Partnerzy portalu

Port Gdańsk na tle czterech największych portów kontenerowych w Europie

Narastające napięcia geopolityczne w połączeniu z większą niepewnością rynkową, słabszą globalną koniunkturą gospodarczą i intensywną konkurencją między portami zaszkodziły w latach 2021-2023 wzrostowi przeładunków towarów w kontenerach w czterech głównych portach europejskich. W dłuższym okresie, tj. w latach 1985-2023, zanotowały one natomiast rozbieżną tendencję.

fot. Port Gdańsk

Porty Rotterdam i Antwerpia-Brugia (do 2021 r. sama Antwerpia, później po fuzji z Zeebrugge), osiągnęły umiarkowany dodatni średni roczny wzrost na poziomie odpowiednio 2,7 i 2,1 proc., wynika z analizy PortEconomics. Z kolei dwa główne porty niemieckie – w Hamburgu i Bremerhaven odnotowały niewielki spadek przeładunków. 

Kto zyskał, kto traci?

Lata 1985-2008 charakteryzowały się wysokim średnim wzrostem czterech głównych portów w Europie, przekraczającym 9 proc. rocznie w Antwerpii-Brugii i Hamburgu, 7,7 proc. w Bremerhaven i 6,3 proc. w Rotterdamie. Wzrost gospodarczy przyspieszył nawet na początku nowego tysiąclecia, częściowo ze względu na wzrost znaczenia Chin, po akcesji do Światowej Organizacji Handlu (WTO) i znacznym ograniczeniu ceł importowych na towary z Kraju Środka.

Z kolei oba porty niemieckie szczególnie silnie odczuły wpływ kryzysu finansowo-gospodarczego z lat 2008-2009 i jego następstwa. „Okazały się one trudne do strawienia dla tych portów” – stwierdza autor analizy, prof. Theo Notteboom, współdyrektor PortEconomics. Oba zanotowały wieloletni spadek przeładunków w okresie 2008-2021, odpowiednio o 0,8 i 0,6 proc., który pogłębił kryzys covidowy i zakłócenia w łańcuchach dostaw w okresie 2021-2023 (patrz: tabela). W efekcie w perspektywie długoterminowej Hamburg i Bremerhaven obsłużyły w 2005 r. każdy z osobną więcej kontenerów (liczonych w TEU) niż w 2023 r. 

Natomiast działalność portów w Rotterdamie i Antwerpii-Brugii utrzymała się znacznie powyżej poziomu z 2005 r., pomimo spadków w latach 2021-2023 przeładunków towarów skonteneryzowanych odpowiednio o 6,3 i 6,2 proc. 

Przyczyny

W analizie nie podaje się powodów takich tendencji w rozwoju czterech portów. „Bardziej szczegółowa analiza może zapewnić lepszy wgląd w podstawową dynamikę pod względem zmieniającego się koszyka ładunków, roli różnych szlaków handlowych linii żeglugowych, roli określonych przewoźników i operatorów terminali oraz wpływu konteneryzacji ładunków drobnicowych” – podkreśla autor. Tych czynników jest niewątpliwie więcej. Dlatego dodajemy własny komentarz.

Gdańsk – zyskuje

Jednym z powodów zmiany w tendencji rozwoju największych czterech portów w Europie jest wzrost konkurencji mniejszych portów, z listy TOP-15. W szczególności silną konkurencją dla portów niemieckich okazał się port w Gdańsku, który awansował w tym zestawieniu na 13-miejsce. 

To on stopniowo, począwszy od 2010 r., zaczął przejmować coraz większe wolumeny towarów skonteneryzowanych w polskich handlu zagranicznym, z czasem także w tranzycie, które wcześniej trafiały do portów Zachodniej Europy. Był to splot wielu okoliczności, jak np. wydłużenia przez Maersk stałego, bezpośredniego połączenia raz w tygodniu z portów Dalekiego Wschodu do Gdańska (2011 r.), inwestycji w rozwój DCT Gdańsk (obecnie Baltic Hub), wzrostu obrotów polskiego handlu zagranicznego, poprawy organizacyjno-formalnej odpraw ładunków w Gdańsku i poprawy oferty konkurencyjnej, itp. Ważna jest też krótsza skala do analizy danych, jak i niski próg „wyjścia” (rok 2010).

Z własnych wyliczeń wynika, że w latach 2010-2023 Port Gdańsk (z dwoma terminalami kontenerowymi) zanotował średnio roczny wzrost o 13 proc., na co składało się dziewięć lat wzrostu przeładunków (w TEU) i cztery lata ich spadku (2015, 2020, 2022 i 2023). Rekordowe pod względem dynamiki przeładunku były lata 2011-2013, w tym w 2012 r. Gdańsk powiększył rdr przeładunki towarów w kontenerach o 35,4 proc.

Ewolucja wybranych portów kontenerowych (średnio roczna dynamika w %),
Źródło: PortEconomics, Port Gdańsk, obliczenia własne

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close