Na NJS rosną wolumeny przewozów jak i stawki frachtu
Lipiec br. był trzecim z rzędu miesiącem, kiedy liczba uruchomionych pociągów transportujących kontenery z Chin do Europy przekroczyła 1700 — poinformowały Chińskie Koleje Państwowe. Wraz ze wzrostem popularności Nowego Jedwabnego Szlaku rosną także stawki za przewów kontenerów.

W lipcu na transeuroazjatyckie szlaki wyjechało 1776 pociągów w kierunku zachodnim, które przewiozły 185 tys. TEU. Kontynuowany był zatem trend wzrostu wolumenu przewozów kontenerowych na NJS widoczny od końca 2023 r. W pierwszej połowie br. koleje przewiozły łącznie 1,23 mln TEU z Chin do Europy — o 11% więcej niż w ubiegłym roku.
Wzrost popularności usługi kolejowej Chiny — Europa częściowo wynika z problemów żeglugi na Morzu Czarnym, które spowodowały wzrost stawek frachtu i wydłużenie czasu przewozu jednostek, a częściowo z rosnącej wymiany handlowej między Chinami a Rosją, która w chińskich statystykach traktowana jest jako kierunek „europejski”.
Rosną stawki frachtu
Łącznie w pierwszej poł. 2024 r. Koleje Chińskie uruchomiły 11 400 pociągów w kierunku zachodnim, z czego 7746 przez Kazachstan. Liczba pociągów przez tę republikę środkowoazjatycką wzrosła o 8,2%, a zatem trasa ta, z którje korzystają operatorzy wysyłający ładunki do Europy odnotowała wzrost nieco wolniejszy niż szlaki przez granice chińsko-mongolską i chińsko-rosyjską.
Wraz z wzrostem popularności przewozów intermodalnych na kolejowych szlakach Azja — Europa rosną też stawki frachtu. Z informacji „The Loadstar” wynika że w lipcu chińscy spedytorzy oferowali przewóz w cenie między 8000 a 9400 dol za kontener. W sierpniu stawki te przekroczyły poziom 10 tys. za jednostkę.
Czytaj też: Pierwsze półrocze z dużymi wzrostami kolejowych przewozów Azja — Europa