Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niepewna przyszłość projektu terminalu w Bydgoszczy Emilianowie

Walne zgromadzenie spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie podjęło 31 lipca br. decyzji o jej dofinansowaniu. Kolejne walne zgromadzenie zaplanowano na 29 sierpnia. Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego inwestycję w Bydgoszczy może zrealizować inny podmiot. 

fot. Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo 

Spółka celowa, która ma wybudować terminal intermodalny w Bydgoszczy Emilianowie powołana została w 2020 r. 88% udziałów w tym podmiocie ma Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Pozostali udziałowcy to PKP S.A. Gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i PKP Cargo. Zgodnie z planami budowa terminala miała być sfinansowana z środków unijnych z Krajowego Programu Odbudowy. Całkowita wartość inwestycji wynieść ma 177 mln zł a dofinansowanie z KPO 74 mln zł.

Podczas spotkania, które odbyło się 4 czerwca w urzędzie wojewódzkim w Bydgoszczy dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech poinformowała, że realizacja tego projektu w ramach środków KPO jest niemożliwa. Aby uczestniczyć w naborze z tego programu spółka celowa powinna była do 15 lipca br. złożyć dokumenty potwierdzające 50% wkładu własnego środków niekwalifikowanych, a także decyzję środowiskową, studium wykonalności, sprawozdania finansowe i inne wymagane dokumenty. Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego spółka celowa nie jest gotowa do realizacji projektu. 

Opóźnione przygotowania

— Aby zrealizować inwestycję o takiej skali, w jednym podmiocie powinna znajdować się dokumentacja, co najmniej decyzja środowiskowa oraz prawo do dysponowania terenami. Od 2022 roku nie zrobiono nic w tym temacie, praktycznie ograniczając do minimum szanse na zewnętrzne dofinansowanie. Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. dzisiaj posiada tylko decyzję środowiskową. Nie jest właścicielem żadnych gruntów, na których mogłaby prowadzić inwestycje — skomentował wojewoda Michał Sztybel w oświadczeniu opublikowanym 31 lipca.

Podczas walnego zebrania, które odbyło się w środę nie podjęto decyzji o dofinansowaniu spółki, w celu zapewnienia wkładu własnego dla realizacji inwestycji. Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie wykluczył, że w przypadku braku pozyskania funduszy złoży wniosek o upadłość. — Muszę przeanalizować z prawnikiem, czy składać wniosek o upadłość spółki. Czuję się jakbym uderzał głową w ścianę. Wszyscy potwierdzają, że terminal jest potrzebny, ale ruchu nie widać — powiedział Paweł Bukowski, prezes TIBE cytowany przez Express Bydgoski. 

Kto wybuduje terminal?

Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego po ewentualnej likwidacji spółki celowej budowę terminala w Bydgoszczy Emilianowie może zrealizować inny podmiot. — Projekt o takiej skali ma szansę powodzenia tylko wtedy, jeśli będą w niego zaangażowane wiarygodne oraz bezpośrednio zainteresowane podmioty. Rozmawiałem w tej sprawie osobiście z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotrem Całbeckim oraz z Prezydentem Bydgoszczy, Rafałem Bruskim. Obaj deklarują chęć pozyskania aktywów spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. w przypadku jej likwidacji. Według dotychczasowej wiedzy, głównym aktywem spółki jest decyzja środowiskowa, gdyż nie posiada ona żadnych gruntów gotowych do prowadzenia procesu inwestycyjnego. Jednocześnie pozostaję w kontakcie z zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz z innymi potencjalnymi partnerami dla samorządu województwa i miasta Bydgoszczy w celu kontynuowania projektu — skomentował wojewoda Sztybel. 

Terminal intermodalny w Bydgoszczy Emilianowie planowany jest jako zaplecze logistyczne dla portów w Gdyni i Gdańsku. Stacja Bydgoszcz Emilianowo ma dostęp do linii kolejowej 201, która zapewnia dogodny dostęp do trójmiejskich portów. Ponadto budowa tego terminala zwiększy dostępność transportu intermodalnego w województwie kujawsko — pomorskim, które jest dzisiaj jednym z trzech regionów Polski (obok opolskiego i świętokrzyskiego) pozbawionych terminala intermodalnego. 

Czytaj także: Terminal Emilianowo i linia nr 201 kluczowe dla rozwoju bydgoskiego węzła logistycznego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close