Pierwsze półrocze z dużymi wzrostami kolejowych przewozów Azja — Europa
Kolejowe przewozy kontenerowe między Chinami a Europą wzrosły o 65% w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Spośród krajów UE najwięcej ładunków ładunków drogą kolejową trafia do Polski.

Od stycznia do czerwca br. wolumen ładunków przetransportowanych na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku wyniósł 189 tys. TEU, o 65,75% więcej niż rok temu. W kontenerach tych przewieziono 1,22 mln ton ładunków — p 72,6% więcej niż w analogicznym okresie ubr. — poinformował Eurasian Rail Alliance Index.
Najwięcej ładunków na NJS przewieziono do Polski — 134,3 tys. TEU, o 122% więcej niż w ubr. Ilość kontenerów przewożonych do naszego kraju ze wschodu przez suchy port w Małaszewiczach — najważniejszy hub logistyczny na kolejowych szlakach Azja — Europa, powróciła w ostatnich miesiącach do poziomu sprzed wybuchu wojny w Ukrainie.
Przewozy do Europy
W pierwszej połowie wzrosły również przewozy z Chin do Niemiec (17,6 tys. TEU, wzrost o 150%), Belgii (7410 TEU, +110%) i Węgier (257 TEU). W kierunku przeciwny wzrosły przewozy z Polski do Chin (5856 TEU, +167%), a zmniejszył się eksport z Niemiec (18,9 tys TEU, -48%). Średni czas przejazdu pociągu z Chin do Europy wynosił 9,4 dni. Obecnie jednak czas ten wydłużył się z powodu prac remontowych na liniach kolejowych w Kazachstanie.
Jak poinformowały Koleje Chińskie, ogólnie wolumen kolejowych przewozów z Chin przez granicę kazachską wzrósł w I po. 2024 r. o 13%, przez Mongolię o 20% a przez granicę z Rosją o 5%. Przewozy transkaspijskim Korytarzem Południowym określono w komunikacie jako „stabilne”. Obecnie pociągi w ramach usługi China — Europe Express trafiają do 224 miast w 25 krajach europejskich i 100 miast w 11 krajach azjatyckich. 91 pociągów kontenerowych z rozkładową prędkością 120 km.h dociera do 61 miast w samych Chinach.
Czytaj też: Koleje Chińskie uruchomiły ponad 10 tys. pociągów do Europy od początku 2024 r.