Pomorze Zachodnie wraca na intermodalną mapę Polski
Modernizacja magistrali nadodrzańskiej i inwestycje realizowane w portach Szczecin i Świnoujście sprawią, że Pomorze Zachodnie w najbliższych latach zostanie włączone do europejskiej sieci regularnych połączeń intermodalnych. Będzie to prawdziwa logistyczna rewolucja — uważa Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W Portach Szczecin i Świnoujście realizowane są obecnie duże projekty inwestycyjne, które zwiększą ich możliwości przeładunkowe, również w zakresie transportu intermodalnego, który dotychczas był słabo rozwinięty w regionie Pomorza Zachodniego. Co należy zrobić aby porty Szczecin i Świnoujście stały się częścią europejskiej sieci międzynarodowych połączeń multimodalnych?
— Obecnie regularny transport intermodalny w naszym regionie funkcjonuje głównie w formie połączeń promowych przez terminal w Świnoujściu. Brakuje natomiast regularnych pociągów transportujących kontenery i naczepy z i do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Aby takie regularne połączenia można było uruchomić konieczna jest modernizacja linii kolejowej nr 273 tzw. „Nadorzanki”. W tym kontekście bardzo ważną i długo oczekiwaną decyzją było włączenie tej magistrali do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T. Decyzja o modernizacji Nadodrzanki w celu dostosowania jej do przyjęcia pociągów o długości min 740 m i nacisku na oś 22,5 ton i prędkości składów towarowych min 100 km/h to dla nas najważniejsza informacja nie tylko tego roku ale i całej dekady. Walka o modernizację tej linii trwa bowiem już od ponad 30 lat.
Jeżeli na tej linii będą mogły jeździć dłuższe składy towarowe z wyższą prędkością to będziemy mogli rozwijać intermodal w Szczecinie i Świnoujściu. Bez modernizacji Nadodrzanki nie będzie sensu rozwijać jakiejkolwiek infrastruktury intermodalnej w zachodniopomorskich portach.
Obecnie kończymy pogłębianie basenów i dostosowanie nabrzeży Portu Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Pozwoli to nam obsługiwać statki z maksymalną ilością ładunków rzędu 40-45 tys. ton, to jest prawie dwa razy więcej niż dotychczas. Aby przyjąć dwukrotnie większy wolumen ładunków, trzeba będzie skierować je na transport kolejowy i transport śródlądowy.
Trzecim ważnym czynnikiem wpływającym na pracę portów będzie zakończenie budowy drogi S3, która zwiększy liczbę samochodów ciężarowych dojeżdżających do portu w Szczecinie i zwłaszcza do portu w Świnoujściu, mowa tu przede wszystkim o terminalu promowym. Dlatego chcemy rozwijać intermodalne przewozy naczep koleją z południa Polski do terminalu w Świnoujściu, gdzie będą bezpośrednio ładowane na promy.
Jak ZMPSiŚ przygotowuje się do tych przeładunków intermodalnych?
W Szczecinie realizujemy budowę ogólnodostępnego placu przeładunkowego, który będzie obok dwóch istniejących już torów o długości 800 m a zakończenie tej inwestycji da nam w sumie nowy jakościowo terminal intermodalny leżący „za plecami” działającego już od lat terminalu kontenerowego. Modernizujemy nabrzeże nr 4 w terminalu promowym w Świnoujściu. W 2028-2029 r. powinien być gotowy nowy kontenerowy terminal głębokowodny w Świnoujściu, który również będzie korzystać i to głównie z połączeń kolejowych. To pokazuje, że modernizacja Nadodrzanki będzie prawdziwą rewolucją. To pozwoli na powrót województwa zachodniopomorskiego na intermodalną mapę Polski. W miarę postępu modernizacji lk 401 i lk 273 będziemy obserwowali rosnącą ilość połączeń kombinowanych i intermodalnych. Mam nadzieję, że już w przyszłym roku pierwsze pociągi intermodalne wyruszą z terminala promowego w Świnoujściu w kierunku południa kraju.
