Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Organizacje kolejowe zgłaszają wątpliwości co do cyfrowego sprzęgu automatycznego

Stowarzyszenia skupiające przewoźników towarowych z środkowej i wschodniej Europy przedstawiły Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności Komisji Europejskiej (DG Move) memorandum ws. cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC). Organizacje branżowe apelują, aby wprowadzenie tego rozwiązania było dobrowolne i zależało od decyzji przedsiębiorstw kolejowych.

fot. Rail Cargo Group

Memorandum podpisały stowarzyszenia z Polski (ZNPK), Niemiec (Die Güterbahnen), Czech (žesnad.cz, SPV), Słowacji (Aros, ZVKV) i Węgier (Hungrail). W dokumencie zwrócono uwagę, że co prawda technologia cyfrowego sprzęgu automatycznego przyniesie sporo korzyści dla branży kolejowej, gdyż zautomatyzuje czynności formowania składów pociągów i umożliwi wprowadzenie do wagonów systemu do wymiany danych cyfrowych, to jej wprowadzenie będzie się wiązało z koniecznością poniesienia dużych nakładów na inwestycje w infrastrukturę, wyposażenie taboru i technologię. Koszty wiązane z przejściem na nową technologię sprzęgu mogą finalnie okazać się większe niż korzyści, jakie przedsiębiorstwa kolejowe dzięki niej osiągną. 

W liście stwierdzono, że przewoźnicy towarowi w Europie w ostatnich latach muszą stawić czoła wyzwaniom takie jak malejące udziały w rynku i niska rentowność działalności. W takiej sytuacji obowiązek wyposażenia taboru w DAC może okazać się dla firm kolejowych dużym obciążeniem. Bez wprowadzenia mechanizmów dofinansowania dla przewoźników opłacalność tej inwestycji będzie wątpliwa. DAC nie przyczyni się w znaczący sposób do poprawy konkurencyjności przewozów jednowagonowych w stosunku do transportu drogowego. Z kolei pociągi blokowe jeżdżą po torach nieraz wiele miesięcy bez konieczności wykonywania czynności formowania i rozformowywania składów. W przypadku tego typu przewozów kolejowych korzyści z wprowadzenia DAC będą zatem znikome.

Pytanie o sensowność innowacji

— Dla przewoźników konkurujących z ciężarówkami, DAC nie może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, a przede wszystkim nie może zwiększać złożoności i kosztochłonności o zbyt wiele projektów jednocześnie, szczególnie w przypadku mniejszych kolei towarowych. Potrzebujemy jasnych koncepcji, dobrego ustalenia priorytetów i równych warunków działania. Trzy dobrze wdrożone innowacje są lepsze niż dziesięć, które próbują zrobić „zbyt wiele” dobrych rzeczy jednocześnie — skomentował Jan Elfenhorst, członek zarządu Die Güterbahnen.

Technologia cyfrowego sprzęgu automatycznego to projekt rozwijany od kilku lat w ramach unijnego programu Shift2Rail. Celem tego projektu jest przyspieszenie czynności związanych z formowaniem składów i wyposażenie taboru w łączność cyfrową, która pozwoli m.in. na dokładne śledzenie stanu i lokalizacji wagonów. To z kolei w połączeniu z systemem ERTMS pozwoli na wprowadzenie większej liczby pociągów towarowych na istniejącą infrastrukturę, bez konieczności kosztownej rozbudowy sieci kolejowej. Automatyczny sprzęg (bez łączności cyfrowej) jest stosowany w kolejach towarowych w Ameryce Płn., Rosji i krajach azjatyckich. 

Czytaj też: DB Cargo i SBB Cargo zakończyły testy cyfrowego sprzęgu automatycznego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close