Partnerzy portalu

Terminal Emilianowo i linia nr 201 kluczowe dla rozwoju bydgoskiego węzła logistycznego

Najważniejszym projektem dla rozwoju bydgoskiego węzła logistycznego jest budowa terminalu intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo, milowym krokiem dla jego realizacji była wydana 4 lipca przez wójta gminy Nowa Wieś Wielka decyzja środowiskowa. Drugim ważnym projektem jest modernizacja linii kolejowej nr 201 do Portu Gdynia — mówili uczestnicy III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku.

Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo Paweł Bukowski wskazywał, że ta decyzja nie jest jeszcze prawomocna, w czym dopatruje się sporego ryzyka do planu budowy terminalu do 2027 roku. Decyzję środowiskową zaskarżyła bowiem jedna organizacja: Bydgoskie Towarzystwo Ekologiczne –  Na tym etapie nie ma potrzeby posiadania prawomocnej decyzji środowiskowej, więc na tym etapie nie jest to potrzebne, ale to będzie potrzebne – mówił prezes Paweł Bukowski, wyrażając obawę, że jak postępowanie odwoławcze będzie się opóźniać, to może to opóźnić inwestycję lub wyeliminować ją z dofinansowania unijnego o które spółka wnioskuje. – Argumenty padające w odwołaniu mam nadzieję, że nie wynikają ze złej woli tylko z pewnego rodzaju niewiedzy – ocenia Bukowski.

Terminal będzie obsługiwany przez suwnice RMG

Prezes Bukowski poinformował również, że udziałowcy spółki podjęli decyzję o wyborze wariantu terminalu, zdecydowano się na najdroższą formułę opartą o suwnice RMG, która pozwoli realizować przeładunki bezpośrednio na pociąg. Jednym z powodów tej decyzji jest uznawanie tego rozwiązania przez Unię Europejską za bardziej ekologiczne od reachstackerów co pozwala uzyskać wyższe dofinansowania, o które spółka zabiega.

Rząd wesprze starania Bydgoszczy o uzyskanie statusu węzła sieci bazowej W kwietniu Parlament Europejski zakończył pracę nad rewizją sieci TEN-T, w dokumencie przyjętym przez komisję TRAN uwzględnia się Bydgoszcz w sieci bazowej, choć pierwotna wersja projektu rewizji autorstwa Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku tego nie uwzględniała.

– Cały projekt, razem z poprawkami komisji TRAN został poparty przez całą komisję jednogłośnie w związku z tym nie wymagało to już głosowania w Parlamencie Europejskim i sprawozdawcy otrzymali mandat do głosowania w trilogu – mówił europoseł Kosma Złotowski podczas Forum. Teraz pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą Unii Europejskiej trwają negocjacje w ramach trilogu – – Mamy zapewnienie ze strony polskiego rządu, że popiera obecność Bydgoszczy jako węzła bazowego sieci TEN-T – mówił europoseł Złotowski – Myślę, że ze strony Rady Europejskiej będzie poparcie tej poprawki, w RE reprezentuje nas Ministerstwo Infrastruktury. W najbliższym czasie należy się spodziewać ostatecznej wersji tego dokumentu – z Bydgoszczą jako miastem w sieci bazowej TEN-T.

Od wielu lat PKP PLK pracuje nad modernizacją linii kolejowej nr 201 do dwóch torów, na odcinku od Gdańska Osowa do Gdyni ma być nawet trzytorowa, do tego ambitny plan inwestycyjny zakłada pełną elektryfikację. To drugi kluczowy projekt dla rozwoju sektora logistycznego w Bydgoszczy. Jeszcze w ubiegłym roku zakładano zakończenie tego wielkiego programu do 2027 roku, dzisiaj oficjalny termin to rok 2028, a z powodów środowiskowych część odcinków może być zrealizowana jeszcze później. W poniedziałek 18 września o modernizacji linii nr 201 mówiła dyrektor Aleksandra Merchel-Koter  z PKP PLK, która nadzoruje ten projekt – Idea projektu tak naprawdę powstała z uwagi na rosnące znaczenie portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, a także duże obciążenie linii 131, 9 i 202 – wyjaśniała.

Zmodernizowane będzie w sumie 225 km torów, perony po drodze będą dostosowane do obsługi długich pociągów towarowych, a wartość całej inwestycji szacuje się na 9,7 mld zł. W przypadku projektu między Maksymilianowem i Kościerzyną nie ma jeszcze decyzji środowiskowej  –  Co jest naszym największym problemem na tym odcinku to brak decyzji środowiskowej, procedura w RDOŚ trwa już 3 lata – wskazywała dyrektor Merchel-Koter –  To jest coś co na tą chwilę uniemożliwia nam wszczynanie postępowań przetargowych

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close