A ze Szczecina?
Jeżeli będzie postępowała modernizacja infrastruktury kolejowej i uruchomione zostaną pociągi intermodalne ze Świnoujścia to jest pewne, że i ze Szczecina takie połączenia uda się uruchomić. Wg naszych planów w momencie, gdy oddawany będzie do użytku terminal kontenerowy w Świnoujściu to terminal szczeciński będzie obsługiwał do koło 300-400 tys. TEU rocznie. Obecnie jego możliwości przeładunkowe wynoszą 120 tys. TEU rocznie. DB Port Szczecin kupił niedawno nową suwnicę nabrzeżową. Liczymy na to, że jak się pojawią w porcie pociągi intermodalne, to operator terminalu zdecyduje się na jego poważną rozbudowę.
Niemcy modernizują obecnie drogę wodną Berlin-Szczecin a konkretnie sztuczny kanał Odra – Havela, który będzie miał głębokość 2,8 m dając maksymalne zanurzenie dla barek rzędu 2,5 m. Chcemy wysyłać barkami kontenery ze Szczecina do Berlina. Barki pokonują tę trasę w 2 doby. Przy założeniu 2 dób na obsługę ładunków w samym Berlinie będzie można uruchomić takie cotygodniowe połączenie Szczecin — Berlin.
Ważnym obszarem, który będzie się rozwijać w kolejnych latach będzie morską energetyka wiatrowa.
To prawda. Pod koniec grudnia tego roku kończymy budowę I etapu terminala instalacyjnego w Świnoujściu a do końca 2027 r. planujemy zrealizowanie II etapu i wtedy będziemy mieli jako Polska w Świnoujściu największy terminal instalacyjny offshore na Bałtyku nabrzeżem o długości przekraczającej 1 km i maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem rzędu 50 ton ma 1m2. Już dziś widzimy duże zainteresowanie firm z tej branży inwestycjami w regionie Zachodniopomorskiego. W tej chwili w rejonie Szczecina budowanych jest 5 fabryk z branży offshore, 6. firma jest zainteresowana inwestycją u nas. Każda z tych fabryk zatrudni min 500 osób, a do tego dojdą mniejsze firmy kooperujące z tymi zakładami. Powstaje prawdziwa dolina offshorowa w naszym zespole portów. W Szczecinie będzie ogromne zaplecze produkcyjne z którego drogą wodną będą szły dostawy do portu instalacyjnego w Świnoujściu a stamtąd w morze na polskie wiatrowe farmy morskie. Pod względem logistyki ciężko sobie wyobrazić lepszy układ.
We wrześniu odbędzie się w Szczecinie trzecia edycja Konferencji Intermodal in Poland North – South, której Partnerem Strategicznym jest ZMPSiŚ. Jakie mają Państwo plany odnośnie tego wydarzenia?
Chcemy wykorzystać tę konferencję jako platformę komunikacyjną do zaprezentowania naszych planów rozwojowych, współpracy z innymi portami i nowej wizji funkcjonowania portów w Szczecinie i Świnoujściu. Oprócz realizowanych i planowanych inwestycji infrastrukturalnych w najbliższych latach sporo zmieni się w zakresie logistyki portowej, obsługi ładunków, cyfryzacji czy też nowych technologii. Chcemy spotkać się z branżą logistyczną i przedstawić nasze pomysły oraz porozmawiać o jej oczekiwaniach i planach. Konferencja pozwoli nam na wymianę doświadczeń i pomysłów oraz zaprezentować jak wiele dzieje się i będzie się dziać w sektorze logistyki i intermodalu w regionie Pomorza Zachodniego. Liczymy na owocne rozmowy ale przede wszystkim jako Zarząd Morskich Portów na duże wsparcie.
Trzecia edycja Konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH-SOUTH odbędzie się w dniach 19-20 września w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia w Szczecinie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest Partnerem Strategicznym tego wydarzenia. Program konferencji oraz informacje organizacyjne znajdą Państwo na stronie: https://intermodalinpoland.eu/