Niepewna przyszłość projektu terminalu w Bydgoszczy Emilianowie
Walne zgromadzenie spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie podjęło 31 lipca br. decyzji o jej dofinansowaniu. Kolejne walne zgromadzenie zaplanowano na 29 sierpnia. Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego inwestycję w Bydgoszczy może zrealizować inny podmiot.

Spółka celowa, która ma wybudować terminal intermodalny w Bydgoszczy Emilianowie powołana została w 2020 r. 88% udziałów w tym podmiocie ma Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Pozostali udziałowcy to PKP S.A. Gmina Nowa Wieś Wielka, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i PKP Cargo. Zgodnie z planami budowa terminala miała być sfinansowana z środków unijnych z Krajowego Programu Odbudowy. Całkowita wartość inwestycji wynieść ma 177 mln zł a dofinansowanie z KPO 74 mln zł.
Podczas spotkania, które odbyło się 4 czerwca w urzędzie wojewódzkim w Bydgoszczy dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech poinformowała, że realizacja tego projektu w ramach środków KPO jest niemożliwa. Aby uczestniczyć w naborze z tego programu spółka celowa powinna była do 15 lipca br. złożyć dokumenty potwierdzające 50% wkładu własnego środków niekwalifikowanych, a także decyzję środowiskową, studium wykonalności, sprawozdania finansowe i inne wymagane dokumenty. Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego spółka celowa nie jest gotowa do realizacji projektu.
Opóźnione przygotowania
— Aby zrealizować inwestycję o takiej skali, w jednym podmiocie powinna znajdować się dokumentacja, co najmniej decyzja środowiskowa oraz prawo do dysponowania terenami. Od 2022 roku nie zrobiono nic w tym temacie, praktycznie ograniczając do minimum szanse na zewnętrzne dofinansowanie. Spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. dzisiaj posiada tylko decyzję środowiskową. Nie jest właścicielem żadnych gruntów, na których mogłaby prowadzić inwestycje — skomentował wojewoda Michał Sztybel w oświadczeniu opublikowanym 31 lipca.
Podczas walnego zebrania, które odbyło się w środę nie podjęto decyzji o dofinansowaniu spółki, w celu zapewnienia wkładu własnego dla realizacji inwestycji. Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo nie wykluczył, że w przypadku braku pozyskania funduszy złoży wniosek o upadłość. — Muszę przeanalizować z prawnikiem, czy składać wniosek o upadłość spółki. Czuję się jakbym uderzał głową w ścianę. Wszyscy potwierdzają, że terminal jest potrzebny, ale ruchu nie widać — powiedział Paweł Bukowski, prezes TIBE cytowany przez Express Bydgoski.
Kto wybuduje terminal?
Zdaniem wojewody kujawsko-pomorskiego po ewentualnej likwidacji spółki celowej budowę terminala w Bydgoszczy Emilianowie może zrealizować inny podmiot. — Projekt o takiej skali ma szansę powodzenia tylko wtedy, jeśli będą w niego zaangażowane wiarygodne oraz bezpośrednio zainteresowane podmioty. Rozmawiałem w tej sprawie osobiście z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotrem Całbeckim oraz z Prezydentem Bydgoszczy, Rafałem Bruskim. Obaj deklarują chęć pozyskania aktywów spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo Sp. z o.o. w przypadku jej likwidacji. Według dotychczasowej wiedzy, głównym aktywem spółki jest decyzja środowiskowa, gdyż nie posiada ona żadnych gruntów gotowych do prowadzenia procesu inwestycyjnego. Jednocześnie pozostaję w kontakcie z zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz z innymi potencjalnymi partnerami dla samorządu województwa i miasta Bydgoszczy w celu kontynuowania projektu — skomentował wojewoda Sztybel.
Terminal intermodalny w Bydgoszczy Emilianowie planowany jest jako zaplecze logistyczne dla portów w Gdyni i Gdańsku. Stacja Bydgoszcz Emilianowo ma dostęp do linii kolejowej 201, która zapewnia dogodny dostęp do trójmiejskich portów. Ponadto budowa tego terminala zwiększy dostępność transportu intermodalnego w województwie kujawsko — pomorskim, które jest dzisiaj jednym z trzech regionów Polski (obok opolskiego i świętokrzyskiego) pozbawionych terminala intermodalnego.
Czytaj także: Terminal Emilianowo i linia nr 201 kluczowe dla rozwoju bydgoskiego węzła logistycznego