Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Kłajpeda zlecił budowę statku z napędem wodorowo-elektrycznym

Stocznia Western Baltija Shipbuilding zbuduje pierwszy statek z napędem wodorowo — elektrycznym, który będzie wykorzystywany do transportu zanieczyszczeń pochodzących z statków w Porcie Kłajpeda.

Zbiornikowiec z innowacyjnym napędem będzie niewielką jednostką o długości 42 metrów, szerokości 10 m i będzie mógł zabierać 400 mkw. płynnych zanieczyszczeń takich jak oleista woda zęzowa, ścieki, osady i inne odpady. Zgodnie z regulacjami litewskiego portu, wszystkie statki zawijające i wychodzące będą musiały oddawać płynne zanieczyszczenia w portowym punkcie odbioru. Za odbiór i utylizację odpowiadać będzie Zarząd Portu Kłajpeda. 

Aby ograniczyć wpływ na środowisko zdecydowano do tego celu zbudować nowy statek z zeroemisyjnym napędem. Kadłub, nadbudówka i sterówka statku zostaną zbudowane w stoczni Western Baltija Shipbuilding. Jednostka będzie wyposażona w dwa silniki elektryczne i akumulatory o pojemności 2000 kWh oraz pokładowy system zasilania z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Na jednym ładowaniu statek będzie mógł pracować przez 36 godzin. 

Kłopotliwy ładunek

Dużym wyzwaniem dla konstruktorów było opracowanie rozwiązania dla przewożenia płynnych odpadów. Statek będzie wyposażony w specjalne zbiorniki i oczyszczalnię zaolejonych wód, które będą następnie przesyłane do miejskiej oczyszczalni ścieków na lądzie. Za instalację maszyn głównych i pomocniczych oraz harmonizację i testy systemów odpowiada estońska firma Baltic Workboats. 

— Projekt jest wielkim kamieniem milowym dla Baltic Workboats i jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że możemy dostarczyć tak nowoczesny statek naszym bałtyckim sąsiadom w Kłajpedzie. Będzie to pierwszy statek typu tankowiec kiedykolwiek zbudowany z udziałem Baltic Workboats i oprócz rozwiązania napędu elektrycznego, w którym Baltic Workboats ma duże doświadczenie, będzie to pierwszy statek wyposażony w elektrownię wodorową w portfolio Baltic Workboats — stwierdził Jüri Taal, członek zarządu Baltic Workboats.

Budowa statku kosztować będzie 12 mln euro. Port Kłajpeda oczekuje, że nowa jednostka wejdzie do służby pod koniec przyszłego roku. 

Czytaj też: Viasea zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close