Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Porty i administracje kolejowe rozmawiają o obniżce opłat na Korytarzu Środkowym

Przewoźnicy kolejowi i operatorzy portów działający na transkaspijskim Korytarzu Środkowym rozmawiają o wprowadzeniu 50% obniżek cen frachtu i opłat za przeładunki dla kontenerowych przewozów między Chinami a Europą. Obniżki opłat mają zwiększyć konkurencyjność transportu intermodalnego na tym szlaku omijającym Rosję. 

fot. Port Aktau

O wprowadzeniu promocyjnych stawek frachtu na Korytarzu Transkaspijskim rozmawiają firmy kolejowe z Turcji, Gruzji, Kazachstanu, Uzbekistanu i Turkmenistanu. Przedstawiciele kazachskiego portu Aktau nad Morzem Kaspijskim zapowiedzieli, że możliwe jest wprowadzenie 50% obniżek opłat za przeładunki kontenerów pod warunkiem, że takie same upusty cen wprowadzi port w Baku w Azerbejdżanie oraz przewoźnicy kolejowi działający na Korytarzu Środkowym. 

Rozmowy na ten temat trwają trwają pomiędzy administracjami kolejowymi 5 państw położonych wzdłuż tego korytarza. Obecnie przewóz kontenerów z Chin do Europy trasą przez Morze Kaspijskie nie cieszy się dużą popularnością, mimo że po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r. był widoczny wzrost zainteresowania europejskich operatorów logistycznych transportem intermodalnym na tym szlaku. Głównymi przeszkodami w rozwoju serwisów intermodalnych na Korytarzu Środowym są długi czas przejazdu i wysokie koszty wynikające z konieczności kilkukrotnego przeładunku kontenerów: na granicy chińsko-kazachskiej i w portach nad Morzem Kaspijskim i Czarnym. 

Czytaj też: Chiny i Kazachstan rozbudują połączenia kolejowe na Korytarzu Środkowym

— Taryfy na Korytarzu Środkowym nie są obecnie zbyt konkurencyjne w porównaniu do tras północnych i południowych. Niemniej jednak, w porównaniu z innymi trasami, uzgodniona zniżka sprawi, że kolejowy transport towarowy będzie bardziej konkurencyjny — powiedział Ilhom Mahkamov, Minister Transportu Uzbekistanu azerskiej agencji informacyjnej Trand. 

Rozbudowa infrastruktury

Oprócz obniżenia cen przewozu kraje położone wzdłuż Korytarza Środkowego pracują także nad poprawą jego przepustowości i skrócenia czasu przejazdu dzięki modernizacjom terminali i linii kolejowych. Dzięki prowadzonej obecnie modernizacji nabrzeża w porcie Kuryk oraz budowie terminala kontenerowego w Aktau możliwości przeładunków kontenerów wzrosną w nich trzykrotnie i wyniosą 200 tys. TEU w 2028 r. Oprócz obsługi transportów kontenerowych między Chinami a Europą, kraje Azji Środkowej rozwijają też połączenia, które zwiększą możliwości przewozów towarów pomiędzy nimi a innymi regionami świata. Rozbudowa infrastruktury na Korytarzu Środkowym jest kluczowa dla rozwoju gospodarczego tych państw byłego ZSRR, które nie mają dostępu do morza. 

Znacznie Korytarza Środkowego dla rozwoju współpracy gospodarczej regionu Azji Środowej i Europy będzie tematem debaty, która odbędzie się 12 czerwca w ramach Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024. W dyskusji tej wezmą przedstawiciele firm i instytucji publicznych z Europy, Kazachstanu, Uzbekistanu i Turkemnistanu. Więcej informacji o Kongresie znaleźć można na stronie: https://intermodalinpoland.eu/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close