W dłuższej perspektywie grozi to utratą zdolności produkcyjnych i całych łańcuchów dostaw zachodniego przemysłu stoczniowego. Będzie to mieć negatywny wpływ na gospodarkę i potencjał obronny krajów zachodnich. 

Czytaj też: Czy są realne pomysły, jak odbudować przemysł stoczniowy w Europie i USA?

Organizacje branży stoczniowej wskazują, że niskie ceny chińskich statków są wynikiem ogromnych dotacji jakie swoim państwowym stoczniom udziela rząd w Pekinie. Zgodnie z chińską strategią wspieranie potencjału przemysłu stoczniowego wzmacnia możliwości militarne Chin. W pierwszej połowie 2024 r. chińskie stocznie miały 441 zamówień na kontenerowce i masowce tj. 66% wszystkich zamówień na tego typu statki na świecie.

— Chiński przemysł stoczniowy działa zgodnie z doktryną fuzji cywilno-wojskowej, zgodnie z którą eksport statków komercyjnych jest dotowany w celu wzmocnienia zdolności wojskowych kraju. Konieczne jest, aby rząd podjął kroki w celu ochrony kanadyjskiego przemysłu, utrzymania bezpieczeństwa narodowego i zapewnienia, że ​​nasza polityka gospodarcza jest spójna z naszym zaangażowaniem w prawa człowieka i etyczne praktyki biznesowe — zaapelował Colin Cooke, prezes CMISA w liście do premiera Kanady Justina Trudeau. 

Apele o cło

Kanadyjscy stoczniowcy domagają się nałożenia na chińskie statki 100% cła antydumpingowego. Wcześniej z podobnym apelem do Komisji Europejskiej wystąpiła organizacja SEA Europe. — Niezbędne jest odzyskanie potencjału Europy w zakresie budowy statków poprzez zabezpieczenie zamówień od armatorów, w tym armatorów europejskich. Przejście na zrównoważony rozwój i cyfryzację w transporcie wodnym oraz niebieską gospodarkę to dla Europy obiecująca szansa na wyprzedzenie światowych konkurentów pod względem jakości, wydajności i bezpieczeństwa — powiedział Christophe Tytgat, sekretarz generalny SEA Europe.

Stoczniowcy chcą ochrony takiej jaką otrzymał przemysł samochodowy w Ameryce Płn. i Europie w momencie, gdy na rynku pojawiły się tanie chińskie samochody elektryczne. W efekcie wprowadzono cło na import elektryków w Kanadzie(100%), USA (100%) i Unii Europejskiej (od 17 do 38%).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close