Partnerzy portalu

Bajpas przez granicę wyznaczony po raz pierwszy na europejskiej kolei

Zarządcy infrastruktury kolejowej w Niemczech i Francji porozumiali się ws. wyznaczenia trasy objazdowej dla pociągów towarowych na czas remontu jednej z najważniejszych magistrali towarowych w Europie. To pierwszy przypadek kiedy objazd dla remontu w jednym kraju wyznaczono siecią kolejową kraju sąsiedniego. O wprowadzenie takiego rozwiązania od lat apelują przewoźnicy intermodalni. 

Z powodu potrzeby wykonania pilnych prac remontowych DB InfraGo całkowicie zamknęły dla ruchu kolejowego fragment Kolei Doliny Renu w okolicach Rastatt. Jednocześnie trwają prace na innym ważnym odcinku między Frankfurtem a Mannheim. Obie te linie kolejowe są częścią międzynarodowego korytarza towarowego Ren — Alpy. Jest to jedna z najbardziej obleganych magistral towarowych w Europie. Szlakiem tym kursuje duża liczba pociągów intermodalnych transportujących kontenery i naczepy. Dużym wyzwaniem dla niemieckiego zarządcy infrastruktury było wytyczenie trasy objazdowej dla pociągów towarowych na czas zamknięcia tego odcinka. Zdecydowano się na niestandardowe rozwiązanie, o które apelowali przewoźnicy — wytyczono objazd przez teren Francji. To pierwszy taki przypadek w historii europejskiej kolei. 

Grupa robocza

Po ogłoszeniu w 2022 r. przez DB InfraGo zapowiedzi planowanego zamknięcia Kolei Doliny Renu przedsiębiorstwa kolejowe operujące na magistrali Ren — Alpy zawiązały grupę roboczą w celu wypracowania rozwiązania dla zapewnienia przepustowości sieci na czas tego remontu. Prace grupy wsparły Zarząd i Rada Wykonawcza Korytarza Ren — Alpy. Nad wypracowaniem rozwiązania pracowali zarządcy infrastruktury z Francji i Niemiec, przewoźnicy SBB Cargo International, Captrain France, DB Cargo i krajowe urzędy ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 

Zaproponowano przekierowanie pociągów transportujących naczepy P400 na równoległą linię kolejową położoną po francuskiej stronie Renu: Wörth-Lauterbourg-Strasbourg. Problemem był fakt, że linia ta jest niezelektryfikowana. Dlatego trzeba było wprowadzić lokomotywy spalinowe do obsługi francuskiego odcinka trasy. Sporym wyzwaniem były komunikacja operacyjna między różnymi systemami kolejowymi i obsługa czynności operacyjnych, takich jak zmiana numerów pociągów, testowanie hamulców i zapewnienie gotowości do odjazdu. Dwa tygodnie temu przeprowadzono testowy przejazd, w którym wykorzystano lokomotywy spalinowe dołączane do czoła pociągu. Testowy przejazd dostarczył sporo spostrzeżeń nt. optymalizacji procedur i komunikacji na obu sieciach kolejowych. Pociągi intermodalny na transgraniczny bajpas wprowadzono 9 sierpnia. Trasa objazdowa będzie obowiązywać do 30 sierpnia br.

Postulaty przewoźników

O wprowadzenie możliwości wyznaczania tras objazdowych przez teren sąsiedniego kraju od dawna apeluje branża kolejowa i intermodalna. Obecnie każda krajowa sieć kolejowa jest traktowana jako odrębny system i pomimo podejmowanych działań na rzecz utworzenia jednolitego obszaru kolejowego przekraczanie wewnętrznych granic UE przez pociągi towarowe często jest sporym utrudnieniem. Międzynarodowa Unia Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych apelowała, aby zasady wyznaczania objazdów przez zagraniczne linie kolejowe zostały wprowadzone do procedowanej właśnie Dyrektywy o zarządzaniu przepustowością na kolei, lecz postulat ten nie został uwzględniony przez kolegislatorów. 

Czytaj też: Branża intermodalna chce większych zmian w zarządzaniu przepustowością kolei

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close