Partnerzy portalu

Pomorze Zachodnie wraca na intermodalną mapę Polski

Modernizacja magistrali nadodrzańskiej i inwestycje realizowane w portach Szczecin i Świnoujście sprawią, że Pomorze Zachodnie w najbliższych latach zostanie włączone do europejskiej sieci regularnych połączeń intermodalnych. Będzie to prawdziwa logistyczna rewolucja — uważa Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Rafał Zahorski, fot. archiwum

W Portach Szczecin i Świnoujście realizowane są obecnie duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ich możliwości przeładunkowe, również w zakresie transportu intermodalnego, który dotychczas był słabo rozwinięty w regionie Pomorza Zachodniego. Co należy zrobić aby porty Szczecin i Świnoujście stały się częścią europejskiej sieci międzynarodowych połączeń multimodalnych?

— Obecnie regularny transport intermodalny w naszym regionie funkcjonuje głównie w formie połączeń promowych przez terminal w Świnoujściu. Brakuje natomiast regularnych pociągów transportujących kontenery i naczepy z i do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Aby takie regularne połączenia można było uruchomić konieczna jest modernizacja linii kolejowej nr 273 tzw. „Nadorzanki”. W tym kontekście bardzo ważną i długo oczekiwaną decyzją było włączenie tej magistrali do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T. Decyzja o modernizacji Nadodrzanki w celu dostosowania jej do przyjęcia pociągów o długości min 740 m i nacisku na oś 22,5 ton i prędkości składów towarowych min 100 km/h to dla nas najważniejsza informacja nie tylko tego roku ale i całej dekady. Walka o modernizację tej linii trwa bowiem już od ponad 30 lat. 

Jeżeli na tej linii będą mogły jeździć dłuższe składy towarowe z wyższą prędkością to będziemy mogli rozwijać intermodal w Szczecinie i Świnoujściu. Bez modernizacji Nadodrzanki nie będzie sensu rozwijać jakiejkolwiek infrastruktury intermodalnej w zachodniopomorskich portach. 

Obecnie kończymy pogłębianie basenów i dostosowanie nabrzeży Portu Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Pozwoli to nam obsługiwać statki z maksymalną ilością ładunków rzędu 40-45 tys. ton, to jest prawie dwa razy więcej niż dotychczas. Aby przyjąć dwukrotnie większy wolumen ładunków, trzeba będzie skierować je na transport kolejowy i transport śródlądowy. 

Trzecim ważnym czynnikiem wpływającym na pracę portów będzie zakończenie budowy drogi S3, która zwiększy liczbę samochodów ciężarowych dojeżdżających do portu w Szczecinie i zwłaszcza do portu w Świnoujściu, mowa tu przede wszystkim o terminalu promowym. Dlatego chcemy rozwijać intermodalne przewozy naczep koleją z południa Polski do terminalu w Świnoujściu, gdzie będą bezpośrednio ładowane na promy. 

Jak ZMPSiŚ przygotowuje się do tych przeładunków intermodalnych?

W Szczecinie realizujemy budowę ogólnodostępnego placu przeładunkowego, który będzie obok dwóch istniejących już torów o długości 800 m a zakończenie tej inwestycji da nam w sumie nowy jakościowo terminal intermodalny leżący „za plecami” działającego już od lat terminalu  kontenerowego.  Modernizujemy nabrzeże nr 4 w terminalu promowym w Świnoujściu. W 2028-2029 r. powinien być gotowy nowy kontenerowy terminal głębokowodny w Świnoujściu, który również będzie korzystać i to głównie z połączeń kolejowych. To pokazuje, że modernizacja Nadodrzanki będzie prawdziwą rewolucją. To pozwoli na powrót województwa zachodniopomorskiego na intermodalną mapę Polski. W miarę postępu modernizacji lk 401 i lk 273 będziemy obserwowali rosnącą ilość połączeń kombinowanych i intermodalnych. Mam nadzieję, że już w przyszłym roku pierwsze pociągi intermodalne wyruszą z terminala promowego w Świnoujściu w kierunku południa kraju. 

