Partnerzy portalu

Rosną przeładunki kontenerów w polskich portach morskich

Przeładunki kontenerów w polskich portach morskich wzrosły o 8,28% w pierwszej połowie 2024 r. Ogółem obroty polskich portów zmniejszyły się, z powodu mniejszego importu węgla i innych towarów masowych — poinformowała Actia Forum.

fot. Baltic Hub

W pierwszych sześciu miesiącach br. polskie morskie terminale kontenerowe obsłużyły 1,557 mln TEU. Przeładunki kontenerów w Porcie Gdańsk, gdzie znajduje się największy terminal w regionie — Baltic Hub, wyniosły 1,073 mln TEU i były o 8,13% większe niż w ubiegłym roku.

 — Bardzo dobry wynik terminalu Baltic Hub wskazuje na zasadność obecnie prowadzonej inwestycji – na terenie terminalu Baltic Hub postępują prace budowlane związane z utworzeniem nowego, trzeciego terminalu kontenerowego — czytamy w raporcie Actia Forum.

W Porcie Gdynia przeładowano 449,89 tys TEU, co oznacza wzrost o 9,99% w porównaniu z ubr. Jak zaznaczono, największy przyrost obsługiwanych jednostek intermodlanych, o 26% rdr zanotowano w terminalu OT Port Gdynia, który jednak ma marginalny udział (mniej niż 1%) w przeładunkach kontenerów w gdyńskim porcie. Duży wzrost odnotował terminal Hutchison Ports Gdynia (+18,5%) Za ten wzrost odpowiada głownie uruchomienie regularnego połączenia Ellerman z Wielką Brytanią. 

Czytaj też: Port Gdynia ma nowe połączenie z Wielką Brytanią

W Portach Szczecin i Świnoujście przeładowano w I. poł 2024 r. 34 248 kontenerów, co oznacza spadek o 6,87%. Obecnie porty Pomorza Zachodniego odgrywają niewielką rolę w obsłudze transportu kontenerowego w Polsce. Zmieni się to w kolejnych latach, kiedy zakończone zostaną duże projekty inwestycyjne realizowane i planowane w tym regionie.

Czytaj: Pomorze Zachodnie wraca na intermodalną mapę Polski

Spadek przeładunków ro-ro

W pierwszej połowie br. polskie porty obsłużyły 389,89 tys. jednostek frachtowych — o 3,03% mniej niż w ubiegłym roku. W Portach Szczecin-Świnoujście obsłużono 225,1 tys jednostek, głównie przez Terminal Promowy Świnoujście, który zyskał nowe połączenie do Malmo obsługiwane przez Finnlines. Mimo to znatowowano tu spadek o 5,28% rdr. Obroty terminali ro-ro w portach trójmiejskich były niemal identyczne jak w ubr. i wyniosły 151 tys. jednostek w Gdyni i 13 tys. jednostek w Gdańsku.

Łącznie w polskich porach w pierwszym półroczu br. przeładowano 67,7 mln ton ładunków. Na zmniejszenie obrotów wpłynął niższy import węgla (-63% rdr) i rudy (-50%). Niewielkie wzrosty zanotowano w kategoriach zboże, drobnica i paliwa. Port Gdańsk przeładował 38,1 mln ton (-7,6%), Port Gdynia 13,7 mln ton (-724%), a Porty szczecin i Świnoujście 15,9 mln ton (-12%). Prognozy na cały rok zakładają utrzymanie pozytywnego trendu w przeładunkach kontenerów w polskich portach, co wynika z poprawy koniunktury w Europie i spadku inflacji w Polsce. Natomiast przeładunki ogółem prawdodpobnie nie pobiją ubiegłorocznego rekordu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close