Większość portów kontenerowych w UE odrabia w tym roku straty
Podczas gdy rok 2023 charakteryzował się silnym lub umiarkowanym spadkiem przeładunków w większości unijnych portów z terminalami kontenerowymi, pierwsza połowa 2024 r. przyniosła dwucyfrowy wzrost w 7 z 15 największych z nich.
Niewiele zmieniła się też mapa tych największych portów. Przetasowania mają głównie związek z brakiem swobodnej żeglugi Morzem Śródziemnym, co drastycznie ograniczyło tranzyt przez Kanał Sueski, wydłużając trasę i czas docierania ładunków portów wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego. Ofiarą tego jest m.in. port w Pireusie (spadek przeładunków w I półroczu o prawie 13 proc.). Na tej sytuacji zyskują natomiast m.in. porty zachodniego wybrzeża Morzą Śródziemnego (Sines, Barcelona i Walencja), choć nie dotyczy to np. Algeciras.
Wszystkie trzy największe porty w UE odnotowały niewielkie zmiany ruchu w I połowie 2024 r. Wśród nich najlepsze wyniki miał kompleks Antwerpia-Brugia ze wzrostem o 4,1 proc. rok do roku, prawie dwukrotnie szybszym niż Rotterdam. Wolumen Hamburga podlegał stagnacji. Bardzo dobra była dynamika przeładunków w Bremerhaven, ale wyniki obejmują pierwsze cztery miesiące. Po duży spadku obrotów w 2023 r. portu Haropa, w I półroczu br. notowała duże odbicie.
Dwucyfrowy wzrost był też udziałem portu w Gdańsku (10 proc. rdr), pomimo trwających prac związanych z rozbudową terminalu w Baltic Hub. Na podkreślenie zasługuje ocena wieloletniego trendu dla europejskich portów kontenerowych. W zestawieniu za okres 2007-2023 port Gdańsk jest liderem (2016 proc.).
Patrz: Port Gdańsk na tle czterech największych portów kontenerowych w Europie
W zestawieniu, opracowanym przez Port Economics, nie analizuje się wyników pracy portów Wielkiej Brytanii. W naszej ocenie, Felixstove zająłby prawdopodobnie ósme miejsce, a London Gateway – piętnaste. Nie uwzględnia się też portu St. Petersburg, który do czasu agresji na Ukrainę plasował się pod koniec zestawienia Top-15 portów kontenerowych w Europie.
15 największych portów kontenerowych w Unii Europejskiej