Turcja wprowadzi opłaty za emisję CO2 w żegludze
Parlament Republiki Tureckiej zatwierdził wprowadzenie w branży żeglugi morskiej systemu opłat za emisje gazów cieplarnianych wzorowanego na europejskim systemie EU ETS. W ostatnim czasie branża portowa wyrażała obawy, że armatorzy mogą przekierować przeładunki z portów europejskich do tureckich w celu uniknięcia opłat za emisje.

Nowe prawo, które wprowadza system opłat emisyjnych w sektorze żeglugi zostało opublikowane oficjalnie 9 lipca br. Jest to część szerszego planu działań Turcji w zakresie mitygacji zmiany klimatycznej w w latach 2024 — 2030. Turecki system ETS ma być komplementarny z europejskim. Nowe tureckie regulacje obejmą 10 mln ton emisji CO2 pochodzących ze statków, to jest ekwiwalent rocznych emisji Luksemburga. Podobnie jak w przypadku EU ETS przedsiębiorcy będą kupowali uprawnienia do emisji na zasadach rynkowych.
Obawy branży portowej
Po wprowadzeniu w Unii Europejskiej systemu opłat za emisje w żegludze pojawiły się głosy, że europejskie porty mogą z tego powodu utracić część ładunków, gdyż przewoźnicy oceaniczni będą próbowali przenieść przeładunki do dużych portów zlokalizowanych w krajach sąsiadujących z UE. Takie obawy wyrażało m.in. stowarzyszenie europejskiej branży portowej ESPO. Aby zapobiec takiej formie unikania opłat, w dyrektywie o EU ETS wprowadzono pojęcie „sąsiednich portów przeładunkowych”. Statki kursujące miedzy tymi portami, a terminalami europejskimi objęte są obowiązkiem opłat za 100% emisji. Jako taki port uznane zostały Tanger Med w Maroko i Port Said w Egipcie. Władze Hiszpanii w ubr. apelowały o wpisanie na tę listę również tureckiego portu Tekirdağ Asyaport. Wprowadzenie w Turcji systemu ETS ostatecznie rozwiewa te wątpliwości branży portowej.
Czytaj także: ESPO przestrzega przed omijaniem niektórych portów unijnych z powodu EU ETS
Tureckie ministerstwo transportu poinformowało, że w okresie od stycznia do maja br. przeładunki kontenerów w portach morskich tego kraju wyniosły 1,2 mln TEU, to jest o 54% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 340 tys. TEU to jest 28% tego wolumenu skierowanych było do Unii Europejskiej. Wprowadzenie systemu ETS pozwoli na zasad handlu morskiego między Turcją a jej największym partnerem handlowym.