Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Viasea zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym

Viasea, norweski operator żeglugi bliskiego zasięgu działający na Morzu Północnym i Bałtyku zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym. Spółka pozyskała na ten cel 171,8 mln koron dofinansowania z norweskiego funduszu inwestycyjnego Enova.

Viasea jest kolejnym armatorem, który bierze udział w swego rodzaju „wyścigu” o to, kto zbuduje pierwszy zeroemisyjny kontenerowiec z napędem wodorowym. Wcześniej plany budowy takich statków, wykorzystujących amoniak jako nośnik wodoru ogłosiły firmy NorthSea Container Line z Norwegii, amerykański startup Amogy, fińska spółka Wärtsilä i japoński Mitsubishi Shipbuilding.

Czytaj też: Norwedzy chcą zbudować pierwszy kontenerowiec zasilany amoniakiem

Projekt Viasea łączy napęd wodorowy z technologiami ograniczającymi zużycie energii przez statek takimi jak napęd wiatrowy za pomocą żagli rotorowych. Statek będzie mógł być napędzany hybrydowo z wykorzystaniem napędu wodorowego i diesla, co zapewni redukcję emisji CO2 o 75% w porównaniu do konwencjonalnych feederów lub z napędem wyłączenie wodorowym, co zapewni zerową emisję GHG. Norwegia obecnie buduje systemy bunkrowania statków zielonym wodorem i Viasea zamierza korzystać z tych instalacji. 

Po zwodowaniu nowatorski, ekologiczny kontenerowiec będzie kursował na trasach dowozowych między Norwegią a Europą Północną. Być może wodorowy statek będzie zawijać również do Portu Gdynia, gdyż kontenerowce Viasea docierają do polskiego portu od 2018 r. 

Nowatorski projekt

— Wierzymy, że zaawansowana technologia zielonego wodoru zrewolucjonizuje transport morski w Europie, powodując zerową emisję gazów cieplarnianych. Od założenia Viasea Shipping siedem lat temu naszym celem było zapewnienie na rynku bardziej zrównoważonego transportu. Po pierwsze jako bardziej ekologiczna alternatywa dla transportu drogowego, a obecnie skupiamy się na bezemisyjnym transporcie morskim w Europie. To nasz pierwszy krok — powiedział Morten Pettersen, dyrektor zarządzający Viasea Shipping.

Armator przy budowie nowatorskiego kontenerowca będzie współpracował z Norwegian Ship Design Company. Projekt statku będzie bazował na koncepcie „Powered by Nature”, który spółka projektowa opracowała wspólnie z firmą Egil Ulvan Rederi.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close