Koleje Niemieckie mogą zwolnić 30 tys. osób w ciągu 5 lat
Koleje Niemieckie (DB) planują zredukować zatrudnienie o 30 tys. osób w ciągu najbliższych 5 lat. Spółka ponosi straty z powodu spadających przewozów pasażerskich i towarowych.

DB planuje zwolnić 9% swoich pracowników, w większości dotyczy to kadr administracyjnych. W 2024 r. zwolnionych ma zostać 1500 osób — poinformował dyrektor finansowy DB Levin Holle. Koleje Niemieckie szukają oszczędności, gdyż ponoszą straty finansowe — w pierwszej połowie br. spółka odnotowała stratę wielkości 1,2 mld euro. W ubr. strata ta była znacznie mniejsza i wyniosła 70 mln euro. Prognozowane przychody DB w całym 2024 r. mają wynieść 45 mld euro – o 2 mld mniej niż w ubr.
Na fatalny wynik Kolei Niemieckich w ostatnich miesiącach złożyły się z jednej strony zdarzenia losowe, a z drugiej skutki zaniedbań inwestycycjnych. W czerwcu Niemcy nawiedziła ogromna powódź, która uszkodziła wiele linii kolejowych i spowodowała wstrzymanie ruchu pociągów. Wcześniej koleje poniosły straty z powodu strajków ostrzegawczych maszynistów. Strajk z początku roku spowodował straty szacowane na 300 mln euro. Na to nałożyły się skutki wieloletnich zaniedbań w remontach infrastruktury oraz rosnące koszty jej utrzymania i inwestycji.
Kłopotliwe remonty
Liczne prace remontowe realizowane obecnie również nie poprawiaja sytuacji, gdyż wiążą się z ograniczeniami w ruchu pociągów i mniejszymi przychodami. W pierwszej połowie br. Na remonty zarządca infrastruktury DB InfraGO wydał 4 mld euro — o 35%. W kolejnych latach DB otrzyma jednak wsparcie finansowe z budżetu federalnego na rewitalizację linii kolejowych, co poprawi sytuacje finansową państwowych kolei. Będzie to widoczne już w wynikach w drugiej połowie br.
DB liczy też na pozyskanie dużej ilości gotówki ze sprzedaży swojej logistycznej spółki DB Schenker. Proces poszukiwania inwestora jest obecnie na zaawansowanym etapie, a na krótkiej liście chętnych do przejęcia DB Schenker firmy pozostały spółki DSV i CVC Capital Partners. Z tytułu sprzedaży tej spółki Koleje Niemieckie mogą zarobić kilkanaście mld euro, co pozwoli zmniejszyć zadłużenie wynoszące ponad 33 mld euro i częściowo sfinansować inwestycje.
Czytaj też: W wyścigu o przejęcie DB Schenker pozostało dwóch graczy