Port Kłajpeda zlecił budowę statku z napędem wodorowo-elektrycznym
Stocznia Western Baltija Shipbuilding zbuduje pierwszy statek z napędem wodorowo — elektrycznym, który będzie wykorzystywany do transportu zanieczyszczeń pochodzących z statków w Porcie Kłajpeda.

Zbiornikowiec z innowacyjnym napędem będzie niewielką jednostką o długości 42 metrów, szerokości 10 m i będzie mógł zabierać 400 mkw. płynnych zanieczyszczeń takich jak oleista woda zęzowa, ścieki, osady i inne odpady. Zgodnie z regulacjami litewskiego portu, wszystkie statki zawijające i wychodzące będą musiały oddawać płynne zanieczyszczenia w portowym punkcie odbioru. Za odbiór i utylizację odpowiadać będzie Zarząd Portu Kłajpeda.
Aby ograniczyć wpływ na środowisko zdecydowano do tego celu zbudować nowy statek z zeroemisyjnym napędem. Kadłub, nadbudówka i sterówka statku zostaną zbudowane w stoczni Western Baltija Shipbuilding. Jednostka będzie wyposażona w dwa silniki elektryczne i akumulatory o pojemności 2000 kWh oraz pokładowy system zasilania z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Na jednym ładowaniu statek będzie mógł pracować przez 36 godzin.
Kłopotliwy ładunek
Dużym wyzwaniem dla konstruktorów było opracowanie rozwiązania dla przewożenia płynnych odpadów. Statek będzie wyposażony w specjalne zbiorniki i oczyszczalnię zaolejonych wód, które będą następnie przesyłane do miejskiej oczyszczalni ścieków na lądzie. Za instalację maszyn głównych i pomocniczych oraz harmonizację i testy systemów odpowiada estońska firma Baltic Workboats.
— Projekt jest wielkim kamieniem milowym dla Baltic Workboats i jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że możemy dostarczyć tak nowoczesny statek naszym bałtyckim sąsiadom w Kłajpedzie. Będzie to pierwszy statek typu tankowiec kiedykolwiek zbudowany z udziałem Baltic Workboats i oprócz rozwiązania napędu elektrycznego, w którym Baltic Workboats ma duże doświadczenie, będzie to pierwszy statek wyposażony w elektrownię wodorową w portfolio Baltic Workboats — stwierdził Jüri Taal, członek zarządu Baltic Workboats.
Budowa statku kosztować będzie 12 mln euro. Port Kłajpeda oczekuje, że nowa jednostka wejdzie do służby pod koniec przyszłego roku.
Czytaj też: Viasea zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym