Bajpas przez granicę wyznaczony po raz pierwszy na europejskiej kolei
Zarządcy infrastruktury kolejowej w Niemczech i Francji porozumiali się ws. wyznaczenia trasy objazdowej dla pociągów towarowych na czas remontu jednej z najważniejszych magistrali towarowych w Europie. To pierwszy przypadek kiedy objazd dla remontu w jednym kraju wyznaczono siecią kolejową kraju sąsiedniego. O wprowadzenie takiego rozwiązania od lat apelują przewoźnicy intermodalni.
Z powodu potrzeby wykonania pilnych prac remontowych DB InfraGo całkowicie zamknęły dla ruchu kolejowego fragment Kolei Doliny Renu w okolicach Rastatt. Jednocześnie trwają prace na innym ważnym odcinku między Frankfurtem a Mannheim. Obie te linie kolejowe są częścią międzynarodowego korytarza towarowego Ren — Alpy. Jest to jedna z najbardziej obleganych magistral towarowych w Europie. Szlakiem tym kursuje duża liczba pociągów intermodalnych transportujących kontenery i naczepy. Dużym wyzwaniem dla niemieckiego zarządcy infrastruktury było wytyczenie trasy objazdowej dla pociągów towarowych na czas zamknięcia tego odcinka. Zdecydowano się na niestandardowe rozwiązanie, o które apelowali przewoźnicy — wytyczono objazd przez teren Francji. To pierwszy taki przypadek w historii europejskiej kolei.
Grupa robocza
Po ogłoszeniu w 2022 r. przez DB InfraGo zapowiedzi planowanego zamknięcia Kolei Doliny Renu przedsiębiorstwa kolejowe operujące na magistrali Ren — Alpy zawiązały grupę roboczą w celu wypracowania rozwiązania dla zapewnienia przepustowości sieci na czas tego remontu. Prace grupy wsparły Zarząd i Rada Wykonawcza Korytarza Ren — Alpy. Nad wypracowaniem rozwiązania pracowali zarządcy infrastruktury z Francji i Niemiec, przewoźnicy SBB Cargo International, Captrain France, DB Cargo i krajowe urzędy ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zaproponowano przekierowanie pociągów transportujących naczepy P400 na równoległą linię kolejową położoną po francuskiej stronie Renu: Wörth-Lauterbourg-Strasbourg. Problemem był fakt, że linia ta jest niezelektryfikowana. Dlatego trzeba było wprowadzić lokomotywy spalinowe do obsługi francuskiego odcinka trasy. Sporym wyzwaniem były komunikacja operacyjna między różnymi systemami kolejowymi i obsługa czynności operacyjnych, takich jak zmiana numerów pociągów, testowanie hamulców i zapewnienie gotowości do odjazdu. Dwa tygodnie temu przeprowadzono testowy przejazd, w którym wykorzystano lokomotywy spalinowe dołączane do czoła pociągu. Testowy przejazd dostarczył sporo spostrzeżeń nt. optymalizacji procedur i komunikacji na obu sieciach kolejowych. Pociągi intermodalny na transgraniczny bajpas wprowadzono 9 sierpnia. Trasa objazdowa będzie obowiązywać do 30 sierpnia br.
Postulaty przewoźników
O wprowadzenie możliwości wyznaczania tras objazdowych przez teren sąsiedniego kraju od dawna apeluje branża kolejowa i intermodalna. Obecnie każda krajowa sieć kolejowa jest traktowana jako odrębny system i pomimo podejmowanych działań na rzecz utworzenia jednolitego obszaru kolejowego przekraczanie wewnętrznych granic UE przez pociągi towarowe często jest sporym utrudnieniem. Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych apelowała, aby zasady wyznaczania objazdów przez zagraniczne linie kolejowe zostały wprowadzone do procedowanej właśnie Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością na kolei, lecz postulat ten nie został uwzględniony przez kolegislatorów.
Czytaj też: Branża intermodalna chce większych zmian w zarządzaniu przepustowością kolei