Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niepewne prognozy spadku stawek frachtu kontenerowego

Kontrakty terminowe na fracht kontenerowy słabną, co może oznaczać, że w następnych miesiącach ceny frachtu obniżą się. Analitycy nie są jednak zgodni co do tego, czy i jak duża będzie korekta. Niewiadomą pozostaje rozwój sytuacji na Morzu Czarnym.

fot. Pixabay

Jak wskazuje firma consultingowa Linerlytica, kontrakty terminowe na fracht kontenerowy w Europie Północnej są o 70% niższe niż obecne stawki spotowe. Wskazuje to na oczekiwany duży spadek cen w transporcie morskim. Linie żeglugowe z dużym trudem zahamowały spadek stawek frachtu po szczycie popytu, który w tym roku nastąpił wcześniej niż zwykle — w lipcu oraz po wprowadzaniu 36 nowych statków o pojemności 205 tys. TEU. Index cen frachtu SCFIS dla Europy Północnej spadł o 12% od lipca, po spadku o 7,3% w ostatnim tygodniu ubiegłego miesiąca. Trend spadkowy ma się utrzymać w kolejnych miesiącach. Z kolei dla trasy miedzy Azją a zachodnim wybrzeżem USA index SCFIS w poprzednim tygodniu zanotował niewielki wzrost po spadku o 38% w lipcu. 

— Stawki za fracht kontenerowy mają spaść o ponad 70% do czerwca przyszłego roku, jak wynika z najnowszych kontraktów CoFIF EC będących przedmiotem obrotu na Międzynarodowej Giełdzie Energii w Szanghaju (INE). Chociaż spadek nie jest tak dotkliwy jak załamanie stawek frachtowych obserwowane pod koniec 2022 r., obecne ceny kontraktów terminowych na fracht przewidują ciągłe spadki w ciągu najbliższych 12 miesięcy, bez spodziewanego odbicia pod koniec tego roku — prognozuje Linerlytica.

Warunek spadku cen

Bardziej ostrożna w prognozach jest firma Xeneta. Zdaniem jej głównego analityka Petera Sanda spadek cen frachtu o 70% możliwy będzie jedynie w sytuacji, gdyby odblokowana została żegluga przez Kanał Sueski. Wprowadzenie kontenerowców, które obecnie muszą kursować trasą dookoła Afryki na krótszy szlak spowoduje uwolnienie dużych mocy przerobowych w żegludze, co doprowadzi do nadwyżki podaży nad popytem. Jak wskazuje Xeneta wolumen przewozów kontenerów chłodniczych i standardowych wzrósł w I. poł 2024 r. o 6,5% w porównaniu do ubr. 

— Na dzień dzisiejszy dłuższe odległości żeglugi spowodowane zakłóceniami na Morzu Czerwonym sprawiają, że wszystko jest możliwe. Od ogromnej nadwyżki mocy produkcyjnych do ciasnego rynku. Xeneta szacuje, że praca przewozowa w pierwszych czterech miesiącach 2024 r. wzrosła o 18,3% rok do roku, praktycznie zamykając różnicę pomiędzy popytem a podażą — podsumował Peter Sand. 

Obecnie trudno przewidzieć, kiedy zakończy się kryzys bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym. Po dwóch tygodniach spokoju partyzanci Huti w ubiegłym tygodniu wznowili ataki na statki i amerykańskie okręty wojenne. Po trafieniu tankowca Sounion na statku tym wybuch pożar, co grozi katastrofą ekologiczną.

Czytaj też: Nie ma terminu wznowienia swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close