Viasea zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym
Viasea, norweski operator żeglugi bliskiego zasięgu działający na Morzu Północnym i Bałtyku zbuduje kontenerowiec z napędem wodorowym. Spółka pozyskała na ten cel 171,8 mln koron dofinansowania z norweskiego funduszu inwestycyjnego Enova.
Viasea jest kolejnym armatorem, który bierze udział w swego rodzaju „wyścigu” o to, kto zbuduje pierwszy zeroemisyjny kontenerowiec z napędem wodorowym. Wcześniej plany budowy takich statków, wykorzystujących amoniak jako nośnik wodoru ogłosiły firmy NorthSea Container Line z Norwegii, amerykański startup Amogy, fińska spółka Wärtsilä i japoński Mitsubishi Shipbuilding.
Czytaj też: Norwedzy chcą zbudować pierwszy kontenerowiec zasilany amoniakiem
Projekt Viasea łączy napęd wodorowy z technologiami ograniczającymi zużycie energii przez statek takimi jak napęd wiatrowy za pomocą żagli rotorowych. Statek będzie mógł być napędzany hybrydowo z wykorzystaniem napędu wodorowego i diesla, co zapewni redukcję emisji CO2 o 75% w porównaniu do konwencjonalnych feederów lub z napędem wyłączenie wodorowym, co zapewni zerową emisję GHG. Norwegia obecnie buduje systemy bunkrowania statków zielonym wodorem i Viasea zamierza korzystać z tych instalacji.
Po zwodowaniu nowatorski, ekologiczny kontenerowiec będzie kursował na trasach dowozowych między Norwegią a Europą Północną. Być może wodorowy statek będzie zawijać również do Portu Gdynia, gdyż kontenerowce Viasea docierają do polskiego portu od 2018 r.
Nowatorski projekt
— Wierzymy, że zaawansowana technologia zielonego wodoru zrewolucjonizuje transport morski w Europie, powodując zerową emisję gazów cieplarnianych. Od założenia Viasea Shipping siedem lat temu naszym celem było zapewnienie na rynku bardziej zrównoważonego transportu. Po pierwsze jako bardziej ekologiczna alternatywa dla transportu drogowego, a obecnie skupiamy się na bezemisyjnym transporcie morskim w Europie. To nasz pierwszy krok — powiedział Morten Pettersen, dyrektor zarządzający Viasea Shipping.
Armator przy budowie nowatorskiego kontenerowca będzie współpracował z Norwegian Ship Design Company. Projekt statku będzie bazował na koncepcie „Powered by Nature”, który spółka projektowa opracowała wspólnie z firmą Egil Ulvan Rederi.