DB Cargo i SBB Cargo zakończyły testy cyfrowego sprzęgu automatycznego
DB Cargo i SBB Cargo zakończyły testy pociągów towarowych wyposażonych w system cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC). Technologia została uznana za bezpieczną i mającą duży potencjał dla zmodernizowania kolei towarowych w Europie.
Wprowadzenie systemu DAC automatyzuje wiele czynności związanych z formowaniem składów takich jak sprzęganie wagonów, czy testy hamulców, które obecnie wykonywane są manualnie, co wydłuża czas formowania pociągów i podnosi koszty. Przewoźnicy towarowi maja coraz większy problem z zatrudnieniem odpowiedniej liczby specjalistów, którzy mają uprawnienia do wykonywania tych czynności. Obecnie automatyczne sprzęgi funkcjonują w Ameryce Północnej, Rosji i w Chinach. W Europie natomiast sprzęganie pociągów towarowych ciągle odbywa się XIX-wieczną metodą.
To zacofanie technologiczne Starego Kontynentu może jednak paradoksalnie przynieść korzyści, gdyż DAC, który jest obecnie rozwijany oprócz automatycznego sprzęgu będzie także miał możliwość przesyłania z wagonów danych cyfrowych o stanie wagonów i ładunków, o kompletności pociągów, czy o ewentualnych usterkach. DAC umożliwi szybsze raportowanie, że pociąg opuścił ścieżkę, co pozwoli na wprowadzenie na tory większej liczby pociągów. Będzie to możliwe po wdrożeniu systemu ERTMS poziomu 3 na sieci TEN-T, z czym zarządcy infrastruktury się ociągają w wielu krajach.
Czytaj też: Wolne tempo wdrażania ERTMS hamuje rozwój transportu intermodalnego
Od lutego 20223 w kilku krajach kursowały pociągi testujące takie elementy DAC jak: automatyczne sprzęganie, transmisja danych w całym pociągu, rozpoznanie składu pociągu, automatyczny test hamulców, automatyczne rozłączenie i funkcja „zapobiegaj sprzęganiu”. Testu prowadzone byłī przez niemieckiego państwowego przewoźnika DB Cargo i szwajcarskiego SBB Cargo, a ich wyniki okazały się pozytywne. Przetestowano także przyszłe zastosowania cyfrowego rdzenia. Testowano pociągi załadowane jak i puste.
Przyszłość kolei towarowych
— Wyniki kampanii testowej wnoszą znaczący wkład w przyszłość kolejowego transportu towarowego i wprowadzenie w całej Europie cyfrowego automatycznego sprzęgu. DAC stanowi podstawę ekonomicznego, szybszego i bezpieczniejszego kolejowego transportu towarowego. Jest to nieuniknione, ponieważ jedynie kolejowy transport towarowy jest w stanie w sposób zrównoważony sprostać rosnącemu wolumenowi przewozów – pod warunkiem jego modernizacji — napisano w raporcie SBB Cargo przedstawionym szwajcarskiemu Federalnemu Urzędowi Transportu.
Również prezes DB Cargo dr Sigrid Nikutta potwierdziła, że technologia ta jest gotowa. Implementacja cyfrowego sprzęgu w kolejach towarowych będzie mogła rozpocząć się na początku lat 2030-tych. Wątpliwości budzi jest wysoki szacowany koszt inwestycji w DAC, który wynieść może ponad 12 mld euro. To przekracza znacznie możliwości branży kolejowej w Europie. Bez wprowadzenia publicznych dotacji może się okazać, że koszty DAC przewyższą korzyści płynące z tej technologii. Ze strony Unii Europejskiej płyną już sygnały o możliwości wprowadzenia funduszy na ten cel.