Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Turcja wprowadzi opłaty za emisję CO2 w żegludze

Parlament Republiki Tureckiej zatwierdził wprowadzenie w branży żeglugi morskiej systemu opłat za emisje gazów cieplarnianych wzorowanego na europejskim systemie EU ETS. W ostatnim czasie branża portowa wyrażała obawy, że armatorzy mogą przekierować przeładunki z portów europejskich do tureckich w celu uniknięcia opłat za emisje. 

fot. Asyaport

Nowe prawo, które wprowadza system opłat emisyjnych w sektorze żeglugi zostało opublikowane oficjalnie 9 lipca br. Jest to część szerszego planu działań Turcji w zakresie mitygacji zmiany klimatycznej w w latach 2024 — 2030. Turecki system ETS ma być komplementarny z europejskim. Nowe tureckie regulacje obejmą 10 mln ton emisji CO2 pochodzących ze statków, to jest ekwiwalent rocznych emisji Luksemburga. Podobnie jak w przypadku EU ETS przedsiębiorcy będą kupowali uprawnienia do emisji na zasadach rynkowych. 

Obawy branży portowej

Po wprowadzeniu w Unii Europejskiej systemu opłat za emisje w żegludze pojawiły się głosy, że europejskie porty mogą z tego powodu utracić część ładunków, gdyż przewoźnicy oceaniczni będą próbowali przenieść przeładunki do dużych portów zlokalizowanych w krajach sąsiadujących z UE. Takie obawy wyrażało m.in. stowarzyszenie europejskiej branży portowej ESPO. Aby zapobiec takiej formie unikania opłat, w dyrektywie o EU ETS wprowadzono pojęcie „sąsiednich portów przeładunkowych”. Statki kursujące miedzy tymi portami, a terminalami europejskimi objęte są obowiązkiem opłat za 100% emisji. Jako taki port uznane zostały Tanger Med w Maroko i Port Said w Egipcie. Władze Hiszpanii w ubr. apelowały o wpisanie na tę listę również tureckiego portu Tekirdağ Asyaport. Wprowadzenie w Turcji systemu ETS ostatecznie rozwiewa te wątpliwości branży portowej. 

Czytaj także: ESPO przestrzega przed omijaniem niektórych portów unijnych z powodu EU ETS

Tureckie ministerstwo transportu poinformowało, że w okresie od stycznia do maja br. przeładunki kontenerów w portach morskich tego kraju wyniosły 1,2 mln TEU, to jest o 54% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 340 tys. TEU to jest 28% tego wolumenu skierowanych było do Unii Europejskiej. Wprowadzenie systemu ETS pozwoli na zasad handlu morskiego między Turcją a jej największym partnerem handlowym. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close