Kazachstan utworzy klaster logistyczny nad Morzem Kaspijskim
Kazachstan planuje utworzenie klastra logistycznego w portach Kuryk i Aktau nad Morzem Kaspijskim. Rząd tego kraju zatwierdził kompleksowy plan rozwoju infrastruktury morskiej na lata 2024-2028. Korytarz środkowy ma być wykorzystywany m.in. eksportu zielonego wodoru do Europy.
W kaspijskich portach planowana jest budowa nowych terminali i centrów logistycznych, a także modernizacja infrastruktury dostępowej. Rząd Kazachstanu chce zwiększyć przepustowość transkaspijskiego Korytarza Środkowego, którego wąskim gardłem są dzisiaj porty nad największym jeziorem świata.
Większość z zapowiadanych inwestycji w ramach przyszłego klastra morskiego sfinansowanych zostanie z funduszy prywatnych. W Aktau chińska spółka Lianyungang Port Group we współpracy z Kolejami Kazachskimi zbuduje nowy terminal kontenerowy. Wartość tej inwestycji wynieść ma 3,7 mld dol. Port Aktau ma się stać głównym hubem na Korytarzu Środkowym.
Czytaj też: Koleje Kazachskie i Lianyungang Port Group zbudują terminal kontenerowy nad Morzem Kaspijskim
W porcie Kuryk planowana jest modernizacja nabrzeży i pogłębienie basenów portowych. Rozbudowane zostaną terminale przeładunkowe, których przepustowość zostanie zwiększona o 3 mln ton rocznie. Konsorcjum AD Ports i Semurg Invest zbuduje w Kuryku nowy terminal zbożowy. Z kolei terminal wielofunkcyjny Sarzha MMT zostanie przekształcony w hub zielonej energii, który będzie węzłem dla eksportu wodoru do Europy. Firma Hyrasia One planuje budowę instalacji produkcji amoniaku z wykorzystaniem energii odnawialnej na kazachskim stepie w regionie Mangystau. Docelowo produkować chce 2 mln ton wodoru lub 11 mln ton amoniaku rocznie.
Rosnące wolumeny transportu
Do 2028 r. możliwości przeładunkowe kazachskich portów nad Morzem Kaspijskim mają zostać zwiększone do 30 mln ton rocznie. Rząd Kazachstanu planuje także kontynuować modernizację infrastruktury kolejowej na Korytarzu Środkowym. W następnych latach modernizowane będą odcinki Dostyk-Moiynty, Darbaza-Maktaaral, Bakhty-Ayagoz o łącznej długości 1400 km.
W pierwszej połowie 2024 wolumen transportu ładunków w relacjach eksportowych i importowych na w ramach Korytarza Środkowego przez Kazachstan wzrósł o 65% w porównaniu z ubr. osiągając poziom 2,4 mln ton. Obejmuje to jednak głównie obsługę kazachskiego handlu zagranicznego. Przewozy na wszystkich międzynarodowych korytarzach intermodalnych przebiegających przez tę republikę środkowoazjatycką wyniosły w tym czasie 3,8 mln ton, w tym 2,4 mln ton w tranzycie.