Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chińskie kontenerowce wyruszyły do Europy szlakiem przez Morze Arktyczne

Kontenerowce Xin Xin Hai 1 i Xin Xin Hai 2 wyruszyły do Europy Północną Drogą Morską, przez Ocean Arktyczny. Problemy na Morzu Czerwonym sprawiły, że chiński operator zdecydował się na wysłanie ładunków drogą północną, która jest krótsza, choć wiąże się z dodatkowymi kosztami i komplikacjami. 

kontenerowiec New New Polar Bear i lodołamacze Rosatom, fot. Rosatomflot

Xin Xin Hai 1 to statek o nośności 21 279 DWT zabierający na pokład 1220 TEU, który wyruszył 5 lipca z portu Taicang nieopodal Szanghaju. Obecnie jednostka znajduje się na Morzu Arktycznym. Tydzień później w kierunku Cieśniny Beringa wyruszył statek Xin Xin Hai 2 o nośności 29 001 DWT. Operatorem tych jednostek jest spółka New New Polar Bear, która rozpoczęła działalność w regionie Arktyki w ubiegłym roku. W czerwcu br. firma ta ogłosiła, że zamierza uruchomić regularny serwis kontenerowy Północną Drogą Morską, we współpracy z Rosatomem – operatorem lodołamaczy o napędzie atomowym. O firmie New New Polar Bear głośno było w październiku ubr. kiedy jeden z jej statków uszkodził położone na dnie Bałtyku gazociąg i kabel energetyczny łączący Estonię i Finlandię.

Zmiany klimatyczne i kurczący się zasię lodowca arktycznego w sezonie letnim sprawiają, że niektórzy armatorzy interesują się wysyłaniem statków handlowych transportujących towary z Azji Wschodniej do Europy Północną Drogą Morską. W ostatnim czasie czynnikami, które wpłynęły na większe zainteresowanie tym szlakiem stały się problemy żeglugi na Morzu Czarnym i rosnące stawki frachtu. Trasa północna jest o 7000 km krótsza niż tradycyjny szlak przez Kanał Sueski. Transit time w przypadku wysłania ładunków statkiem przez Morze Arktyczne jest o 40% krótszy niż dla trasy przez Morze Czerwone. 

W ostatnich latach różni operatorzy organizowali testowe wysyłki ładunków Północną Drogą Morską. W 2019 r. taki test przeprowadził Maersk. Ostatecznie ten armator zdecydował, że nie będzie korzystać z szlaku przez Ocean Arktyczny, ze względu na problemy infrastrukturalne i brak pośrednich portów do załadunku i rozładunku towarów, co ma wpływ na mniejszą rentowność takich serwisów.

Problematyczna trasa

Obecnie szereg kontenerowców klasy Panamax o ładowności do 5000 TEU jest dopuszczonych do żeglugi na wodach arktycznych. Teoretycznie szlak północny jest żeglowny przez 8-9 miesięcy w roku. Statki kursujące na tych wodach muszą mieć jednak asystę lodołamaczy nawet w sezonie letnim. Obecnie jedynym krajem, który dysponuje flotą lodołamaczy z napędem atomowym, które mogą torować drogę statkom handlowym na wodach Arktyki jest Rosja. Wiele firm zachodnich nie chce współpracować z tym krajem z powodów politycznych. Konieczność korzystania z wsparcia lodołamaczy i ograniczenie maksymalnej wielkości kontenerowców podnosi koszty transportu tą trasą. Problemem są też trudne warunki klimatyczne, ekstremalne temperatury i silne wiatry nawet latem.

Trzecim problemem są kwestie ekologiczne. Ekosystem Arktyki jest bardzo wrażliwy na zanieczyszczenia środowiska. Z tego powodu armatorzy tacy jak MSC, CMA CGM i Hapag-Lloyd podjęli decyzję, że nie będą wysyłać ładunków drogą północną. Z szlaku arktycznego korzystają głownie firmy rosyjskie do transportu surowców eksploatowanych w tamtej części świata i przewoźnicy chińscy. 

Czytaj też: Północna Droga Morska nie zastąpi Kanału Sueskiego 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close