Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem ochrzczony w Kopenhadze
Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem będzie nosił nazwę „Laura Mærsk” – ujawniła przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podczas ceremonii w Kopenhadze w czwartek.

Nazwę ujawniono w porcie w Kopenhadze w czwartek podczas ceremonii, kiedy matka chrzestna statku, przewodnicząca von der Leyen, ochrzciła statek, rozbijając butelkę szampana o dziób. Oprócz matki chrzestnej na ceremonii głos zabrali także przewodniczący Maersk Robert Uggla i dyrektor generalny Maersk Vincent Clerc.
– Laura Maersk to historyczny kamień milowy w żegludze na całym świecie. Pokazuje ducha przedsiębiorczości, który charakteryzuje Maersk od chwili założenia firmy. Jednak co ważniejsze, statek ten jest bardzo realnym dowodem na to, że kiedy jako branża zjednoczymy się poprzez zdecydowane wysiłki i partnerstwa, wyłania się namacalna i optymistyczna ścieżka w kierunku zrównoważonej przyszłości. Ten nowy ekologiczny statek to przełom, którego potrzebowaliśmy, ale przed nami jeszcze długa droga, zanim dojdziemy do zera – powiedział Vincent Clerc.
„Laura” to dumna nazwa Maersk, głęboko zakorzeniona w niektórych z wczesnych innowacyjnych rozwiązań firmy. Kiedy kapitan Peter Maersk Moller kupił swój pierwszy parowiec w 1886 roku, nazwał go „Laura”. Dzięki swojej maszynie parowej „Laura” była produktem drugiej rewolucji przemysłowej, która wywarła znaczący wpływ na przemysł żeglugowy. Co więcej, „Laura” była pierwszym statkiem, na którym widniała biała siedmioramienna gwiazda na jasnoniebieskim tle. Symbol ten stał się później logo firmy A.P. Moller – Maersk.
Maersk wyznaczył sobie ambitny cel na rok 2040, polegający na zerowej emisji gazów cieplarnianych netto i do roku 2030 transport co najmniej 25% ładunków oceanicznych przy użyciu ekologicznych paliw. Statek dostawczy o ładowności 2100 TEU (odpowiednik dwudziestu stóp) stanowi ważny krok w kierunku długoterminowej cel długoterminowy polegający na stopniowym odnawianiu całej floty Maerska tak, aby działała wyłącznie na paliwach ekologicznych. Maersk zamówił 24 dodatkowe statki na metanol z dostawą w latach 2024–2027 i przyjął politykę zamawiania wyłącznie nowych, własnych statków wyposażonych w opcję ekologicznego paliwa.