Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Objęcie żeglugi systemem ETS spowoduje w 2024 r. dopłaty od 25 do 65 euro/TEU

Stosowany od 2005 roku wobec sektorów energochłonnych unijny system handlu emisjami CO2 (EU ETS) od 1 stycznia 2014 r. obejmie też transport morski. Linie żeglugowe będą zobowiązane do zgłaszania swoich emisji i zakupu równoważnej liczby uprawnień na rynku ETS. Koszt ten przeniosą jednak na klientów. Ile to będzie wynosiło? – szacunki te przedstawiła francuska grupa CMA CGM, największy pod względem floty kontenerowej przewoźnik na świecie.

Włączenie transportu morskiego (a także w drogowego i w pełni lotniczego) ma związek unijnym planem Zielony Ład zakładającym osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r. oraz pośrednim celem (Fit for 55) ograniczeniem emisji o 55 proc. jeszcze do 2030 r. 

Mechanizm

EU ETS będzie miał zastosowanie do wszystkich usług morskich z co najmniej jednym zawinięciem w porcie unijnym. 100 proc. emisji będzie brane pod uwagę w przypadku odcinków między dwoma portami UE, a 50 proc. emisji w przypadku odcinków między portem UE i spoza niej.

Od 1 stycznia 2024 r. linie żeglugowe będą zobowiązane do zgłaszania swoich emisji i zakupu równoważnej liczby uprawnień na rynku EU ETS, zgodnie z progresywnym harmonogramem (liczba uprawnień dostępnych w UE zmniejsza się z każdym rokiem). W  2024 r. 40 proc. zgłoszonych emisji będzie musiało zostać przekształcone w uprawnienia do emisji, w 2025 r. 70 proc., a od 2026 r. – 100 proc. Przedsiębiorstwa objęte EU ETS muszą kupować uprawnienia (kwoty) w oparciu o wolumen emitowanych gazów cieplarnianych (1 tona CO2 = 1 uprawnienie ETS). 

Niektóre aspekty prawa EU ETS nie zostały jeszcze sfinalizowane. Wśród nich lista portów uznawanych za „bliskie UE porty przeładunkowe”. Zachodzi bowiem obawa, że niektóre takie porty jak Suez i Tanger Med. przyciągną ruch przeładunkowy kosztem unijnych, np. w Pireusie i Algeciras. Lista ta ma zostać opublikowana do końca 2023 r. i może być poddawana przeglądowi co 2 lata.

Dopłaty do przewozu kontenera

Aby zapewnić klientom większą przejrzystość kosztów, CMA CGM postanowiła już teraz oszacować, jakie dodatkowe koszty będą wynikać z dopłat do wszystkich kontenerów załadowanych i przewożonych przez jej flotę. Kwota dopłaty zostanie ustalona ściślej w połowie listopada (w oparciu o aktualne notowania cen zakupu uprawnień do emisji CO2 na ETS) i może być poddawana przeglądowi co kwartał.

Według szacunków tej grupy, w 2024 r. należy się liczyć z następującymi dopłatami:

  • dla statków zawijających między europejskimi portami Morza Północnego (i zapewne Bałtyku) 37 euro za 20-sto stopowy kontener  „suchy” i 48 euro za kontener chłodniczy, między tymi portami a portami Morza Śródziemnego odpowiednio: 25 i 35 euro, a w żegludze tylko między portami Morza Śródziemnego – 25 i 40 euro/TEU,
  • w przypadku przewozu towarów między Azją a Europą (porty Morza Północnego) 25 euro/TEU suchy i 40 euro/TEU chłodniczy, a między Azją a portami Morza Śródziemnego odpowiednio: 20 i 30 euro, 
  • w transporcie z Europy do portów Północnej Ameryki: 43 i 65 euro/TEU, a do portów Ameryki Południowej – 43 i 60 euro. 

Przygotowania samego przewoźnika

CMA CGM podkreśliła w oświadczeniu, od kilku lat przygotowywała się na te zmiany. W szczególności inwestowała w zakup nowych kontenerowców z napędem LNG, które „gotowe są też na konwersję na napęd biometanem i e-metanem”, gdy dopracuje się technologię ich napędu. Grupa stwierdziła, że przyjęcie LNG (prawie w całości pochodzącego z paliw kopalnych) przyczyniło się już do zmniejszenia o 50 proc. w latach 2008-2022 emisji CO2 na kontener i 1 milę morską. 

Pośrednio sugeruje to, że usługi przewozów CMA CGM mogą być konkurencyjne wobec wielu innych armatorów, a koszt dopłaty do przewożonego kontenera niższy. Analitycy wskazują, że grupa ta nie przestawiła jednak żadnych danych na temat emisji metanu lub jego udziału w całkowitych emisjach gazów cieplarnianych (GHG) dla lat 2008-2022. Tymczasem emisje metanu, gazu o „wielokrotnie większym potencjale zatrzymywania ciepła niż dwutlenek węgla”, są objęte zarówno przepisami ETS, jak i IMO.

Dalsze inwestycje

CMA CGM niedawno zawiązała z Maersk partnerstwo badawczo-rozwojowe w celu ustanowienia „ram masowej produkcji zielonego metanu i zielonego metanolu”. „Zobowiązując się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r., CMA CGM utworzyła fundusz energetyczny Pulse o wartości 1,5 mld euro, aby przyspieszyć jego przejście i w pełni popiera środki IMO i UE na rzecz bardziej zrównoważonego sektora transportu i logistyki” – oświadczyła francuska grupa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close