Porty i administracje kolejowe rozmawiają o obniżce opłat na Korytarzu Środkowym
Przewoźnicy kolejowi i operatorzy portów działający na transkaspijskim Korytarzu Środkowym rozmawiają o wprowadzeniu 50% obniżek cen frachtu i opłat za przeładunki dla kontenerowych przewozów między Chinami a Europą. Obniżki opłat mają zwiększyć konkurencyjność transportu intermodalnego na tym szlaku omijającym Rosję.

O wprowadzeniu promocyjnych stawek frachtu na Korytarzu Transkaspijskim rozmawiają firmy kolejowe z Turcji, Gruzji, Kazachstanu, Uzbekistanu i Turkmenistanu. Przedstawiciele kazachskiego portu Aktau nad Morzem Kaspijskim zapowiedzieli, że możliwe jest wprowadzenie 50% obniżek opłat za przeładunki kontenerów pod warunkiem, że takie same upusty cen wprowadzi port w Baku w Azerbejdżanie oraz przewoźnicy kolejowi działający na Korytarzu Środkowym.
Rozmowy na ten temat trwają trwają pomiędzy administracjami kolejowymi 5 państw położonych wzdłuż tego korytarza. Obecnie przewóz kontenerów z Chin do Europy trasą przez Morze Kaspijskie nie cieszy się dużą popularnością, mimo że po rozpoczęciu inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r. był widoczny wzrost zainteresowania europejskich operatorów logistycznych transportem intermodalnym na tym szlaku. Głównymi przeszkodami w rozwoju serwisów intermodalnych na Korytarzu Środowym są długi czas przejazdu i wysokie koszty wynikające z konieczności kilkukrotnego przeładunku kontenerów: na granicy chińsko-kazachskiej i w portach nad Morzem Kaspijskim i Czarnym.
Czytaj też: Chiny i Kazachstan rozbudują połączenia kolejowe na Korytarzu Środkowym
— Taryfy na Korytarzu Środkowym nie są obecnie zbyt konkurencyjne w porównaniu do tras północnych i południowych. Niemniej jednak, w porównaniu z innymi trasami, uzgodniona zniżka sprawi, że kolejowy transport towarowy będzie bardziej konkurencyjny — powiedział Ilhom Mahkamov, Minister Transportu Uzbekistanu azerskiej agencji informacyjnej Trand.
Rozbudowa infrastruktury
Oprócz obniżenia cen przewozu kraje położone wzdłuż Korytarza Środkowego pracują także nad poprawą jego przepustowości i skrócenia czasu przejazdu dzięki modernizacjom terminali i linii kolejowych. Dzięki prowadzonej obecnie modernizacji nabrzeża w porcie Kuryk oraz budowie terminala kontenerowego w Aktau możliwości przeładunków kontenerów wzrosną w nich trzykrotnie i wyniosą 200 tys. TEU w 2028 r. Oprócz obsługi transportów kontenerowych między Chinami a Europą, kraje Azji Środkowej rozwijają też połączenia, które zwiększą możliwości przewozów towarów pomiędzy nimi a innymi regionami świata. Rozbudowa infrastruktury na Korytarzu Środkowym jest kluczowa dla rozwoju gospodarczego tych państw byłego ZSRR, które nie mają dostępu do morza.
Znacznie Korytarza Środkowego dla rozwoju współpracy gospodarczej regionu Azji Środowej i Europy będzie tematem debaty, która odbędzie się 12 czerwca w ramach Kongresu INTERMODAL IN POLAND 2024. W dyskusji tej wezmą przedstawiciele firm i instytucji publicznych z Europy, Kazachstanu, Uzbekistanu i Turkemnistanu. Więcej informacji o Kongresie znaleźć można na stronie: https://intermodalinpoland.eu/