Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

DB Cargo i SBB Cargo zakończyły testy cyfrowego sprzęgu automatycznego

DB Cargo i SBB Cargo zakończyły testy pociągów towarowych wyposażonych w system cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC). Technologia została uznana za bezpieczną i mającą duży potencjał dla zmodernizowania kolei towarowych w Europie. 

fot. DB Cargo

Wprowadzenie systemu DAC automatyzuje wiele czynności związanych z formowaniem składów takich jak sprzęganie wagonów, czy testy hamulców, które obecnie wykonywane są manualnie, co wydłuża czas formowania pociągów i podnosi koszty. Przewoźnicy towarowi maja coraz większy problem z zatrudnieniem odpowiedniej liczby specjalistów, którzy mają uprawnienia do wykonywania tych czynności. Obecnie automatyczne sprzęgi funkcjonują w Ameryce Północnej, Rosji i w Chinach. W Europie natomiast sprzęganie pociągów towarowych ciągle odbywa się XIX-wieczną metodą.

To zacofanie technologiczne Starego Kontynentu może jednak paradoksalnie przynieść korzyści, gdyż DAC, który jest obecnie rozwijany oprócz automatycznego sprzęgu będzie także miał możliwość przesyłania z wagonów danych cyfrowych o stanie wagonów i ładunków, o kompletności pociągów, czy o ewentualnych usterkach. DAC umożliwi szybsze raportowanie, że pociąg opuścił ścieżkę, co pozwoli na wprowadzenie na tory większej liczby pociągów. Będzie to możliwe po wdrożeniu systemu ERTMS poziomu 3 na sieci TEN-T, z czym zarządcy infrastruktury się ociągają w wielu krajach.

Czytaj też: Wolne tempo wdrażania ERTMS hamuje rozwój transportu intermodalnego

Od lutego 20223 w kilku krajach kursowały pociągi testujące takie elementy DAC jak: automatyczne sprzęganie, transmisja danych w całym pociągu, rozpoznanie składu pociągu, automatyczny test hamulców, automatyczne rozłączenie i funkcja „zapobiegaj sprzęganiu”. Testu prowadzone byłī przez niemieckiego państwowego przewoźnika DB Cargo i szwajcarskiego SBB Cargo, a ich wyniki okazały się pozytywne. Przetestowano także przyszłe zastosowania cyfrowego rdzenia. Testowano pociągi załadowane jak i puste. 

Przyszłość kolei towarowych

— Wyniki kampanii testowej wnoszą znaczący wkład w przyszłość kolejowego transportu towarowego i wprowadzenie w całej Europie cyfrowego automatycznego sprzęgu. DAC stanowi podstawę ekonomicznego, szybszego i bezpieczniejszego kolejowego transportu towarowego. Jest to nieuniknione, ponieważ jedynie kolejowy transport towarowy jest w stanie w sposób zrównoważony sprostać rosnącemu wolumenowi przewozów – pod warunkiem jego modernizacji — napisano w raporcie SBB Cargo przedstawionym szwajcarskiemu Federalnemu Urzędowi Transportu.

Również prezes DB Cargo dr Sigrid Nikutta potwierdziła, że technologia ta jest gotowa. Implementacja cyfrowego sprzęgu w kolejach towarowych będzie mogła rozpocząć się na początku lat 2030-tych. Wątpliwości budzi jest wysoki szacowany koszt inwestycji w DAC, który wynieść może ponad 12 mld euro. To przekracza znacznie możliwości branży kolejowej w Europie. Bez wprowadzenia publicznych dotacji może się okazać, że koszty DAC przewyższą korzyści płynące z tej technologii. Ze strony Unii Europejskiej płyną już sygnały o możliwości wprowadzenia funduszy na ten cel. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close