A ze Szczecina?

Jeżeli będzie postępowała modernizacja infrastruktury kolejowej i uruchomione zostaną pociągi intermodalne ze Świnoujścia to jest pewne, że i ze Szczecina takie połączenia uda się uruchomić. Wg naszych planów w momencie, gdy oddawany będzie do użytku terminal kontenerowy w Świnoujściu to terminal szczeciński będzie obsługiwał do koło 300-400 tys. TEU rocznie. Obecnie jego możliwości przeładunkowe wynoszą 120 tys. TEU rocznie. DB Port Szczecin kupił niedawno nową suwnicę nabrzeżową. Liczymy na to, że jak się pojawią w porcie pociągi intermodalne, to operator terminalu zdecyduje się na jego poważną rozbudowę. 

Niemcy modernizują obecnie drogę wodną Berlin-Szczecin a konkretnie sztuczny kanał Odra – Havela, który będzie miał głębokość 2,8 m dając maksymalne zanurzenie dla barek rzędu 2,5 m. Chcemy wysyłać barkami kontenery ze Szczecina do Berlina. Barki pokonują tę trasę w 2 doby. Przy założeniu 2 dób na obsługę ładunków w samym Berlinie będzie można uruchomić takie cotygodniowe połączenie Szczecin — Berlin. 

Ważnym obszarem, który będzie się rozwijać w kolejnych latach będzie morską energetyka wiatrowa. 

To prawda. Pod koniec grudnia tego roku kończymy budowę I etapu terminala instalacyjnego w Świnoujściu a do końca 2027 r. planujemy zrealizowanie II etapu i wtedy będziemy mieli jako Polska w Świnoujściu największy terminal instalacyjny offshore na Bałtyku nabrzeżem o długości przekraczającej 1 km i maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem rzędu 50 ton ma 1m2. Już dziś widzimy duże zainteresowanie firm z tej branży inwestycjami w regionie Zachodniopomorskiego. W tej chwili w rejonie Szczecina budowanych jest 5 fabryk z branży offshore, 6. firma jest zainteresowana inwestycją u nas. Każda z tych fabryk zatrudni min 500 osób, a do tego dojdą mniejsze firmy kooperujące z tymi zakładami. Powstaje prawdziwa dolina offshorowa w naszym zespole portów. W Szczecinie będzie ogromne zaplecze produkcyjne z którego drogą wodną będą szły dostawy do portu instalacyjnego w Świnoujściu a stamtąd w morze na polskie wiatrowe farmy morskie. Pod względem logistyki ciężko sobie wyobrazić lepszy układ. 

We wrześniu odbędzie się w Szczecinie trzecia edycja Konferencji Intermodal in Poland North – South, której Partnerem Strategicznym jest ZMPSiŚ. Jakie mają Państwo plany odnośnie tego wydarzenia?

Chcemy wykorzystać tę konferencję jako platformę komunikacyjną do zaprezentowania naszych planów rozwojowych, współpracy z innymi portami i nowej wizji funkcjonowania portów w Szczecinie i Świnoujściu. Oprócz realizowanych i planowanych inwestycji infrastrukturalnych w najbliższych latach sporo zmieni się w zakresie logistyki portowej, obsługi ładunków, cyfryzacji czy też nowych technologii. Chcemy spotkać się z branżą logistyczną i przedstawić nasze pomysły oraz porozmawiać o jej oczekiwaniach i planach. Konferencja pozwoli nam na wymianę doświadczeń i pomysłów oraz zaprezentować jak wiele dzieje się i będzie się dziać w sektorze logistyki i  intermodalu w regionie Pomorza Zachodniego. Liczymy na owocne rozmowy ale przede wszystkim jako Zarząd Morskich Portów na duże wsparcie.

Trzecia edycja Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH odbędzie się w dniach 19-20 września w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Strategicznym tego wydarzenia. Program konferencji oraz informacje organizacyjne znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close