Zakłócenia w żegludze napędzają popyt na przewozy cargo lotniczego
W pierwszej połowie 2024 r. globalny popyt na usługi lotniczego transportu ładunków osiągnął rekordowy poziom. Na wzrost zainteresowania załadowców ładunków i spedytorów tą gałęzią transportu wpłynęły zakłócenia w żegludze spowodowane sytuacją na Morzu Czerwonym.

Praca przewozowa lotniczego transportu towarowego liczona w tonokilometrach wzrosła w I poł. br o 13,4% w porównaniu z 2023 r. Było to także o 4,3% więcej niż w pierwszej poł. 2022 r. Cargo lotnicze pobiło tym samym rekord wolumenu przewozów osiągnięty w 2021 r. W samym czerwcu praca przewozowa była większa o 14,1% w porównaniu z czerwcem ubr. i o 0,9% większa niż w maju br. — poinformowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA).
Największy wzrost wolumenu odnotowali przewoźnicy lotniczy z regionu Azja — Pacyfik (+24%) i Europy (+40%). Większy wzrost odnotowano na trasach międzynarodowych (+15,6%). Największe wzrosty zanotowano na trasach Azja — Europa, dla której czerwiec był z siódmym z rzędu miesiącem z dwucyfrowym wzrostem i Azja — Afryka.
Alternatywa dla żeglugi
Duży wzrost popytu na przewozy cargo lotniczego na tych kierunkach obserwowane są od grudnia ubiegłego roku, kiedy zaczęły się ataki partyzantów Huti na statki na Morzu Czarnym, co skłoniło część armatorów do skierowania swoich kontenerowców na dłuższą trasę dookoła Afryki. Wydłużenie czasu przewozu i wzrost cen w żegludze, sprawiły, że ta gałąź transportu stała się mniej konkurencyjna względem alternatywnych modalności. To z kolei skłoniło część załadowców do przeniesienia ładunków na transport lotniczy, oraz kolejowe przewozy kontenerów na szlakach Azja — Europa.
Czytaj też: Pierwsze półrocze z dużymi wzrostami kolejowych przewozów Azja — Europa
Globalna zdolność przewozowa lotniczego transportu towarów mierzona w dostępnych tonokilometrach wzrosła w I pol. 2024 r. o 9,4% rok do roku a w samym czerwcu była o 8,8% wyższa niż w czerwcu 2023 r. choć o 1,7% mniejsza niż w maju br. Wzrost zdolności przewozowej napędzany był głownie większą dostępnością pojemności luków bagażowych na połączeniach międzynarodowych, która wzrosła o 16,8% w czerwcu rdr. W tym czasie pojemność na dedykowanych frachtowcach wzrosła 4,1%. Średni współczynnik obciążenia ładunków lotniczych, który wpływa na rentowność tych usług wynosił 45,8% w czerwcu, tj. o 1,2 punktów proc. więcej niż w maju i 2,1 p. proc. więcej niż w czerwcu ubr. Analitycy prognozują, że lotnicze przewozy towarowe będą rosły w kolejnych miesiącach.
— Międzynarodowy popyt na przewozy lotnicze wzrósł ponieważ wzrost eksportu w połączeniu z zakłóceniami w żegludze morskiej spowodował wzrost wolumenów przewozów lotniczych na głównych szlakach handlowych. Międzynarodowe rynki pasażerskich i towarowych przewozów lotniczych są gotowe na dalszy wzrost w drugiej połowie roku, napędzany utrzymującym się pozytywnym impetem w światowej gospodarce, pomimo pewnych niepewności w krajobrazie geopolitycznym. Zwiększone usługi do nowych i istniejących miejsc docelowych jeszcze bardziej zwiększą popyt na podróże, a wolumen ruchu ma powrócić do poziomu sprzed pandemii do końca roku — skomentował Subhas Menon, dyrektor generalny Stowarzyszenia Linii Lotniczych Azja — Pacyfik.